Indy 500 – 2. nap: Alonso végre forgalomban, a Penske-sek szerint trükközik a Honda

Indy 500 – 2. nap: Alonso végre forgalomban, a Penske-sek szerint trükközik a Honda

Will Power elsőségével ért véget a 101. Indianapolis 500 második edzésnapja, miközben Fernando Alonso végre ízelítőt kapott abból, hogy mi vár rá a verseny napján.

A Team Penske #12 Dallara-Chevy-jét vezető Power összesen 71 kört tett meg a gyakorlássorozat keddi felvonásán, ebből pedig a legjobbat a 47.-ben hozta össze 224.656 mph-s (361.548 km/h) tempóval.

A második pozícióban 224.287 mph-val (360.955 km/h) a szintén Roger Penske alkalmazásában álló, háromszoros indianapolisi győztes Helio Castroneves végzett, míg az eredménylista harmadik helyén az első napot még a legutolsóként zárt Gabby Chaves-t találjuk, aki leggyorsabb körén 223.991 mph-s (360.478 km/h) átlagot préselt ki a Harding Racing 88-as számú Dallara-Chevy-jéből.

A Honda flottájának legjobbjaként az Andretti Autosportot erősítő Ryan Hunter-Reay fejezte be a napot 223.960 mph-val (360.428 km/h), a top 5 sorrendjét pedig a Dreyer & Reinbold Racinges Sage Karam tette teljessé 223.641 mph-s (359.915 km/h) köre által.

Az első tíz helyből hetet – beleértve a top 3-at – a Chevrolet autói foglaltak el.

Marco Andretti hétfőn még 226.338 mph-val (364.255 km/h) landolt a tabella élén, kedden viszont mindössze 221.011 mph-s (355.682 km/h) egyéni legjobbat produkált, amivel csak a 25. helyet tudta megcsípni.

Mindezek alapján Power és Castroneves egyetértettek abban, hogy ez az eredmény nem a valóságot tükrözi és könnyen lehet, hogy a japán gyökerű márka egyszerűen “altat”. Ugyanakkor azt sem tartották kizártnak, hogy a taktikázás oka a gyártó közelmúltbéli problémáira vezethető vissza, amelyek közül a legutóbbira pont hétfőn került sor, amikor is az RLL Racinges Graham Rahal autójában egyszerűen elfüstölt a Honda motor.

day2h.jpg

Castroneves sejtése szerint előfordulhat, a gyártó direkt fojtotta le az erőforrásokat annak érdekében, hogy megóvják azokat a hét végéig.

“Csak spekulálni tudok, hogy nem akarnak további motorokat elveszíteni” – mondta Castroneves a sajtótájékoztatón. “Várniuk kell egészen szombatig, hogy befejezzék a kvalifikációt és aztán betehessék a versenyre szánt erőforrástt. Látták, mit csináltak tegnap [226 mph], és Marco mit hozott ma [221 mph]. Öt mérföld per óra, ez már nem a beállítások miatt van.”

A brazil azonban leszögezte, hogy a Team Penske a maga útját járja és nem akar az ellenfelekkel foglalkozni.

„Jelenleg így mennek a dolgok. Nekünk most a saját munkánkra kell összpontosítanunk. Megpróbálunk biztosra menni, hogy olyan komfortosan érezzük magunkat, amennyire csak lehetséges és bármi is történik a versenyen, a tőlünk telhető legjobban felkészüljünk rá.”

A RACER.com a fentiek kapcsán megkérdezte a Honda Performance Developement vezetőjét, Allen Millert, aki meglepetten fogadta a taktikázásról szóló vádakat.

“Érdekes, hogy ilyesmit mondanak. A saját dolgunkkal vagyunk elfoglalva, semmiféle trükközésről nincs szó.”

Az abszolút figyelem mindeközben továbbra is Fernando Alonso munkásságát övezte. A McLaren-Honda-Andretti versenyzője hétfőn még azért kesergett, hogy a felfüggesztés meghibásodása miatt lemaradt az utolsó órára tervezett, forgalomban történő gyakorlásról.

Kedden azonban a kétszeres világbajnoknak már nem lehetett oka panaszra, miután bőven alkalma nyílt rá, hogy értékes köröket teljesítsen a mezőnnyel a pályán.

Alonso a nap legszorgalmasabb versenyzője is volt egyben, miután összesen 117 kört tett meg az IMS-en, ebből a legjobb sebességet a 23.-ban futotta 221.029 mph-val (355.711 km/h), ami a huszonnegyedik helyre lett végül elegendő, az Andretti Autosport hatosfogatának háziversenyén belül pedig a harmadik pozíciót jelentette. A szélárnyék nélküli tempók tekintetében 219.460 mph-t (353.186 km/h) ért el, ami ezen rangsor tizennegyedik helyére volt elegendő.

“Nagyon pozitív és produktív nap volt rengeteg megtett körrel és sok tanulással” – summázta Alonso. “Végre tudtunk bojban is futni a forgalommal. Aludni fogok egyet ezekre az információkra és holnap már jobb oválversenyző leszek.”

A 35 éves pilóta olyannyira élvezte a számára újszerű körülményeket, hogy még néhány merészebb manőverrel is bepróbálkozott a nap végén a többiekkel szemben.

“Rendben ment, olyan volt, mint amire számítottan. Nyilvánvalóan itt rendkívül fontos, hogy közel maradj az előtted lévő autóhoz annak érdekében, hogy a következő egyenesben ebből profitálhass, tehát ez a tapasztalat nagyon hasznos volt.”

Alonso főként a csapattársaival gyakorolta a forgalomban való haladás csínját-bínját, a nap végén pedig nem győzte őket méltatni.

“A legjobb csapatnál vagyok ehhez. A csapattársaim elképesztő segítőkészek voltak, tudom, hogy az etapjaink során vigyáztak rám néhány kritikusabb pillanatban. Most először vagyok itt, tanulok és amikor követem őket, figyelem, hogy mit csinálnak a következő kanyarban, vagy körben, hogyan kivitelezik a támadásokat, miként készülnek fel az előzésekre.”

A spanyol elárulta, hogy a felkészülésének továbbra is fontos részét képezi a szimulátoros munka.

“[Az Indy 500] már másfél hónapja, 24 órás elkötelezettséget jelent számomra. Tanulmányozom az adatokat, amiket a csapat a rendelkezésemre bocsát, rengeteg videót nézek az utóbbi évek versenyeiről. Reggel a szimulátorba megyek, délutánra pedig már itt vagyok a pályán és rovom a köröket, tovább tanulok. Nem tudtunk mindent összerakni, mivel nincs rá idő. Továbbra is kísérletezünk a beállításokkal, a forgalomban való haladással. Ugyanakkor úgy vélem, a kvalifikációra és a versenyre már rendben leszünk.”

A keddi nap legjobb újonca a Dale Coyne Racinges Ed Jones lett, aki 222.251 mph-val (356.069 km/h) a tizenötödikként zárt, egyben veterán csapattársát, Sébastien Bourdais-t is maga mögé utasította.

A további két debütáns, Zach Veach és Jack Harvey egyaránt be tudták fejezni a Rookie Orientation Program hátralévő fázisait, amelyek teljesítésére hétfőn műszaki problémák miatt nem nyílt alkalmuk. Az AJ Foyt Racing előbbi amerikaija a 22., a Michael Shank Racing/Andretti Autosportot képviselő utóbbi brit pedig a 31. tempót hozta a nap végén.

A szélárnyék nélküli sebességek terén az Ed Carpenter Racing tulajdonosa/oválspecialistája, azaz maga Ed Carpenter bizonyult a leggyorsabbnak 222.842 mph-val (358.629 km/h), míg a gárda teljes szezonos pilótája, JR Hildebrand 221.015 mph-val (355.689 km/h) száguldott végig a 2.5 mérföldes oválon legjobb, magányosan teljesített körében, ami a harmadik pozícióra lett elegendő. A két ECR-es közé a Chip Ganassi Racinget képviselő Charlie Kimball furakodott be 221.208 mph-val (355.999 km/h). Power ezen a listán a negyedikként kapott helyet, miután a szélárnyék áldásos segítsége nélkül 220.902 mph-t (355.507 km/h) tudott kisajtolni autójából.

A hatórás edzés balesetmentesen zajlott le. Az egyetlen rázósabb pillanat a Schmidt Peterson Motorsports-os Mikhail Aleshinhez fűződött, aki az utolsó fél órában #7 Dallara-Hondájával súrolta a 2-es kanyar falát, de autójában nem keletkezett komolyabb kár.

Folytatás szerdán, magyar idő szerint 18:00 – 0:00 között a harmadik edzésnappal, amelynek eseményeit továbbra is élőképpel lehet nyomon követni a racecontrol.indycar.com-on, az IndyCar hivatalos YouTube csatornáján, valamint a széria Facebook oldalán.

 

 Alább a keddi edzésnap végeredménye, majd a következő táblázatban a szélárnyék nélküli körök listája. 

day21.png

day22.png