A Honda megtalálta a megoldást a motorproblémára

A Honda megtalálta a megoldást a motorproblémára

A gyártó állítása szerint végre definiálni tudta az erőforrásaikat idén sújtó meghibásodások forrását.

 

Csak a puszta statisztikákat nézve a Hondának igazán nem lehetne oka panaszra, hiszen a 2017-es IndyCar szezon elmúlt tíz futamából hatot – beleértve az Indianapolis 500-at – az ő zászlajuk alá tartozó autók nyertek meg. A japán gyökerű márka jelenleg a gyártók bajnokságában 46 pontnyi előnnyel vezet a rivális Chevrolet-vel szemben, emellett pedig azt is elmondhatják magukról, hogy idén már valamennyi csapatuknak sikerült minimum egy győzelmet aratnia.

A Honda ráadásul ebben az évben már az IndyCar naptárában szereplő, mindhárom típusú versenyhelyszínt kipipálhatja, lévén épített, utcai és oválpályán is eljutottak a dobogó legfelső fokára.

Ez pedig abból a szempontból külön figyelemre méltó, hogy az elmúlt két évben meglehetősen sokat szenvedtek a road/street aero kittel, amely finoman szólva sem volt partiban a Chevy csomagjával. A 2017-es szezonra azonban – miután a kitek fejlesztése a jövőre érkező univerzális csomag miatt idénre már befagyasztásra került – a Hondának sikerült a motorerő által kompenzálnia az aerodinamikai elemek terén való hiányosságaikat és ennek révén nem csak beérték a konkurenciát, de egyenesen veszélyes ellenfeleikké is váltak.

A nagy felzárkózás azonban nem zajlott meseszerűen, ugyanis már az idény elején meghibásodások sorozatával voltak kénytelenek szembenézni. A Honda mérnökei idpontversenyébenőt és energiát nem kímélve kutatták a gondok okát, a dolgukat azonban csak nehezítette, hogy azok felbukkanásában egyszerűen nem volt rendszer. Akadt olyan motor, amelynél csak több száz mérföld megtétele után jelentkezett a probléma, míg másoknál szinte már rögtön a behelyezése után megadta magát. Számos esetben viszont zökkenőmentesen teljesítette a szabályokban foglalt 2500 futott mérföldet.

Az erőforrások körüli bizonytalanság nem csak a Hondát, de természetesen az alájuk tartozó csapatokat is egyre nagyobb aggodalommal töltötte el, pláne a szezon második felébe lépve. Minden egyes verseny, minden egyes körében ott lebegett felettük Démoklész-kardjaként a rejtélyes hiba lehetősége, márpedig senki sem akar így búcsút mondani egy jó helyezésnek, ne adj’ Isten a bajnoki címnek.

lbb.png

James Hinchcliffe (Schmidt Peterson Motorsports – #5 Dallara-Honda) Long Beach-i győzelmét ünnepli

 

A gyártó legfrissebb tájékoztatása szerint azonban végre fény gyúlt az alagút végén.

A Honda Performance Developement (HPD) elnöke, Art St. Cyr elárulta, hogy a mérnöki csapatnak sikerült rálelnie a meghibásodások kiváltó okára. A probléma gyökere a motor belső, egy pontosabban nem definiált részében található, amely az elmúlt három szezon során végig használatban volt, de egészen az idei évig nem mutatta jelét semmilyen hibának.

St. Cyr tájékoztatása szerint az erőforrás kérdéses pontján máris javításokat eszközöltek, az új, módosított egység pedig a szezon hátralévő részében elérhető lesz.

Az új motorok azonban a szabályként előírt 2500 mérföldes futásteljesítmény miatt nem kerülnek be azonnal valamennyi csapat autójába, így a soron következő, iowai fordulón csak azok kapják meg a frissített verziót, akik már elérik ezt a limitet. A többieknek várniuk kell, St. Cyr viszont úgy számol, hogy a július 16-ai, torontói viadalnak már az összesen tizenhárom gépet számláló flottájuk túlnyomó többsége az új erőforrással vághat neki.

“Jelenleg nincs tervbe véve, hogy teljes körűen motort cseréljünk” – idézi St. Cyrt az IndyCar hivatalos oldala. “Most úgy néz ki, hogy a hiba körülbelül nyolc erőforrásból egynél jön elő. Úgy számolunk, hogy a jelenleg az autókban lévő motorokkal a futásteljesítményük végéig folytatjuk tovább, majd azután kicseréljük az újakra.”

St. Cyr nem definiálta az egység hibás részét, mindössze annyit árult el, hogy az elmúlt években egyáltalán nem befolyásolta a megbízhatóságot. Annak, hogy idén hirtelenjében mégis felütötte a fejét ez a gond, nagy valószínűségel az év elején eszközölt teljesítménynövelés lehet az oka.

A szakember hozzátette, hogy egy, a szimulációk során nem észlelhető problémáról van szó, ami egy mikroszkopikus komponenssel kapcsolatos hibára vezethető vissza.

Ez a rész eddig nem képezte a Honda minőségellenőrzési folyamatának részét, mostantól viszont már erre is kiterjednek a vizsgálatok.

St. Cyr azonban nem akarja hiú ábrándokba kergetni a csapatokat azt sugallva, hogy a javítások után már minden motor gond nélkül teljesít majd.

“Nem állítom, hogy többé nem lesznek meghibásodások, de ez az egy probléma már biztosan nem fog előjönni.”

A gárdák nem mutogattak ujjal az eddigi fiaskók miatt a Hondára, sőt, – a legutóbb a Chevy-hez való állítólagos visszatérése kapcsán az IndyCar paddockjának legforróbb pletykáját szolgáltató – Andretti Autosport tulajdonosa, Michael Andretti egyenesen saját magukat tette felelőssé.

“Egyáltalán nem hibáztatom a Hondát” – nyilatkozta Andretti, aki Takuma Sato révén megnyerte ugyan az Indy 500-at, de ugyanezen a futamon két másik, a győzelemre szintén esélyes autót is elvesztett motorhiba miatt Ryan Hunter-Reay-jel és Fernando Alonsóval a volán mögött. “Szerintem ha bárkit is, akkor bennünket, csapatokat kellene elővenni, mivel mindannyian olyan nagy nyomás alá helyeztük őket. Odajöttek hozzánk és azt mondták, ‘Tudunk nektek adni egy kicsivel megbízhatatlanabb motort, de több erővel’, mi pedig természetesen erre azt válaszoltuk, hogy ‘Gyerünk!’. Amikor így tettünk, akkor tudtuk, hogy lesz néhány szomorú arc a paddockban. Így is lett.”

St. Cyr elmondta, hogy a problémák ellenére optimistán vágtak neki az Indianapolis 500-nak.

“A legfőbb célunk, hogy megnyerjük az Indy 500-at. Tudtuk, hogy még akkor is, ha a maximumra tekerjük a motorokat, a többségük ki fogja bírni. Ebben az esetben hajlandóak voltunk a kompromisszumra. Ha minden egyes erőforrás tönkremegy, akkor valószínűleg már nem ez lett volna a helyzet. Minden körülmény különböző, de minden évben kockáztatsz.”

Az RLL Racing pilótája, az idén a Hondának már két győzelmet is szerzett Graham Rahal a gyártó egyik legnagyobb támogatójának számít és most sem fukarkodott a dicsérettel.

“A Honda pokoli jó munkát végzett a motorok terén. Szeretem azt a mentalitást, amit képviselnek. Nyilván voltak problémák az utóbbi időben, de kristálytisztán kimondták, a győzelemért versenyeznek. Jellemzően azt mondanám, hogy a Honda számos szempontból konzervatív cég. Totális támadási-üzemmódban látni őket itt a versenyzési oldalon egyszerűen elképesztő!”

 

 

képek: IndyCar Media