Gutierrez: Az oválpályákat minden versenyzőnek ki kellene próbálnia
Június 27-én, kedden Esteban Gutierrez végre teljesíthette az IndyCar oválpályás versenyeihez nélkülözhetetlen újonctesztet. És meglepődött.
Az eredeti tervek szerint a széria detroiti duplafordulóján történt debütálása után a mexikói megszakítás nélkül, egészen addig maradhatott volna a Dale Coyne Racing 18-as számú Dallara-Hondájában, amíg annak eredeti gazdája, vagyis az Indy 500 kvalifikációján súlyos sérüléseket szenvedett Sébastien Bourdais újra bevethető állapotba kerül.
Közbejött azonban két akadály: egyrészt Gutierrez szerződésének részleteit nem tudták időben lefixálni, másrészt pedig – és ez volt a nagyobb probléma – nem volt elegendő idő arra, hogy letudja a kötelezően előírt ováltesztet.
A DCR mindenképpen szerette volna elérni, hogy a 25 éves versenyző a detroiti hétvége után sort keríthessen erre a kvázi vizsgára, azonban az IndyCarban érvényben lévő tesztkorlátozások keresztülhúzták a számításaikat. Ebből adódóan a Texas Motor Speedway 1.5 mérföldes oválján lebonyolított – mint kiderült, meglehetősen őrült – futamot végül csak egyszerű nézőként követhette nyomon, míg a 18-as gépben az egy év hiátus után a szériába visszatért Tristan Vautier csillogtathatta meg képességeit.
Gutierrez a múlt vasárnapi, Road America-i versenyen már visszafoglalhatta az autót, két nappal később pedig végre saját bőrén is megtapasztalhatta, milyen is az óramutató járásával ellentétes irányban, kizárólag balra kanyarodni.
A tesztre az IndyCar következő futamának helyszínén, az Iowa Speedway-en került sor. A mexikói saját elmondása szerint nagyon sok videót megnézett az itt rendezett versenyekről és tanulmányozta a rendelkezésére bocsátott adatokat. Kedden reggel Adrian Fernandez és Ed Carpenter jóvoltából megtehetett néhány kört utcai autóval a 7/8 mérföldes oválon, csapattársa, Ed Jones is ellátta néhány jó tánáccsal, majd a spotterek állásából igyekezett immár testközelből megfigyelni a pályán köröző autókat.
Délelőtt tíz óra magasságában pedig végre-valahára ő maga is nekiiramodhatott a pályának.
“Fizikálisan nem annyira, mentálisan viszont sokkal inkább megerőltető” – summázta a nap végén Gutierrez. “Végig kanyarodsz, G-erők a bal oldalról érnek, amihez én nem szoktam hozzá. Egy dolog viszont kifejezetten tetszett, méghozzá, hogy minden egyes technikai változtatást, minden egyes mozzanatát érzed az autónak. Valóban segít abban, hogy megértsd, hogyan gyakorol hatást minden apró módosítás a gépre. Ha ajánlhatnék valamit a versenyzőknek a világ minden táján, akkor azt mondanám, hogy próbáljanak ki egy ovált egy teszt erejéig, mivel ez olyasmit nyújt, amit egy road pálya nem. Először is megtanít arra, hogy nagyon érzékenyen és precízen vezess. Másodszor, az autó minden egyes rezdülését érzed, méghozzá hosszú időn át, tényleg fejleszti az ismereteket valamennyi változtatást illetően, amit az autóban végrehajtasz. Roppant érdekes és jó tanulási lehetőség.”
#Video
El mexicano @EstebanGtz ya rodó en óvalo con su @IndyCar de @DaleCoyneRacing y nos comparte así: „Mi primer óvalo en Iowa �” pic.twitter.com/08yRd0DID0— Sam Reyes (@SamReyesH) June 28, 2017
Mint arra fentebb már utaltunk, az Iowa Speedway nem kizárólag Gutierrezé volt, hiszen rajta kívül még a július 6-ai versenyre való felkészülés jegyében a teljes felállásával tesztelt az Andretti Autosport, az Ed Carpenter Racing, a Schmidt Peterson Motorsports, az RLL Racing és a Dale Coyne Racing másik fele, Ed Jones is.
A mexikói azonban nem körözhetett együtt a többiekkel, miután a csapat úgy látta jónak, ha a tapasztaltszerzés okán egyelőre minden mérföldjét magányosan teljesíti.
“A nap arról szólt, hogy magabiztossá váljak egyedül a pályán. Elég hosszú etapokat mentem, de nem egy teljes versenytávot. Lépésről-lépésre haladtunk. Nyilvánvalóan először nagy leszorítóerővel köröztem, csak, hogy komfortosabbá váljak a pályán és padlógázzal nyomhassam. Amikor ez sikerült, az igazán jó hír volt. Később, ahogyan a leszorítóerő csökkent, úgy kezdtem el felfedezni a különböző íveket is.”
Gutierrez élvezte első, oválon töltött napját, ugyanakkor tisztában van azzal, hogy még sokat kell tanulnia.
“Mentálisan sokkal megterhelőbb, mint amire számítottam. Nem állhatsz meg, végig összpontosítanod kell. Fontos volt számomra ez a teszt, de úgy érzem időbe telik, mire teljesen megszokom. Nagyon türelmesen állok hozzá.”
A fiatal pilóta szerint az oválokon való vezetés révén szerzett tapasztalatnak más pályatípusokon is hasznát lehet venni.
“A road pályákon is érzed a változtatásokat, de mivel oválon szinte végig padlógázzal kanyarodsz, sokkal tisztábban érzékeled ezeket a dolgokat és jóval kiegyensúlyozottabbnak kell lenned. A teljes körön át érzed az autót, tehát végig információkhoz jutsz. Még akkor is, ha az oválon való vezetés kívülről nagyon egyszerűnek tűnik, valójában ugyanolyan komplikált, ha nem komplikáltabb, mint a road pályákon.”
Gutierrez úgy véli, hogy ez az új tapasztalat nagy segítségére lehet a road pályákonon is.
“Mondtam magamnak, hogy ezt gyakrabban kellene csinálnom. Egy teljesen más szintre helyezi a koncentrációdat, ami utána, a roadokon is könnyebbséget jelenthet.”
kép: IndyCar
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough