Will Power indulhat a pole-ból Alabamában

A Team Penske sikerszériája tovább folytatódik a Barber Motorsports Parkban, miután nyolc év leforgása alatt immár a hetedik rajtelsőségüknek örülhetnek.
Az IndyCar idei harmadik versenyhétvégéjének szabadedzései során világosan körvonalazódott, hogy a Honda továbbra is tartja előnyét a rivális Chevrolet-vel szemben. Utóbbi gyártónak azonban még így sem volt veszve minden, lévén a zászlajuk alá tartozó egyik csapat, nevezetesen a Team Penske valamennyi gyakorlás során mondhatni simán tudta tartani a lépést a japán gyökerű márka komplett flottájával.
Roger Penske gárdája a kvalifikációra sem veszített lendületéből, aminek révén nem csak az első három rajthelyet zsebelték be, de a Chevy becsületét is megmentették.
Az utcai és épített pályákon megszokott formátumú, három szegmensből (csoportkörök, top 12-es, valamint a legjobb hat részvételével rendezett Fast Six) álló időmérő legjobbjának a 2014-es bajnok Will Power bizonyult, aki ezzel idei második, összességében pedig negyvenhatodik pole-ját ünnepelhette.
A 36 éves pilóta az egyetlen versenyzőként tudott az 1 perc 7 másodperces álomhatár alá menni, miután a kvalifikáció harmadik, a rajtelsőségről döntő felvonásában 1:06.9614-es idővel száguldott végig a 2.38 mérföld hosszú, 17 kanyarból álló pályán.
Power ennek köszönhetően vasárnap pályafutása során immár negyedszer várhatja az első helyről a rajtot jelző zöld zászlót a Barber Motorsports Parkban.
Az ausztrál – aki 2011-ben és 2012-ben már meg tudta nyerni a Grand Prix of Alabamát – 0.1815 másodpercet adott a kvalifikációt másodikként zárt csapattársának, a legelső, 2010-ben lebonyolított Grand Prix of Alabama győztesének, Helio Castroneves-nek.
Simon Pagenaud, a háttérben Will Power
A második sorból a barberi futam tavalyi legjobbja, a regnáló bajnok Simon Pagenaud kezdheti meg a 90 körös futamot, míg mellőle a Chip Ganassi Racing #9 Dallara-Hondáját vezető Scott Dixon indulhat.
Az alabamai viadal hatszoros dobogósától – aki nem meglepő módon abban reménykedik, hogy idén végre már a győzelem is összejöhet neki – kezdve egészen a rajtsorrend tizenötödik pozíciójáig már egyet leszámítva kizárólag csak Honda erőforrással és aero kittel ellátott autókat találunk. Az a bizonyos kivétel nem meglepő módon a Team Penske maradék egynegyedét takarja Josef Newgarden személyében. Az IndyCar-pályafutása első győzelmét 2015-ben, még a CFH Racing színeiben pontosan ezen a pályán megszerzett amerikai a kvalifikáció második szegmensében mindössze 0.0482 másodperccel maradt le a Fast 6-be jutást érő hatodik helyről, így kénytelen volt végül megelégedni a hetedik rajtpozícióval. Newgarden ezzel a negyedik sorba verekedte be magát, amelyen a Schmidt Peterson Motorsports-os Mikhail Aleshinnel osztozik.
Közvetlenül előttük, a harmadik sorból az Andretti Autosportot erősítő Ryan Hunter-Reay, valamint a két héttel ezelőtti, Long Beach-i viadal győztese, az SPM másik fele, azaz James Hinchcliffe startol majd.
Érdekesség, hogy az imént említett kanadai, valamint Dixon mondhatják már csak el magukról, hogy az idei mindhárom kvalifikáción eljutottak az utolsó szegmensig.
Az időmérő legjobb tíz pilótájának sorrendjét a Chip Ganassi Racing kötelékébe tartozó Max Chilton és Tony Kanaan zárta.
Ha már fentebb szóba került Hunter-Reay, akkor szót kell ejtenünk magáról az Andretti Autosportól. Arról a csapatról, amely mindenképpen feledni szeretné a Long Beach-i fiaskót, amikor is technikai problémák miatt egyik autójuk sem látta meg a kockás zászlót. Nos, Barberen bár a 2012-es bajnokuk (egyben a 2014-es Indy 500 győztes) igencsak előkelő rajtpozíciót csípett el, a többiek azonban egészen biztosan jobb eredményben reménykedtek.
A pénteki második edzést megnyert Marco Andretti a tizenharmadikként indulhat csak, ami csak még fájóbb lehet számára abban a tekintetben, hogy a Q2-be való továbbjutást jelentő hatodik helyről mindössze 0.0031 másodperccel maradt lett.
A gárda további két pilótája, Takuma Sato a tizennegyedik, míg Alexander Rossi csak a tizennyolcadik helyről kezdheti meg a versenyt.
Graham Rahal
A kvalifikáció legcsalódottabb versenyzője azonban kétségkívül a legutolsóként végzett Graham Rahal volt.
Az RLL Racing #15 Dallara-Hondáját terelgető pilóta – aki a tavalyi fordulón még a győzelemért meccselt Pagenaud-val – saját bevallása szerint képtelen volt épkézláb tempót elérni.
“Nagyon zavarbaejtő” – nyilatkozta az időmérő után Rahal, aki idén egy 17. és egy 10. helyet tud felmutatni. “Csalódott vagyok a hétvégén mutatott teljesítményünk miatt. Igazából az egész évi miatt. Jártunk már itt, teszteltünk és egyszerűen nem találtuk a tapadást. Most minden hétvége egy komplett pánik. Tényleg nem tudom, hogy hová jutunk ezzel. […] Nem volt több sebesség az autómban. A reggeli edzésen összeraktam egy csodával felérő kört (akkor a 9. lett), de utána már egy fél másodpercre sem tudtam azt újra megközelíteni.”
A 2017-es IndyCar szezon legkellemesebb meglepetésének csapatszinten a Dale Coyne Racing számít. A mezőny legkisebb költségvetésből gazdálkodó gárdája az elmúlt két futamon lehengerlő teljesítmény nyújtott, lévén Sébastien Bourdais St. Pete-i győzelme és Long Beach-i második helye által vezeti a bajnokságot, míg újonc csapattársa, Ed Jones egy tizedik és egy hatodik pozícióval indította első főkategóriás szezonját, aminek köszönhetően jelenleg hetedikként jegyzik összetettben.
A jelen GP of Alabama kvalifikációján bár ugyan nem sikerült eljutniuk a Fast 6-be, de a legjobb 12-ben teljes felállással képviselték a DCR-t, vasárnap pedig a hatodik sorból rajtolhatnak. Kettejük közül is az előkelőbb pozíciót Jones hozta, aki veterán csapattársának 0.0692-t adva csípte el a tizenegyedik helyet.
A Chevrolet legjobb, Team Penske-n kívüli eredményét a tizenhatodikként rangsorolt Carlos Munoz szolgáltatta az AJ Foyt Racing 14-es számú gépével.
Az Ed Carpenter Racing #21 Dallara-Chevy-jében a Long Beach-i versenyen kéztörést szendvedett J.R. Hildebrandot helyettesítő Zach Veach a tizenkilencedik helyről kezdheti meg pályafutása első IndyCar futamát.
A Grand Prix of Alabama magyar idő szerint vasárnap 21:35-kor kapja meg a zöld zászlót.
képek: IndyCar Media

“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough