Ötéves terv a teljes megújulás felé

A Detroiti Autószalonon az IndyCar végre-valahára szórt némi morzsát a jövőre érkező, univerzális aero kitekre már a végletekig kiéhezett média, na és persze a rajongók elé. 

A 2016-os Watkins Glen-i verseny rajtja

 

Csalódniuk kellett viszont azoknak, akik arra számítottak, hogy a végleges tervekről rántják le a leplet, a széria ugyanis csak a kezdeti koncepció vázlatrajzait mutatta meg.

Emellett azonban még számos további, a közeljövőt érintő dologról is szó esett Detroitban.

Az évente megrendezett, nagyszabású eseményén az IndyCar idén is külön panellel képviselteti magát. A legnagyobb érdeklődés természetesen a sorozat jövőjére irányult, amelynek kapcsán a versenyzésért és operatív tevékenységért felelős elnök, Jay Frye állt a sajtó rendelkezésére.

A széria külön tervezetet dolgozott ki az elkövetkezendő öt évre, aminek értelmében 2017-ben még a Honda és a Chevrolet nevéhez fűződő, fejlesztések terén azonban már befagyasztott aero kitekkel felvértezett, idén már hatodik évébe lépő Dallara-kasztnival versenyez tovább a mezőny, majd 2018-ban jönnek az univerzális elemek, 2019-re pedig reményeik szerint az is világossá válik, hogy sikerül-e új motorpartnereket bevonzani, továbbá arról is képet kapnak, hogy miként muzsikál az egységes aerodinamikai csomag. Jelen állás szerint az IndyCar úgy kalkulál, hogy az új kasztni 2021-ben debütálhat majd, de ehhez számos tényezőnek össze kell állnia.

“Nagyon sokan érdeklődnek a 2018-as aero kit tervezése és gyártása iránt” – erősítette meg Frye, aki egy nappal korábban az Autoweeknek úgy nyilatkozott, hogy egy tucatnyi megkeresést kaptak már különböző cégektől a projekt kapcsán. “A jó dolog ebben pedig, hogy mindannyiuknak megmondtuk, hogy ha nem rájuk esik a választás, akkor itt van egy másik lehetőség is számukra a 2021-es kasztni képében. Amikor a 2018-as autó pályán zajló tesztelése a nyáron megkezdődik és az év későbbi részében úgy alakul minden, ahogyan azt szeretnénk, akkor a figyelmünket átirányítjuk a 2021-es kasztnira. Ez akár végül 2022-re is csúszat, de most úgy vesszük, hogy az első esély egy új teljesen autóra 2021-ben lesz.”

A jelenbe visszatérve, a jövőre debütáló univerzális aero kit révén az IndyCar reméli, hogy sikerül végre szert tenniük egy, vagy akár több új motorpartnerre, a már meglévő Honda és Chevrolet mellett.

Eddig ugyanis a legnagyobb visszatartó erőnek a széria szerint az számított a gyártók részéről, hogy az erőforrásokon kívül az aerodinamikai elemeket is prezentálniuk kellett volna. Jövőre azonban már egységesítik az aero kitet, így ez a körülmény semmissé válik.

Az IndyCar a cél érdekében semmit sem bíz a véletlenre, így az ötéves tervük részleteit nem csak a Hondával és a Chevy-vel, de a belépés iránt érdeklődő márkákkal is megosztja. Frye azonban igyekezett leszögezni, ez még nem vonja maga után feltétlenül azt, hogy záros határidőn belül újabb taggal bővül a motorflottájuk.

“Hogy ez az ötéves terv az jelenti-e, hogy valakinek az érkezése már a küszöbön áll? Nem, de ismétlem, elhárítottuk az akadályokat és úgy véljük, azzal, hogy bevontuk [az érdeklődőket] a folyamatba, kreáltunk némi lelkesedést. Eddig a pontig három, vagy négy gyártóval is tárgyaltunk már. Van, aki közülük nemet mondott, de engem ez csak felbátorít, továbbra is keményen dolgozunk és elő fogunk rukkolni az új [aero kittel ellátott] autóval. Megengedjük mindenkinek, hogy lássák, mit csinálunk és a folyamat részesei lehessenek.”

01-12-new-2018-car-concept-sketches-hires.jpg

Az univerzális aero kitek terén a széria már korábban nyilvánosság elé tárta, hogy azokban a terveik szerint az utóbbi két évtized versenygépeinek legjobb, legnépszerűbb részeit kívánják felvonultatni, aminek következtében a jövő évi mezőny ránézésre egyfajta retró külsőt kaphat.

“A 2018-as autó kapcsán – amelyen jelenleg is dolgozunk és amit teljes egészében az elkövetkezendő pár héten belül fogunk leleplezni -, az elmúlt húsz év gépeit néztük alaposan át abban a tekintetben, hogy azok mely különböző részei és elemei tetszenek nekünk a leginkább, külön hangsúlyt fektetve a rajongók kéréseire” – magyarázta Frye.

“Egyfajta fordított tervezési feladatról van szó. Általában először a teljesítménnyel kapcsolatos résszel foglalkozunk, ennél az autónál azonban a külső megjelenésen dolgoztunk elsőként, remélve, hogy egy teljesítményre vonatkozó csomagot tudunk kreálni köréje. Emellett a gép nagyon sok biztonságot érintő újítást is kapni fog, ami szerintem igen klassz.”

Frye emellett egy olyan részletre is felhívta a figyelmet, aminek láttán sokan boxolnak örömittasan a levegőbe.

“Nézzenek rá a középső képre az elég jól mutatja az alacsonyabb motorborítást” – mutatott Frye a vázlatrajzra [lásd. fentebb]. “Azt is észrevehetik, hogy valami nincs ott a hátsó kerekeken. Ez az alap, ahonnan ez a program elindult.”

Az említett, hiányzó elem az IndyCarban 2012 óta használatban lévő Dallara DW12 (eredeti kódnevén IR12) kasztnin megjelent, a szurkolók túlnyomó része által konzekvensen utált kerekeket védő borítást takarja.

Félig-meddig idekapcsolódó hír, hogy a minap hivatalosan bejelentették a Dallara szerződéshosszabbítását, aminek értelmében az olaszok egészen 2020-ig maradnak a sorozatban, mint kizárólagos karosszéria-gyártók.

2_2.png

Juan Pablo Montoya (Team Penske – #2 Dallara-Chevy) – 2016, Indianapolis

 

Az IndyCar egyik kiemelt célja az új aero csomag kapcsán az, hogy a leszorítóerő javarészét a padlólemez generálja. Frye elmondása szerint ugyanis a versenyzők tapasztalatai alapján a felső részen lévő extra elemek károsan befolyásolják többek között az épített és utcai pályákon, valamint a rövidoválokon való versenyzést, mivel olyan mértékű turbulenciát keltenek, ami miatt a közepes- és nagysebességű kanyarokban szinte lehetetlen az autóknak szorosan egymás mögött haladniuk.

“Teszteltünk Mid-Ohión és Phoenix-en is a jelenlegi autóval, amelyek során néhány elemet leszedtünk, hogy lássuk mire mennek így. A leszorítóerő többsége az autó tetejéről jött. Az új aero csomaggal viszont szinte a teljes leszorítóerőt a gép alja fogja generálni, szóval azt hiszem, a versenyzők szeretni fogják. […] A teljesítmény tekintetében az autónak [az univerzális aero kittel] jobbnak kell lennie, mivel nem akarunk visszalépést produkálni. Ami pedig a biztonsági részt illeti, van néhány dolog az oldalirányú ütközések bekövetkeztekor, aminek az eddigieknél sokkal jobban kell muzsikálnia.”

Elkerülhetetlen kérdés, hogy mi lesz az utóbbi időszak egyik legnagyobb érdeklődésre számon tartott témájának alanyával, vagyis a versenyzők fejvédelmével. Tavaly nyáron már elárulták, hogy egy, a Forma-1-ben már pályán is tesztelt aeroscreen, vagy halo stílusú verzión ötletelnek, amely irányvonal máig prioritást képez.

“Egy szélvédő-, vagy glóriaszerű megoldásban gondolkodunk. Hogy ez már rajta lesz-e a 2018-as autón? Ebben nem vagyok biztos, de teljes sebességgel dolgozunk a tervezésen és fejlesztésen azért, hogy a lehető leghamarabb meg tudjuk valósítani. A versenynaptár változatossága miatt lehet, hogy két különböző változat is lesz. Oválokon nehéz lenne glóriával versenyezni, de miért mondanánk azt, hogy épített pályákon sem lehet? Különböző forgatókönyveket vizsgálunk jelenleg.”

Egy dologban azonban Frye biztos, nevezetesen, hogy az autók teljesítményén az új aero kittel sem esik csorba.

“Már túl vagyunk a mérethű modellel végrehajtott szélcsatornás teszten és nagyon meg vagyunk elégedve az itt kapott, kezdeti számokkal. Úgy vélem, jó irányba haladunk a külcsíny és a teljesítmény terén, a biztonságot illetően pedig ez az autó sokkal előrébb jár majd, mint ahol a mostani tart.”

Az IndyCar újabb információkat az univerzális aero kitről várhatóan a február 10-11-ei, Phoenix International Raceway-en rendezendő teszt után tár a nyilvánosság elé.

Ha pedig egy porszem sem kerül a gépezetbe, akkor a 101. Indianapolis 500 idején már teljes pompájában le fogják rántani a leplet a 2018-as, univerzális aero kittel ellátott Dallara DW12-ről.

 

 

képek: IndyCar Media

hirdetés

hirdetés

Ez a weboldal a jobb felhasználói élmény érdekében cookie-kat használ.
Elfogadom
Elutasítom
Privacy Policy