Az amerikai légierővel konzultál az IndyCar a versenyzők fejvédelme kapcsán
A széria már ősszel tesztelné az F1-ben most bemutatott Pajzshoz hasonló, új szélvédőjét.
Az IndyCar már júniusban bejelentette, hogy előreláthatólag az ősz folyamán pályára viszik a pilóták fejvédelmére szolgáló új eszköz próbaverzióját.
A széria versenyzésért és operatív tevékenységért felelős elnöke, Jay Frye akkor még egyáltalán nem akart konkrét részletekbe bocsátkozni a majdani elem kapcsán, beleértve annak küllemét, valamint az alapjául szolgáló anyag mibenlétét.
Most azonban az IndyCar elérkezettnek látta az időt arra, hogy bővebben szót ejtsen a saját eleméről.
A széria már korábban kijelentette, hogy a a majdani eszközt a vadászrepülőgépek szélvédőjének mintájára képzelik el. Később felmerültek egyéb esetleges opciók is, mint például az F1-ből ismert glória, de ezt elvetették, mondván döntött oválpályákon nagyban befolyásolná a pilóták látómezejét.
Frye legutóbbi, a Motorsportnak adott exkluzív interjújában újfent megerősítette, hogy a tervek szerint már idén megkezdhetik a védőeszköz tesztelését, amely nem meglepő módon nagy hasonlóságot fog mutatni a fentebb említett Pajzzsal.
A széria a 2018-ban debütáló, univerzális aero kittel felvértezett autók hivatalos tesztsorozata az Indianapolis Motor Speedway-en veszi kezdetét július 25-26-án, majd következik a Mid-Ohio Sports Car Course augusztus 1-én, az Iowa Speedway augusztus 28-án és a Sebring International Raceway szeptember 26-án. Ezek során két versenygép gördül majd pályára: egyik a Honda, a másik pedig a Chevrolet erőforrását használva. Előbbi autótval Oriol Servia, utóbbival pedig Juan Pablo Montoya róhatja a köröket.
“Ha a Forma 1-es Pajzshoz hasonló szélvédő útján haladunk tovább, akkor valószínűleg azt egy kicsit [az F1-eshez képest] függőlegesebbé alakítjuk, kevésbé lesz hátra döntve” – mondta Frye. “Jelen pillanatban két verzió közül ez az egyik, amit ki akarunk próbálni, valószínűleg a négy teszt valamelyike során. Több, mint egy éve dolgozunk már a potenciális eszközökön. Főként olyasmit keresünk, amely mindenhol működőképes, mivel a pályák tekintetében a szériának nagyon változatos. Mint már korábban is mondtam, a glória nem működne olyan helyeken, mint például a Texas Motor Speedway a döntött ovál látási viszonyai miatt.”
Továbbra is kérdés, hogy az eszköz miként viselkedne a balesetek során (a képen Scott Dixon becsapódása a 2017-es Indy 500-on)
A szakember elmondta, hogy a szimulátorban számos opciót megvizsgáltak kiemelt figyelmet szentelve a szélvédő átláthatóságának sajátosságaira, mivel nem szabad, hogy az bármilyen formában is torzítsa a versenyző előtt a pályát.
“Nem akarjuk, hogy különbség legyen a mélységi érzékelésben 220 mph-nál, vagy akkor, amikor keményen fékezel és megpróbálod megítélni a távolságot közted és az előtted lévő autó között.”
Az IndyCar a minél tökéletesebb kivitelezés érdekében konzultációkat folytatott a légierőnél szolgáló mérnökökkel, külön tekintettel a szélvédő alapanyagával kapcsolatos kérdésekre. Emellett pedig a drag-szakág csúcsszervezetének, az NHRA-nek legmagasabb kategóriájában, a Top Fuelban lévő csapatokat is megkeresték, ahol öt évvel ezelőtt fedték be először az addig nyitott cockpitet. Az abszolút úttörőnek ebben a tekintetben az élő legenda, egyben biztonságtechnikai pionír, Don Schumacher csapata, a Don Schumacher Racing bizonyult, amely elsőként – a volán mögött Tony Schumacherrel – 2012 augusztusában állt rajthoz teljesen zárt pilótafülkével.
“A hadseregnél használt, ballisztikus, ellenálló anyagok tanulmányozása nagy segítségünkre volt, mivel a pilóták képesek úgy átnézni rajta, hogy egyáltalán nem tapasztalnak komoly torzulást, noha csak egyetlen darabból áll néhány görbülettel” – folytatta Frye. “És igen, az NHRA-s csapatok is adtak tanácsokat.”
Kérdőjelek azonban még mindig vannak.
“Amit jelenleg is kutatunk, hogy mi történik olyan balesetekkor, mint amilyen Scott Dixoné vagy Sébastien Bourdais-é volt Indianapolisban, mi lenne a szélvédővel, ha az autó teljesen átfordul. Ami nekem tetszik, hogy [ezzel a részleges megoldással] a versenyző még mindig ki tudja magát szabadítani, mivel nem szűkíti a pilótafülke nyílását. Ugyanakkor adja magát a kérdés, hogy mi történik magával az eszközzel, elhajlik, eltörik, leválik a helyéről?”
Frye ennek ellenére töretlenül optimista.
„Ettől eltekintve viszont a tesztek jól mennek vele, én pedig nagyon magabiztos vagyok azt illetően, hogy működőképes lesz, mivel az optikai oldalát nézve azt hiszem jól kidolgoztuk. Ahogyan a szélvédő oldalirányba elfordul, remélhetőleg a versenyző mindig képes lesz azon kereszül látni, nem pedig átnézni felette.”
Tony Schumacher első, zárt cockpittel teljesített NHRA Top Fuel versenyén (2012. augusztus, Pomona)
Az extra védőelem kapcsán a szkeptikusok rendre felhívták a figyelmet arra, hogy mi lesz a szélvédőre kerülő szennyeződéssel. Frye szerint erre is van megoldás, méghozzá a zárt karosszériás versenyzés világából jól ismert letéphető védőfólia formájában.
Egy korábbi interjújában Frye azonban leszögezte, nagyon kicsi a valószínűsége annak, hogy az eszköz 2018-ban már élesben is debütálhat a futamokon.
A versenyzők messzemenőkig támogatják az eszköz bevetését.
„Ez teljes mértékben a megfelelő ötletnek tűnik” – nyilatkozta Will Power. „Ha a tesztek azt mutatják, hogy a láthatóság szempontjából működik, akkor egyáltalán nincs ok arra, hogy ne használjuk az autókon. Úgy értem, ezt abszolút meg kell lépni. Ha a megfelelő magasságot érjük el ahhoz, hogy a versenyző ezen keresztül lásson, ne pedig felette át, akkor szerintem ezzel kell mennünk. Nincs semmi ok arra, hogy ne ezt tegyük.”
James Hinchcliffe egyetértett.
„Úgy vélem, ez a jövő. Onnantól, hogy megmutatták nekünk a renderelt képeket valami hasonlóról egy IndyCar gépen, mindannyiunknak tetszett. Funkcionális, elegáns és biztonságos. Ha visszanézünk az 1980-as évek IndyCar autóira, akkor láthatjuk, hogy azokon is volt szélvédő, de a mostani verzió sokkal működőképesebb és őszintén szólva menőbb kinézetű is. Mondom ezt nyilván még a tesztek kezdete előtt, de szerintem alkalmazható valamennyi típusú pályára, nincs szükségünk különböző megoldásokra az oválokon és az épített/utcai pályákon. Nem vagyok mérnök, de szerintem működni fog.”
A Chip Ganassi Racinges Charlie Kimball szintén várakozásokkal tekint az újítás felé.
„Helyesnek tűnik. A neheze az olyan, meredekebb dőlésszögű oválokon jön, mint Iowa, Texas és Pocono, ahol meg kell bizonyosodni arról, nem lesz túl sok átmenet aközött, hogy a szélvédőn keresztül nézel ki az autóból, vagy felette. Az alakja is rendben lesz, mert ilyet csinálnak a vadászgépeken és nincs nagy torzítás. Az IndyCarnak ezen az úton kellene haladnia. Ez a legjobb számunkra, mivel még mindig egy nyitott karosszériás autó marad, de jobb aerodinamikával és egy szélvédővel. Ez csak egy Indy gép nagyobb, magasabb szélvédővel.”
Kimball csapattársa, Max Chilton szerint a biztonság a legfontosabb, még akkor is, ha ezért némi kellemetlenséget kellene elviselniük a pályán.
„Ahogyan megláttam már meg is kedveltem” – mondta a brit. „Nem fog megvédeni mindentől, mint például amilyen Newgarden tavaly texasi incidense volt, de redukálja a veszélyét annak, amire kevés ráhatásod van, a láthatatlanokat, mint Henry Surtees 2008-es, F2-es balesete volt. Eltéríti az egyenesen a fejed felé repülő törmeléket és ez igazán fontos. Meglátjuk mit mondanak azok, akik tesztelik, mivel nem akarjuk, hogy a látómezőnket túlságosan befolyásolja. Ugyanakkor ha valaki azt mondja, hogy öt százalékban érinti a látásodat, de ennél sokkal nagyobb mértékben javít a biztonságon, akkor az már egyfajta előrelépés, nemde?”
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough