Zak Brown: Fernando már hihetetlenül izgatott
Egy héttel ezelőtt a motorsport világát atombombaként rengette meg a hír, miszerint Fernando Alonso az Indianapolis 500 kedvéért kihagyja az idei Monacói Nagydíjat.
A nagy kihívást a spanyol ráadásul nem egyedül teszi, hiszen vele tart a jelenleg a Forma 1-ben őt foglalkozató McLaren is, amely névlegesen csatlakozik a kétszeres világbajnok számára autót biztosító Andretti Autosporthoz.
A hihetetlen program nem valósulhatott volna meg a McLaren Technology Group nemrég kinevezett ügyvezetőjének, az F1-en kívül korábban az IndyCarban is szakmai konzuntánsként jegyzett marketingzseni Zak Brown erőfeszítései nélkül.
Az érthető módon minden eddiginél elfoglaltabb amerikai – aki saját bevallása szerint gyerekkora óta megrögzött rajongója a legendás indianapolisi megmérettetésnek – a FOX Sports-nak adott legfrissebb interjújában újabb kulisszatitkokról rántotta le a leplet, beleértve a szervezéssel kapcsolatos kihívásokat, a főhős, vagyis Alonso hozzáállását, valamint arról is szót ejtett, hogy maga a sportág miért profitálhat a projektből és számára, személy szerint miért is bír külön jelentőséggel, hogy az Andretti flottához csatlakozhatnak.
“Szerencsére mi egy igazán nagy szervezet vagyunk, közel háromezren dolgoznak a McLarennél, közülük nyilvánvalóan nem mindenki a versenyzéssel áll kapcsolatban, de sok olyan emberünk van, akik az IndyCarban is nagy tapasztalattal bírnak” – kezdte Brown. “Nem fogunk semmit elvonni a Forma 1-es gárdánktól, de nincs is erre szükség a rendelkezésünkre álló források mennyisége miatt. Egy versenycsapat vagyunk, amely ahhoz szokott hozzá, hogy beutazza a világot és gyakorlatilag minden tizenötödik percben új elemeket gyártunk az F1-es részlegünknek.”
Brown elmondása szerint megvan a külön személyzetük az IndyCar projektre, de ennek vezetése mégis Andrettiékhez fűződik, akiknek az autó a tulajdonát képezi. A McLaren mindezt egészíti ki technológiai jellegű hozzájárulásával.
“Andrettiék nagyon felkészültek, mindig készen állnak. Ez a mostani egy nagyon megfeszített időszak, de mi is készek vagyunk rá és megvannak a megfelelő forrásaink, terveink ahhoz, hogy a projekt ne stresszeljen bennünket, ugyanakkor vesztegetnivaló időnk sincs.”
Alonso élete egyik legnagyobb kihívásaként lényegében az ismeretlenbe tesz kirándulást idén májusban, miután a világ legkeményebb pályaversenyként is aposztrofált Indianapolis 500 pályafutása első oválpályás viadala is lesz egyben.
Brown szerint azonban a spanyol rendkívül várja az új kihívást, amire maximális erőbedobással készül.
“Fernando hihetetlenül izgatott. […] Fogadok, hogy már vagy húsz Indy 500-at végignézett, tanulmányozza a versenyt, a restartokat, a történelmét, a draftolást… Néhány felvételt együtt is néztünk meg. Én természetesen nem fogok adni neki semmilyen vezetéssel kapcsolatos tippet. Meséltem az eseményről, de valószínűleg nem én vagyok a legjobb személy arra, hogy magáról az ottani versenyzésről beszéljek neki és arról, hogy ez miként működik.”
A szakember arról is szót ejtett, hogy húsz éven át élt Indianapolis-ban és bár a motorsport minden formáját szereti, az egyik nagy kedvence mégis az Indy 500. Eddig legalább tizenöt alkalommal tette tiszteletét személyesen a versenyen, de az F1-es érdekeltségei, ezzel együtt pedig a Monacói Nagydíjjal való időpont ütközés miatt az elmúlt négy évben távol maradt a Brickyardtól.
“Indy autókat nézve nőttem fel, Michael Andretti rajongó voltam. Úgy véltem, hogy ő volt a leggyorsabb IndyCar versenyző abban az időszakban, nagyon bátor, hihetetlenül gyors, az édesapja, Mario pedig a legelső hősöm volt a motorsportban. Szóval, extrém módon klassz, hogy Michael Andrettivel fogunk indulni, ezzel együtt az Andretti névvel.”
Brown igyekszik Alonso minden lépését közelről nyomon követni Indianapolisban.
“Az első tesztjén személyesen ott leszek Fernandóval, sőt a teljes első hetében mellette állok majd. Vele leszek a kvalifikáción is, ahogyan nagyon sokan a McLaren [F1-es] csapattól, mivel az egy üres hétvége lesz számunkra. A futamhétvégén Monacóban leszek egészen szombat éjjelig, majd a Forma 1-es csapattal és a partnerekkel szembeni kötelezettségek teljesítése után én magam, valamint még néhány partnerünk repülőre ülünk, körülbelük hajnali kettőkor érünk földet [Indianapolisban], majd csatlakozunk Fernandóhoz a versenyre. Nyilvánvalóan azok, akik az autóján dolgoznak végig vele lesznek, az én dolgom pedig az, hogy segítséget nyújtsak abban, hogy a megfelelő emberek és források a megfelelő időben biztosítva legyenek, ezáltal pedig megbizonyosodjunk arról, hogy Fernando egy gyors autót kap a versenyre. Az én munkám, hogy partnereket kutassak fel, kezeljem a médiát, vigyem a McLaren-Honda zászlaját és Fernando élszurkolója legyek.”
A jelenlegi tervek szerint egy dolog biztos, a csapat nem egyállomásos turnét tervez a Brickyardon.
“Úgy vélem, fogják még látni a McLarent ismét Indianapolisban, ahogyan azt is, hogy van még néhány F1-es versenyző, akik érdeklődni fognak iránta. Mindannyian nézni fogják. Voltak mára Forma 1-es pilóták, akik elindultak és kimagaslóan teljesítettek, sőt, meg is nyerték, ahogyan olyanok is akadak, akik remegő térdekkel hagyták el a pályát. Biztos vagyok abban, hogy Alonso többször is el akar rajtolni Indianapolisban. Ő képes arra, hogy nyerjen, hiszen kétszeres világbajnok. Szerintem az autó, a csapat, a McLaren és az Andretti kombinációja szintén győzelemre esélyes. Nyertek tavaly, ráadásul egy újonccal, mi viszont nem állítunk fel célokat azon kívül, hogy megpróbálunk versenyképesek lenni és eljutni a kockás zászlóig. Ha ez sikerül, akkor Fernandónak is komoly esélye van egy nagyszerű eredményre.”
Brown osztozik azok véleményével, akik szerint Alonso és a McLaren indainapolisi kalandjából mindenki csak jól jöhet ki.
“Azt hiszem ez hatalmas hír a teljes motorsportra nézve, óriási sztori. A nyilvánvaló okoknál fogva nagyszerű az IndyCar számára, hogy a McLaren visszatér. Háromszor nyerték meg az Indianapolis 500-at, ráadásul egy olyan kaliberű és népszerűségű versenyzővel érkezni, mint Fernando Alonso, egy lenyűgöző sztori számukra és a Forma 1 számára is. Az F1 sokkal több figyelmet kapott Észak-Amerikában a bejelentés óta, tehát úgy vélem, ők is nyernek ezzel, ahogyan általánosságban véve a motorsport rajongók is, akik a versenyzés minden formáját szeretik, de emellett megvannak a maguk kedvencei is. Az átlagos szurkoló, aki normál esetben nem igazán néz Forma 1-et, vagy nem követi rendszeresen az Indy 500-at, most mégis oda fog kapcsolni, hogy lássa amint ez a legendás csapat a Forma 1 történetének egyik legjobb versenyzőjével megméreti magát Indianapolisban. Azt hiszem, mindenki nyer.”
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough