Már a nyár folyamán pályára viszik az IndyCar 2018-as versenygépét

Az univerzális aerodinamikai csomag mellett a versenyzők fejének védelmét szolgáló aeroscreen tesztelését is megkezdik.
Az IndyCar mindeddig nem igazán kényeztette el a jövőre debütáló, a mezőnyben ismét egységesen alkalmazandó aero kit iránt olthatatlan kíváncsiságot érző rajongókat. A 2015 óta használt Honda és Chevrolet termékeit váltó, újfent egységes aerodinamikai csomag kapcsán a széria máig csak egy, a kezdeti fázisban készült vázlatrajzot tett közzé, a végleges koncepció kapcsán pedig annyit lehet tudni, hogy az autó több ponton is hasonlítani fog a CART/Champ Car érában használtakra. Mindez persze nem visszalépést takar, lévén a retró külső alatt a a mai viszonyoknak megfelelő teljesítmény lakozik majd.
Az utóbbi hetek hallgatását végül az IndyCar versenyzésért és operatív tevékenységért felelős elnöke, Jay Frye törte meg. A szakember a Motorsport.com amerikai kiadásának elárulta, hogy a legoptimálisabb esetben akár már májusban, a 101. Indianapolis 500 környékén ízelítőt kaphatunk a 2018-as gép radikálisan új fizimiskájából, július környékén pedig előreláthatólag az első, pályán zajló tesztekre is sor kerül.
A pontos ütemtervet Frye kalkulációi szerint az idei szezon első két versenyének, a március 12-én esedékes St. Petersburgi, valamint az április 9-ére kiírt Long Beach-i viadalok között ismertetik majd. A tesztek menetrendje mellett többek között az is nyilvánosságra kerül, hogy mely cég lesz a teljes mezőnyt ellátó, egységes aero kit tervezője és gyártója, valamint az ezekkel felszerelt autó külön tesztcsapatának összetételét is ismertetik.
“A következő harminc napban, valahol St. Pete és Long Beach között, már jóval tisztábban fogunk látni és meglesz a végleges, előremutató irány, egy ütemterv azzal kapcsolatban, hogy kik fognak részt venni a tesztelésben és hol kerül majd erre sor.”
Frye elmondta, hogy az új autó koncepciójának analizálásával, valamint a modellezéssel való munka problémamentesen zajlott eddig, aminek révén könnyedén tartani tudták a kitűzött határidőket – köszönhetően az IndyCarban szereplő csapatoknak és gyártóknak is, amelyek maximálisan kiveszik részüket a folyamatból.
“Eddig rendben volnánk” – summázta Frye a projekt alakulását. “Nem voltak megszakítások és rengeteget tanultunk. Ilyen a leszorítóerő mozgatása az autó aljára, de emellett még sok izgalmas felfedezést tettünk egyaránt a biztonság és a teljesítmény terén.
A küszöbön álló teszteket előreláthatólag két géppel bonyolítják le; egyikben a Chevy, a másikban pedig a Honda erőforrását használva.
“Minden valószínűség szerint két autót vetünk be, hogy biztosak legyünk abban, mindenki kiveszi a részét belőle kezdettől fogva, és senki sem érzi azt, hogy nem jut szerephez. Nagyon sok okos ember van a paddockban és minél több visszajelzést kapunk, annál jobb. A gyártók, a csapatok, a beszállítók, a versenyzők. Nagy a lelkesedés amiatt, hogy mindennek a részesei lehetnek. Használjuk ezt ki és gyorsítsuk fel a tanulási folyamatot.”
Az univerzális aero kit mellett egy másik fontos újítást is pályára visznek hamarosan, méghozzá a Forma-1-ben már tesztelt aeroscreen egy alternatívájának formájában.
A fejvédelmet szolgáló eszköz kapcsán korábban az IndyCar azt fontolgatta, hogy többfélét is terveznek majd, miután félő volt, hogy a lapos utcai és épített pályákra tökéletes verzió a döntött oválokon már zavarná a versenyzők látását. A legfrissebb hírek szerint azonban ezt végül elvetették,így valamennyi pályatípusra ugyanazt a változatot kívánják installálni.
“Számos dolgot átnéztünk, rengeteget dolgoztunk” – magyarázta már a RACER-nek Frye. “Most már arra az egyre összpontosítunk, ami a legműködőképesebb lehet akárhová csak megyünk.”
Ha minden az előzetes terveknek megfelelően alakul, akkor az IndyCar külön bejáratú aeroscreenje már a nyáron, az új aero kittel együtt megejtheti első tesztjét a pályán. Abban az esetben, ha ez mégsem jönne össze, akkor az elem a későbbiek folyamán, de mindenképpen még idén debütál majd az autón.
“Nem tudom, hogy az aeroscreen fent lesz-e már az első teszteken, de az biztos, hogy még az év vége előtt megtörténik” – folytatta Frye. “Hosszú utat jártunk be mire ráleltünk a megfelelő anyagra, eszközre és mechanikai szempontból is rájöttünk, hogy miként tudnánk szerkezetileg helyesen az autóra helyezni. Jól haladunk.”
A szakember a téma kapcsán a Motorsportnak úgy fogalmazott, egyelőre nem várható, hogy az aeroscreen már a 2018-as szezon elejétől ott lesz a mezőny autóin. Az éles bevetéshez rengeteg visszajelzésre van szükség a csapatok részéről többek között azért is, hogy lássák, az extra elem milyen hatást gyakorol az autó teljesítményére, viselkedésére.
A biztonság növelésére vonatkozó törekvések azonban itt nem állnak meg.
“A biztonság szempontjából nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy jövőre már sokkal kevesebb olyan, apró elem lesz az autókon, amik [leválásuk esetén] törmelékké válhatnak. Ezzel egy óriási célt értünk el. “
A legégetőbb kérdés viszont, hogy mégis, mikor pillanthatjuk meg teljes pompájában a 2018-as autót.
“Alig várjuk, hogy felfedhessük az autót a rajongók előtt és nagyon izgatottan tennénk ennek eleget valamikor az Indy 500 környékén. Mi ugyanakkor azt akarjuk, hogy amit megmutatunk az a lehető legjobban reprezentálja a jövő évi gépet, kezdetben viszont csak rengeteg elemünk és darabkánk lesz, amiket tesztelünk majd az autón. A leleplezése májusban, Indy-ben optimistán hangozhat, de nem vagyok biztos benne.”
Frye azt vallja, hogy semmi értelme idejekorán bemutatni egy olyan gépet, ami a tesztek előrehaladtával nagy valószínűséggel úgyis változásokon esik át.
„Szerencsére minden, amit a modellek által láttam nagyon jó volt, sőt, túl is szárnyalta az elvárásainkat bizonyos, kulcsfontosságú területeken, ugyanakkor néhány vonatkozásban még mindig szükség van újrakonfigurálásra. A lényeg, hogy azt szeretnénk, ha a rajongók egy koncepció helyett, ami még változhat, inkább már olyasvalamit látnának, amivel garantálni tudjuk, hogy nagyon közel áll a végleges produktumhoz.”
Frye azonban már korábban kijelentette, hogy a szurkolók mindenképpen kapnak valamit a 2018-as gépből az Indianapolis Motor Speedway-en. Ha egy komplett autót nem is tudnak kiállítani, de pár morzsát fotórealisztikus képek formájában biztosan szórnak a nagyérdemű elé.
Az univerzális aero kit az IndyCar következő generációs kasztnijának érkezéséig, tehát leghamarabb 2021-ig teljesít majd szolgálatot.

“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough