Coyne szerint az IndyCarnak észnél kell lennie
A frissen megszűnt KV Racing immár a tizenkettedik olyan csapat az IndyCar 2008-as újraegyesülése óta, amely részben, vagy teljesen befejezte full szezonos működését.
A Kevin Kalkhoven és Jimmy Vasser nevével fémjelzett gárda financiális okok miatt kényszerült tizennégy év után pontot tenni pályafutása végére, aminek következtében a széria mezőnyében már csak egyetlen olyan csapat található meg, amely a CART romjaiból felhúzott, mindössze négy évet élt Champ Car World Series-ben is képviseltette magát.
A szóban forgó alakulat a Dale Coyne Racinget takarja, akik az elmúlt évek során valódi poénforrássá nőtték ki magukat köszönhetően annak a tendenciának, hogy gyakran az utolsó utáni pillanatban jelentették be versenyzői felállásukat. Ennek oka nemes egyszerűséggel anyagi jellegű volt, vagyis, az kapott lehetőséget náluk, aki a legtöbbet ajánlotta az üresen álló autóért.
Az idei szezon azonban ebben a tekintetben vízválasztó a kiscsapat számára, miután sajátságos tradíciójukkal szakítva már hosszú hetekkel ezelőtt ismertették idei pilótáikat a KV Racingtől hozzájuk visszatért Sébastien Bourdais, valamint a 2016-os Indy Lights bajnok újonc Ed Jones személyében.
A gárda tulajdonosa, Dale Coyne érthető módon külön figyelmet fordít az IndyCarban jelen lévő, a Team Penske – Chip Ganassi Racing – Andretti Autosport szentháromságnál jóval alacsonyabb költségvetésből gazdálkodó csapatok helyzetére.
A széria 2017-es mezőnyének huszonegy teljes szezonos autójából tizenkettőt az imént említett három nagycsapat vonultatja fel, míg a maradék kilencet összesen öt gárda prezentálja.
A nem éppen ideális helyzet kapcsán Coyne a RACER-nek adott nyilatkozatában úgy fogalmazott, hogy az IndyCarnak mindenképpen meg kell találnia a módot arra, hogy csökkentse a versenyzéssel járó kiadásokat, amivel nem csak újabb csapatok távozását akadályozhatják meg, de új belépőkre is szert tehetnek.
“A KV képében elvesztettünk egy csapatot idén, nagyon szomorú látni egy gárda távozását” – mondta Coyne. “Azt hiszem, az IndyCar vezetésének muszáj óvatosnak lennie és minden egyes döntésüket megalapozottan kell meghozniuk, hogy jót tesz-e a show-nak és spórolnak-e azzal a csapatok pénzt. Az egyenlet két oldala jelenleg még nem mutat egyenlőséget; nem tudunk szponzorokra szert tenni olyan értékben, ami fedezné az autó versenyeztetésének költségét. Ameddig ez nem rendeződik, a dolgok mindig bizonytalanok lesznek egy kicsit. Ha viszont ezeket a célkitűzéseket szem előtt tartják, akkor rendben leszünk.”
Az utóbbi hónapokban számos hír látott napvilágot az Indy Lights 2016-os szezonját Jones révén bajnokként zárt Carlin IndyCarba való fellépésének lehetőségét illetően. A csapat komolyan fontolgatta, hogy a KV Racing autóit felvásárolva, továbbá egyfajta partnerkapcsolatot is létesítve már idén bemutatkozik a legmagasabban jegyzett bajnokságban, ebből azonban végül nem lett semmi. A Trevor Carlin vezette gárda leszögezte, csakis egy minden téren előkészített, hosszútávú, teljes szezonos programban gondolkodnak, a maguk által felállított kritériumoknak pedig jelenleg úgy tűnik, 2018-nál hamarabb nem tudnak megfelelni.
“A legnagyobb akadályt jelenleg az új csapatok számára a költségek jelentik” – folytatta Coyne. “A Carlin jó példa erre. Trevor Carlin az a srác, akinek a teljes pályafutása a versenyzői ülések kiadásából állt, most pedig fel akar ugrani az IndyCarba. Azonban ez egy nagy ugrás. Kiadások tekintetében a négy-ötszöröse annak, mint bármely más sorozatban, ahol most jelen van. A versenyzőknek nem áll rendelkezésükre ekkora anyagi háttér, ezért a csapatoknak saját zsebből kell fedezniük, vagy pénzt, szponzorokat találni, hogy működőképesek legyenek. A Forma-1-ben ugyanez a probléma áll fenn. Ugyanakkor szükség van új csapatokra. Három gárda teszi ki az IndyCar mezőny több, mint felét, szóval ez egy ijesztő helyzet.”
Ennek ellenére Coyne igyekszik optimista lenni és hiszi, hogy az IndyCar tudatában van a fennálló problémáknak. A szakember külön bizalmát fejezte ki a széria versenyzési operatív tevékenységért felelős vezetője, a tisztséget 2015 óta ellátó Jay Frye iránt, akinek ráadásul személyes rálátása is van a szituációra.
“Szerintem jó dolog, hogy itt van nekünk Jay Frye, aki korábbi [NASCAR] tulajként tudja, hogy milyen kihívásokkal jár csapattulajdonosnak lenni. Ennek kimondottan jó hatása van. Sok időt eltöltöttem Jay-jel, ő érti mi ellen is lépünk fel mindannyian.”
A jelenlegi legvalószínűbb új csapat a KV Racing autóit végül felvásároló Juncos Racing lehet. Az Indy Lights-ból is ismert gárda a hírek szerint első körben a májusi, 101. Indianapolis 500-at tűzte ki célul debütálásukként, majd ha minden jól alakul, akkor jövőre beindíthatnak egy kiterjedtebb, részidős IndyCar-programot.
kép: IndyCar
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough