Indy 500 – 1. nap: Andretti a leggyorsabb, Alonsónak még tanulnia kell
Miközben a fél világ Fernando Alonsóra fókuszált a 101. Indianapolis 500 első edzésén, addig csapattársa, Marco Andretti szépen-csendben megfutotta a nap legjobb körét.
A pályafutása tizenkettedik Indy 500-ra készülő, ámde még mindig csak 30 esztendős versenyző 226.338 mph-s (364.255 km/h) körével zárta az élen a hétfői program tabelláját. Az Andretti Autosport #27 Dallara-Hondáját vezető Marco összesen 47-szer száguldott végig az Indianapolis Motor Speedway 2.5 mérföldes oválján, az elsőséget érő legjobb tempóját pedig a 31.-ben hozta össze.
A második pozícióban a verseny 2008-as győztese, Scott Dixon zárt, aki 225.296 mph-t (362.568 km/h) tudott kipréselni a Chip Ganassi Racing #9 Dallara-Hondájából, míg harmadikként a saját nevével fémjelzett gárdának vezető kétszeres indianapolisi pole-os, azaz Ed Carpenter landolt 224.969 mph-s (362.052 km/h) egyéni csúcsának köszönhetően.
A hétfői nap legjobb, szélárnyék nélkül teljesített köre szintén egy Andretti Autosportos pilóta, az 500-at 2014-ben megnyert Ryan Hunter-Reay-hez fűződik.
A hat autóval induló gárda négy, teljes szezonos versenyzője az edzés utolsó negyedórájában egy saját kis miniversenyt is produkált, amivel nem csak hasznos információkat gyűjtöttek be, de a helyszínen, valamint a hivatalos stream előtt világszerte ülő nézőket is elszórakoztatták. Az eredeti tervek szerint ebben a szimulációban Alonso – akinek égető szüksége van a forgalomban való körözés begyakorlására – is részt vett volna, a 29-es számú Dallara-Honda hátsó felfüggesztésénél azonban problémák léptek fel, így a spanyolnak ki kellett hagynia a finálét.
A nap során a fő figyelem kétségkívül a kétszeres világbajnokot övezte, aki a délelőtti, újoncok, valamint az 500-ra visszatérők számára kiírt kétórás edzésen a legjobb sebességet tudta produkálni 221.634 mph-val (356.685 km/h).
“Egy kicsit aggódtam a körülmények miatt, mivel ma sokkal melegebb volt, mint a 3-ai teszten” – nyilatkozta az edzés utáni sajtótájékoztatón a McLaren-Honda-Andretti sztárja, aki a délutáni, 223.025 mph-s (358.923 km/h) egyéni legjobb köre révén a 19.-ként zárta a napot. “Végül azonban az autót ugyanolyan jónak éreztem, mint akkor és magabiztosan képes voltam néhány változtatást eszközölni a beállításokon. Minden nagyon simán ment.”
A spanyol összesen 55 kört tett meg a nap folyamán – 35-öt a délelőtti, 20-at pedig a délutáni, már a teljes mezőny részvételével lezajlott edzésen.
„Az utolsó fél órában problémáink adódtak a hátsó felfüggesztéssel, ezért nem tudtuk befejezni a programunkat. Azt terveztük, hogy a nap végén megyünk egy kicsit a forgalomban, de ez a rész így kimaradt, összességében viszont elképesztő nap volt. Nem sokat tudtam futni a forgalommal, tehát ezzel az elkövetkező pár napban muszáj foglalkozni. Két, vagy három kört viszont mentem néhány autó mögött, amikor kihajtottak a pitlane-ről és ez jó móka volt, szóval már alig várom.”
Alonso vasárnap még az F1-es gépét vezette hazája nagydíján, alig 24 órával később pedig már az IndyCar masinájának volánja mögött találta magát. Arra a kérdésre, hogy mennyi időbe telt az átállás, ő csak annyit válaszolt:
“Egy kanyarba. Egyszerűen csak emlékezteted magad arra, hogy mit is vezettél két héttel korábban, aztán amikor tövig nyomod, tudni fogod mi történik. Szóval, igazán nem telt semmibe az átállás egyikről a másikra.”
Alonso az edzés szünetében egy hosszúra nyúlt diskurzust is folytatott nem mással, mint magával Mario Andrettivel.
“Először csak megjelent a pitlane-en és köszönt, tudta, hogy akkor épp teszteltünk, úgyhogy ez csak egy udvarias helló volt. Később viszont, ebédidőben a garázsban több, mint másfél órát beszélgettünk, rengeteg témát érintettünk a Forma 1-től kezdve az abroncsokig, hogy miként működnek itt és az F1-ben. Szóba került a kétüléses autó is, amit Mario fog vezetni és nagyon készül rá, megmondom őszintén, ha én lennék az egyik utasa, akkor aggódnék, mert a határokat fogja feszegetni! Ő egy elképesztő ember, egy igazi motorsport-legenda, tehát minden egyes megjegyzése, szava nyilvánvalóan nagyon-nagyon fontos számunkra a csapaton belül, extrém módon büszkék és boldogok vagyunk, hogy vele dolgozhatunk.”
A spanyol nem titkolta, hogy beállítások terén a versenyre való felkészülést tartják szem előtt.
“Az én esetemben a kvalifikáció nem igazán fontos. Nyilvánvaló, hogy ha a pályán vagy, akkor gyors akarsz lenni és gyorsnak is akarod érezni magad, tehát ez inkább az élvezeti része, nem csak a helyezésről van szó. A prioritást a garázsunkban az autó futamra történő felkészítése jelenti, hogy jól érezzem magam a forgalomban, annyit tanuljak, amennyit csak lehet, az előzések módját és helyét, hogy hogyan kell kiviteleznem ezeket a manővereket a lehető legkisebb időveszteség mellett. Tudják, nagyon sok dolog van, amit most nem tudok és gyorsan meg kell tanulnom. Meglátjuk, mit tudunk mutatni a kvalifikáción, de a fő szempont számomra a versenyre való felkészülés. Nincs meg a tapasztalatom és sok időm sincs, szóval tisztában vagyok vele, hogy bizonyos szempontokból gyengébb leszek. Olyan gyorsan kell tanulom, ahogyan csak képes vagyok rá a következő 10-12 napban.”
Alonso érkezése sokakban déja vu-t ébresztett, miután a rajongók, valamint a média kollektív őrülete nagymértékben hasonlít arra, amit 12 évvel ezelőtt Danica Patrick generált a Speedway-en. Emlékezetes, hogy a 2005-ben újoncként berobbant amerikai hölgy körüli hisztéria lényegében teljesen háttérbe szorította a mezőny többi tagját, ami ellen protestálva a Rahal Letterman Racingnél Patrick mellett versenyzett Buddy Rice és Vitor Meira “Danica csapattársa” és “Danica másik csapattársa” feliratú pólókat kezdett viselni, míg az elsőként leintett Dan Wheldon mellkasán a “Valójában én nyertem meg az Indy 500-at” tetszelgett.
Erre utalva a közösségi oldalakon többekben is felmerült, hogy most is aktuális lenne a pilótáknak ilyen akciót indítani és hordhatnának például “Hé, én is indulok az Indy 500-on” szavakkal kipingált felsőket.
Az idei mezőny többi újoncát, a szintén az Andretti Autosport jóvoltából bemutatkozó 24 éves Jack Harvey-t, valamint az egyaránt 22. életévüket taposó Ed Jones-t (Dale Coyne Racing) és Zach Veach-et (AJ Foyt Racing) azonban látszólag egyaránt nem zavarja, hogy a világklasszis elvonja róluk a figyelmet.
“Bejött a terembe és azt mondta, ‘Szia, a nevem Fernando Alonso’” – emlékezett vissza az első találkozásra Veach. “Mire én csak annyit válaszoltam; ‘Szia, igen határozottan tudom, hogy ki vagy’.”
Az AJ Foyt Racing amerikaija egyrészt tiszteli a bajnokot, másrészt viszont egy olyan ellenfélként tekint rá, akit meg akar verni.
“Mindenki kihívásként tekint erre, én viszont egy lehetőségként. A sportágat tekintve nagyszerű, hogy itt van Alonso, ha pedig fiatal újoncként le tudod győzni őt, akkor az olyasvalami, amiről a teljes hátralévő életedben beszélhetsz.”
Harvey egyetértett.
“Elég bizarr ez az egész. Ő az egyik gyerekkori hősöm volt, az a srác, akire mindig felnéztem, most pedig együtt jövünk az Indy 500-ra, egyenlő feltételek mellett.”
Mint fentebb szó esett róla, a spanyol a problémák ellenére is boldogan szállt ki az autójából, Harvey viszont elképzelni sem tudott volna pocsékabb első napot a Speedway-en.
Az 50-es számú, a Michael Shank Racinggel közösen indított gépet vezető pilóta vesszőfutása már rögtön a helyi idő szerint déli zöld zászló pillanatában megkezdődött. A 2015-ös Freedom 100 győztese éppen arra készült, hogy megkezdje a Rookie Orientation Programot, az autó azonban rendre lefulladt. A csapat több, mint egy órán át kutatta a probléma okát, mígnem kiderült, hogy az üzemanyagpumpánál van a kutya elásva.
A hibát végül látszólag elhárították és Harvey képes is volt nekivágni a ROP-nak, öröme azonban nem tartott sokáig, ugyanis az autója egyik pillanatról a másikra, nemes egyszerűséggel a pálya 2-es kanyarjában lévő falnak csapódott. A hiba oka az első információk szerint a kormányműben rejlett, a csapat azonban egyelőre nem akart száz százalékosan állást foglalni ebben.
“Szerencsére akkor történt, amikor épp, hogy elhagytam a pitet, így nem mentem kimondottan gyorsan. Még mindig a warm-up vonalnál haladtam, talán a 100 mph-t (160.934 km/h) sem értem el, rákanyarodtam a 2-es kanyarra és az autó egyenesen a falnak ment. Annyira bizarr volt. Éppen végeztünk egy hosszabb etappal, majd kiálltam, mert sárga zászló volt, aztán meg ez történt. Totál szívás, soha nem tapasztaltam még ilyet korábban. Határozottan nem ilyen kezdésben reménykedtem.”
A baleset következtében az autó jobb-első felfüggesztése megsérült, ezért a nap hátralévő részét teljes egészében elvesztette, a ROP-ot hiányzó két fázisát pedig értelemszerűen kedden tudja csak teljesíteni.
“Nem vagyunk teljesen biztosak abban, hogy mi is történt, de rá fogunk jönni remélhetőleg már néhány órán belül” – mondta Michael Shank. “Nem ilyen napot akartunk kezdésként, rögtön jó pár hibával. Az autónak meg volt a sebessége, ami jó, az egyensúly nagyszerű. Az Andretti Autosportnak igazán jó technikai csomagja van, tehát teljesen ki fogjuk nyomozni, ha kell, egész éjjel ezen dolgozunk.”
Az első edzésen egyedül a Buddy Lazier nevével fémjelzett Lazier Partners Racing nem gördült pályára. Ezen kis költségvetésű csapatra azonban az utóbbi években is jellemző volt, hogy gazdasági megfontolásból csak napokkal később csatlakoztak a mezőnyhöz.
A 101. Indy 500 második edzésnapja kedden, magyar idő szerint 18:00-kor veszi kezdetét és élőképpel követhető a racecontrol.indycar.com-on, valamint az IndyCar hivatalos YouTube csatornáján és Facebook oldalán is.
képek: IndyCar
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough