Szabályváltozásokat eszközöl az IndyCar
Módosul egyes versenyhétvégék lebonyolítási rendje, továbbá a push-to-pass rendszer is ráncfelvarráson esik át.
Az IndyCar által hivatalosan bejelentett, a 2017-es szezont érintő változások a következők:
– A Phoenix International Raceway-en és a Gateway Motorsports Parkban rendezendő kvalifikációkat mindkét esetben szombaton, néhány órával a verseny előtt bonyolítják le. A hétvége első, azaz pénteki napja csak az edzéseké lesz, amelyekből szám szerint kettő darab áll majd a csapatok rendelkezésére.
– A Firestone az épített és utcai pályás futamokra minden autó számára egy extra szett piros abroncsot biztosít, aminek köszönhetően a csapatok immár négy lágyabb összetételű gumigarnitúrával kalkulálhatnak gépenként. Ezt a változást az IndyCar azzal indokolta, hogy így a résztvevők jobban fel tudnak készülni a kvalifikációra és természetesen magára a versenyre is.
– Ismét módosul a push-to-pass. Eddig ugyebár azt szokhattuk meg, hogy az előzések elősegítésére szolgáló extra kb. 60 lóerőt az épített/utcai pályás versenyeken előre meghatározott alkalommal, szintén előre megállapított időtartamon át (eddig összesen 10×15/20 mp-ig pályától függően) használhatták csak a pilóták. Nos, mostantól ezt el kell felejteni, az új rendszer szerint ugyanis a push-to-pass időt ömlesztve kapja meg a mezőny, amit aztán úgy osztanak be, ahogyan csak jónak látják. Azaz, csak szinte, mivel a rendszer a kormányon lévő aktiváló gomb megnyomása után továbbra is előzetesen megadott ideig működik, amelynek végső limitét (15-20 mp) az adott vonalvezetés hossza alapján határozzák meg. Idén viszont a p2p-nek csak az imént említett maximuma lesz kőbe vésve, azon belül a versenyzőknek lehetőségük van bármikor megszakítani annak működését. Tehát ha példának okáért egy akciót adott pilóta 8 mp alatt végre tud hajtani (vagy épp ellenkezőleg, úgy dönt, hogy elveti a kísérletét), akkor egyszerűen leállítja a rendszert, így nem mennek pocsékba értékes másodpercek.
St. Petersburg és Detroit utcáin, továbbá a Sonoma Raceway-en az össz-p2p 150 másodperc lesz, míg a többi, jobbkanyarokat is tartalmazó pályán 200 másodpercben kerül meghatározásra.
A rendszer nem elérhető a rajtnál és a restartoknál, kivétel ez alól a leintést megelőző két körön belül kiadott új zöld jelzés.
– Az Indianapolis Motor Speedway road vonalvezetésén lebonyolítandó IndyCar Grand Prix az eddigi három helyett kétnaposra (május 12-13.) rövidül. Csütörtökön, vagyis május 11-én azonban korántsem lesz szellemváros az IMS, miután ezt a napot az IndyCar nevelőszériáit tömörítő Mazda Road to Indy program kategóriái kapják meg teljes egészében.
– Akárcsak az elmúlt két évben, idén is a detroiti Belle Isle Park ad otthont az IndyCar egyetlen duplafordulós hétvégéjének. A széria ennek programjában, egészen pontosan a kvalifikáció formátumában is változást eszközölt.
Eddig ugyebár az első, szombati verseny rajtsorrendjét az épített/utcai pályákon megszokott, három szegmenses (csoportkörök, legjobb 12, majd a pole-ért zajló Fast 6) szisztémája szerint rendezték meg, míg a vasárnapi futamra már csak kétszer tizenkét perces csoportkörrel döntötték el a rajtpozíciók sorsát.
Idén azonban mindkét verseny esetében ez utóbbi, 2×12 perces verzió lép életbe.
A csoportok beosztását az időmérő előtti utolsó szabadedzés végeredménye alapján határozzák meg.
Ha a körök során egy autó piros zászlós periódust idéz elő, akkor az eddigieknek megfelelően a két legjobb köridejét elveszik, egyúttal pedig már nem léphet pályára az időmérő folytatásában.
– Az épített/utcai pályákra kiírt versenyek edzései valamennyi helyszínen, egységesen helyi idő szerint 11:00 és 15:00 órakor kapják meg a zöld zászlót. A gyakorlásra rendelkezésre álló idő minden esetben 45 percben került meghatározásra.
A Verizon IndyCar Series 2017-es szezonja március 12-én, a floridai St. Petersburg utcáin rajtol el.
kép: IndyCar Media
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough