Aleshin szerint a túlzott biztonság tönkretenné a motorsportot



Az IndyCar mezőnyének egyik legnépszerűbb tagja azt vallja, hogy aki a versenypályán uralkodó veszély miatt aggodalmaskodik, inkább keressen magának más elfoglaltságot.

Mikhail Aleshin eddigi két IndyCar szezonja alatt három hajmeresztő balesetnek is főszereplőjévé vált, így ha valaki, akkor ő nagyon is tisztában lehet azzal, hogy milyen kockázatot vállalnak az autóversenyzők minden alkalommal, amikor pályára lépnek.

A 2014-es, indianapolisi road futam állórajtjánál nagy sebességgel csapódott bele a néhány tizedmásodperccel korábban már a lefulladt Sebastian Saavedra gépét megtorpedózott Carlos Munozba, alig két hónappal később, a torontói duplaforduló második versenyén pedig közvetlen közelről vizsgálhatta meg a Team Penske Juan Pablo Montoya által vezetett #2 Dallara-Chevy-jének alvázát.



Ezen incidenseket Aleshinnek még sikerült egy karcolás nélkül megúsznia, a szezon augusztusi záróhétvégéjén azonban már nem volt ilyen szerencsés. A fontanai Auto Club Speedway kétmérföldes oválján rendezett verseny bemelegítő edzésén ugyanis hatalmasat bukott, aminek következtében többek között agyrázkódással, kulcscsont és többszörös bordatöréssel, valamint életveszélyes mellkasi sérülésekkel szállították kórházba.

Mindennek tükrében azt hihetnénk, hogy egy olyan versenyző, aki kis híján szörnyethalt a pályán, a biztonság fokozását tartja az elsőszámú prioritásnak. Aleshin esetében azonban szó sincs erről. Az orosz fenegyerek ugyanis azt vallja, hogy a kockázat a sportág része, aki pedig fél, inkább menjen haza.

A Schmidt Peterson Motorsports üdvöskéjét a Motorsport.com amerikai kiadása kapta el egy interjú erejéig, amiben arról faggatták, hogy mit szól az IndyCar autók cockpit védelmének tervezett, nagy valószínűséggel a Forma-1 által már tesztelt aeroscreenhez hasonló védőelemmel való megerősítéséhez.

“Igazán nehéz a helyzet a biztonság terén, mivel a sebesség nagyon nagy” – nyilatkozta Aleshin. “Szerintem [a magas tempó] nagyszerű! Ez az egyik oka annak, amiért szeretem az IndyCart. Az olyan európai pályák, mint például Paul Ricard … Akár egy számítógépes játékkal is mehetnél rajta, talán élvezetesebb is így, mint valójában vezetni. Tisztában vagyok azzal, hogy nagyon veszélyes dolgokat művelünk. Beszélhetünk erről amennyit csak akarunk, de bocsássanak meg nekem, én azoknak az embereknek, akik igazán aggódnak a veszélyek miatt azt tanácsolom, hogy hagyják el ezt a sportot és csináljanak inkább valami biztonságosat.”

1414.jpg

Az idén harmincadik életévét betöltő pilóta – aki mellesleg menedzsment-tudományokból szerzett egyetemi diplomát – úgy véli, a maximális biztonságra való törekvés a sportág lelkét tiporná el.

“Ez a versenyzés. A versenyzés pedig mindig is kemény volt, ez a normális. Nem kell a dolgokat biztonságosabbá tenni annál, mint amilyennek lenniük kell. Ha egy versenyző úgy vezet, hogy nem fél semmitől, mert tudja, hogy akármi történik, ő sértetlen marad, akkor elvész a küzdelem, az emberi pszichológia egy fontos faktora. Márpedig ez nagyon érdekes, felülkerekedni az érzelmeiden, a félelmeiden….ha mindez eltűnne, akkor mégis milyen sporttá válna?”

Az IndyCar mezőnye a 2017-es idényt még a fejlesztést tekintve befagyasztott Honda és Chevrolet aero kitekkel teljesíti, jövőre pedig érkezik a vadonatúj, univerzális csomag. Ennek kapcsán Aleshin már jóval optimistább véleményt fogalmazott meg.

“Az egységes aero kit a pályán zajló csatákat csak még keményebbé teszi majd, mivel az autók sokkal hasonlóbbak lesznek.”

Az SPM #7 Dallara-Hondájával a 2016-os, poconói verseny pole pozícióját elcsípett – magán a futamon a második helyen zárt – tehetség azonban az előttünk álló szezonra is bizakodással tekint.

“A Honda nagyon elkapta a fonalat a tavalyi év végén és a nagy oválokon jobbnak bizonyult a Chevrolet-nál. A legnagyobb problémájukat a kisebb oválok jelentik. Természetesen kezdetben voltak gondjaik és ez az, amire az emberek főként emlékeznek. Ahogyan viszont utóbb láthattuk, a helyzet sokat változott. Arról van szó csak, hogy egyes pályák jobban, vagy rosszabbul fekszenek bizonyos motoroknak és aero kiteknek, ez pedig teljesen normális.”

Aleshin kihangsúlyozta, a legfontosabb, hogy az Indianapolis 500-ra nagy valószínűséggel mindenki problémamentesen készen áll majd. Emellett pedig azt is elárulta, hogy szerinte a Chip Ganassi Racing visszatérése a Honda égisze alá akár még pozitív hatással is lehet a japán gyökerű márka alá tartozó tobbi csapatra – beleértve a Schmidt Peterson Motorsports-ot – nézve.

“Nem igazán fog bennünket hátrányosan érinteni, sőt, akár még a javunkra is válhat, mivel talán hoznak magukkal valamit a Chevrolet táborából a Hondához. Hosszú ideig dolgoztak Chevrolet motorokkal és szerintem azok az információk, amiket az utóbbi évek során szereztek legfőbb riválisunktól, a Chevy-től, segítségére lehet a Hondának, ami egyúttal azt jelenti, hogy mindannyiunk számára is.”

  

 

 képek: IndyCar Media

Ez a weboldal a jobb felhasználói élmény érdekében cookie-kat használ.
Elfogadom
Elutasítom
Privacy Policy