Danica Patrick: Szeretem a versenyzést, de az életet még jobban

A Stewart-Haas Racing versenyzőnője saját bevallása szerint tucatnyi agyrázkódást szenvedett eddigi karrierje során és gondolkodás nélkül visszavonulna, ha az orvosai úgy találnák, egy újabb ilyen sérüléssel már az életét kockáztatná.

Javában zajlanak a hétvégén esedékes Daytona 500 médiaeseményei, az egyik legnagyobb szenzációt pedig nem meglepő módon a mezőny elsőszámú közönségkedvencének, Dale Earnhardt Jr.-nak visszatérése képezi.

A Hendrick Motorsports sztárja vasárnap este, magyar idő szerint este nyolc órakor először lép versenykörülmények között pályára azt követően, hogy a tavalyi szezon második felét teljes egészében kénytelen volt partvonalon tölteni súlyos fejsérülésének köszönhetően.

A 2003 óta megszakítás nélkül a Monster Energy NASCAR Cup legnépszerűbb pilótájának válaszott Earnhardt Jr. kis túlzással lexikonnyi múlttal bír az agyrázkódások terén, aminek kapcsán sokakban felmerült a kérdés, hogy valóban jó döntés-e folytatnia karrierjét, ezzel újabb sérüléseket kockáztatva.

Példaként a négyszeres IndyCar bajnok és háromszoros Indianapolis 500 győztes Dario Franchittit hozták fel, akinek pályafutása végére a 2013-as, houstoni versenyen történt baleset tette ki a pontot, miután a skót orvosai szerint lehetetlen megjósolni, hogy mi lenne a végkimenetele egy újabb, akár minimális mértékű fejsérülésnek is.

A Cup mezőnyének egyetlen hölgytagja, a szponzorválságból frissen kilábalt Danica Patrick a Daytona International Speedway-en tartott sajtótájékoztatón köntörfalazás nélkül elárulta, eddigi karrierje alatt már ő maga is legalább egy tucatnyi agyrázkódást szenvedett el, ha pedig úgy adódna, hogy emiatt bármiféle kockázati tényező merülne fel az egészségét illetően, akkor azonnal becsukná maga mögött az ajtót.

“Azt hiszem, mi, versenyzők szeretnénk ezt a szőnyeg alá söpörni amíg jól érezzük magunkat és semmi baj nincs” – mondta a 34 éves versenyzőnő, aki a múlt vasárnapi, bajnokságon kívüli Clashen elért negyedik helyével főkategóriás NASCAR pályafutása eddigi legjobb eredményét hozta. “Ugyanakkor az életünkről van szó. Ha valaki azt mondaná nekem – és szeretném remélni más versenyzők is így vannak ezzel -, hogy egy újabb ütközés esetén komoly problémák adódhatnak, akkor a kiszállás mellett döntenék. Abbahagynám, mivel imádom azt amit csinálok, de van még nagyon sok más dolog is, amit szeretek, beleértve az életet. Túl fiatal vagyok ahhoz, hogy a földi pályafutásom véget érjen.”

14d.png

“Voltak már agyrázkódásaim. Minden alkalommal, amikor balesetet szenvedsz, kapsz egyet csak éppen változó mértékűt. Amikor Dale olyasmiről beszélt, hogy már tizenkét agyrázkódása volt, akkor én azt mondtam magamban, biztos vagyok abban, hogy nekem is volt már ennyi. Ez azért elgondolkodtat, több figyelmet fordítasz önmagadra. Nincs annál jobb, mint, hogy vannak olyan emberek, mint Dale, aki odáig elment, hogy ilyen hosszú időre kiszállt az autóból és kimondta, ‘Hé, problémáim vannak’. Jelenleg persze nem hiszem, hogy szponzorációs értelemben bárki más olyan luxust élvezne, mint ő, ez pedig nagyban hozzájárult ahhoz, hogy képes lehetett kiszállni egy időre. Ugyanakkor ez a döntés mégis egy nagynevű versenyzőtől jött, amivel példát mutat arra, hogy a testi épség a fontos, ez pedig csodálatra méltó.”

Az Earnhardt Jr.-t mai napig közvetlen közelről figyelő orvoscsapat egyik oszlopos, dr. Micky Collins a profi atléták fejsérüléseire specializálódott, azon belül is különösképpen az NFL-re, ahol az agyrázkódások száma kimagasló méreteket ölt.

Dale azonban nem szeretné e tekintetben a két sportágat összehasonlítani.

“A sportágak különböznek abban, hogy milyen gyakoriságúak az ütközések és a becsapódások. Nem akarom kisebbíteni se az egyiket, se a másikat. Olyan, mintha az almát hasonlítanád a narancshoz, legalábbis, hogy ők miként tapasztalják ezt és én hogyan éltem meg… Nem én vagyok szakértő, hanem az orvosom, ha aggodalmaim, kérdéseim merülnek fel, akkor hozzá fordulok.”

A kétszeres Daytona 500 győztes, egyben friss házas pilóta azonban több kritikusának véleményével ellentétben egyáltalán nem akarja kockáztatni a saját, vagy éppen a kollégái életét.

“Kezdetben arról kérdezgettem az orvosaimat, hogy mi történik velem, mit gondolnak, mi lehet ez az egész, és veszélyben vagyok-e. 42 éves vagyok, és ha azt akarják, hogy befejezzem a versenyzést, akkor már ma meg fogom tenni. Csak addig szeretnék versenyezni, ameddig képes vagyok rá.”

4141.jpg

A súlyos agyrázkódásra utaló tünetek a július 9-ei, Kentucky Speedway-en lebonyolított Quaker State 400 után jelentkeztek Earnhardt Jr.-nál heves szédülés és látászavarok formájában. Az átfogó kivizsgálást végző, nemzetközileg is elismert szakemberek alkotta orvoscsapat végül arra a következtetésre jutott, hogy a problémák még a június 12-ei, michigani futamon történt balesetére vezethetőek vissza.

Earnhardt Jr. ennek következtében az idény további részében már egyáltalán nem lépett pályára, kórtörténetét tekintve pedig egy ideig még az sem volt kizárt, hogy a pályafutása is véget ér.

A kétszeres Daytona 500 győztes esetében ugyanis fokozott figyelmet kell fordítani a fejsérülésekre, lévén az elmúlt években már számos, kisebb-nagyobb agyrázkódással járó baleset szenvedő alanyává vált és korábban saját maga vallotta be, annak érdekében, hogy ne kelljen futamokatt kihagynia, több alkalommal is eltitkolta ezeket.

Orvosi segítséget végül 2012-ben volt kénytelen kérni, mivel még napok múltán sem szűntek meg a Talladegán történt balesete után megjelent, agyrázkódást elővetítő panaszai. A vizsgálatok során aztán kiderült, hogy hat hét leforgása alatt ez már a második ilyen típusú sérülése volt.

Junior ekkor elárulta, a tünetei ekkor már olyannyira felerősödtek, hogy lényegében a saját csapatfőnökével is képtelen volt érdemben kommunikálni a rádión át.

Bár ön- és közveszély okozása miatt sokan eltiltással büntették volna, de Earnhardt végül megúszta két hét kényszerszabadsággal. A NASCAR-nak azonban mindenképpen lépnie kellett, így a következő évtől teljes ráncfelvarrást eszközöltek a fejsérülések esetén alkalmazott protokollon.

Dale végül öt hónap kényszerpihenő után, tavaly decemberben ülhetett először NASCAR gép volánja mögé, amikor is a Darlington Raceway-en egy orvosok által felügyelt teszten vett részt annak érdekében, hogy megállapítsák, alkalmas-e a pályára való visszatérésre. Az akadályt sikerrel vette, a nagy visszatérés pedig olyan jól sikerült, hogy a Daytona 500 múlt vasárnapi kvalifikációján a második rajthelyet szerezte meg.

rrr.jpg

A NASCAR 1984-ben fektette szabályba, ha baleset következtében egy autó olyan mértékben roncsolódik, hogy ki kell állnia a versenyből, akkor az azt vezető pilótának kötelezően részt kell vennie egy, a pálya orvosi központjában elvégzett kivizsgáláson.

Ezen regulát Ricky Rudd ‘84-es Busch Clash-en (mai nevén Advance Auto Parts Clash) történt horrorisztikus incidense vonta maga után. Az 1977-es szezon legjobb újoncának Fordja a Daytona International Speedway 4-es kanyarjából kijövet megcsúszott, majd a levegőbe emelkedett, több bukfenc kíséretében átszáguldott a pitlane bejáratán, végül pedig a pálya belső füves területén állt meg.

Az eset következtében Rudd súlyos agyrázkódást és arcsérüléseket szenvedett, de ez nem akadályozta meg abban, hogy részt vegyen a tíz nappal később lebonyolított Daytona 500-on. Az ekkor 27 éves amerikai a hetedik helyen zárta a versenyt még annak ellenére is, hogy szemeit szó szerint csak ragasztószalagok segítségével tudta nyitva tartani a masszív duzzanatok miatt.

A NASCAR tisztviselői csak a verseny közben szereztek tudomást arról, hogy Rudd milyen állapotban ült a volán mögé, amiből adódóan gyorsan realizálták, hogy meg kell tenniük a szükséges lépéseket a hasonló közveszélyes húzások elkerülése végett.

A balesetező pilóták kivizsgálásának protokollja az évtizedek során számos módosításon ment keresztül. Ennek legutóbbi, egyben talán eddigi legfontosabb lépcsőfokaként idéntől már egy utazó biztonsági csapat is segítségére lesz a NASCAR-nak az összes olyan versenyhétvégén, amelyen a Cup mezőnye is képviselteti magát.

A szervezet az agyrázkódásra vonatkozó előírásokon is szigorít, aminek értelmében – az eddigi gyakorlattal ellentétben – 2017-től már minden egyes pálya orvosi központja csakis kizárólag az univerzális SCAT-3 tesztet követheti a versenyzők vizsgálata során.

 

 

képek: NASCAR

Ez a weboldal a jobb felhasználói élmény érdekében cookie-kat használ.
Elfogadom
Elutasítom
Privacy Policy