A Boston Grand Prix kimaxolta a gazdasági csalás fogalmát
Többek között luxusautókra, szórakozásra és nőkre költötte a versenyrendezésre szánt pénzt az elkaszált bostoni IndyCar futam promótere.
Az elmúlt időszak legnagyobb port kavart, végül azonban a bostoni utcák helyén a széria 2016-os naptárába visszatért Watkins Glen által happy enddel végződő, IndyCar vonatkozású sztorija kétségkívül a GP of Boston tragikomédiája volt. A tervezett versenyt már a kezdetektől fogva botrányok övezték, így gyakorlatilag senkit sem lepett meg amikor április végén a promóteri tisztséget ellátó Boston Grand Prix bejelentette, lefújja az eredetileg szeptember első hétvégéjére kiírt eseményt.
Az IndyCartól függetlenül működő, ámde a futam tető alá hozására teljesen szabad kezet kapott szervezet hivatalos indoklása szerint a döntésükhöz a Boston város, valamint Massachusetts állam vezetésével való kapcsolat megromlása vezetett. Ezen magyarázat azonban több sebből vérzett, pláne, hogy a helyi sajtó akkor már számos visszásságról lerántotta a leplet a BGP ténykedése kapcsán a hiányzó engedélyektől kezdve a fiktív szerződések garmadájáig.
A történtek miatt viszont az IndyCar rajongótáborának nem kellett sokáig bánkódnia, lévén alig két héten belül a széria nyélbe ütött egy vadonatúj megállapodást a versenynaptárában azt megelőzően utoljára 2010-ben szerepelt Watkins Glen Internationnallel, amelynek értelmében a New York állambeli pálya fogadta a mezőnyt az eredetileg Bostonnak szánt hétvégén.
A GP of Bostonra ekkor már jegyet váltott szurkolókat azonban finoman szólva sem vigasztalta a WGI érkezése, sokkal inkább az foglalkoztatta őket, hogy vajon mikor térítik számukra vissza a belépők árát. A helyzetük pedig csak tovább romlott, amikor a BGP július elején hivatalosan is csődöt jelentett. Ezt követően néhány nappal az IndyCar közzétette, hogy – noha erre semmi kötelezettségük nem volt – a jegybirtkosok felé lévő, több, mint 1,6 millió dolláros tartozásból önként átvállalnak mintegy 925.000 dollárt.
A massachusetts-i államügyész, Maura Healy a nyár folyamán vizsgálatot indított a szervezet ellen arra irányulóan, hogy kiderüljön mire is ment el az a több tízmillió dollár nagyságrendű pénzmennyiség, ami a BGP-hez a partnerektől, szponzoroktól, valamint természetesen a jegyvásárlásokból származó bevétel által befolyt.
Az üggyel kapcsolatos első, rögtön három napos bírósági meghallgatásra december közepén került sor, a WCVB pedig exkluzív részleteket tárt a nagyérdemű elé arról, hogy valójában hol is landoltak azok a milliók, amelyeket törvényesen az IndyCar futamra kellett volna fordítania a BGP-nek. A GP of Boston törlésének bejelentése után a BGP számláin ugyanis egy árva cent nem sok, annyi nem volt.
A kábelcsatorna népszerű oknyomozó műsorának, a 5 Investigationnek riporterei az egyedüliként kaptak engedélyt arra, hogy a média részéről jelen lehessenek a bíróságon. És amit ott hallottak, nos, túlmegy a legvadabb pletykákon is.
A BGP első embereként jegyzett John Casey a riportereknek úgy fogalmazott, hogy a szívét-lelkét beletette az IndyCar verseny szervezésébe, a szervezete költségvetését azonban még formailag megfelelő könyveléssel sem tudta alátámasztani.
Bár Casey mindvégig azt állította, hogy semmi törvénybe ütközőt nem követett el, az ügyészségi nyomozás ennek teljes ellenkezőjét tárta fel. A birtokukba került dokumentumok alapján ugyanis kiderült, hogy a BGP két kézzel szórta a pénzt – a saját tisztviselői javára. Többek között a szervezet számláin keresztül 20.000 dollárt fizettek VIP páholyokért a Boston Bruins egyik NHL meccsére, egy Bruce Springsteen koncertre, továbbá kaliforniai, floridai IndyCar futamokra és azok kísérő eseményeire.
Arra is fény derült, hogy tizennyolc hónap leforgása alatt Casey közel egymillió dollárt utalt át saját részére “kompenzáció” gyanánt, emellett pedig a személyes kiadásait is a BGP-n keresztül finanszírozta beleértve a jelzálogkölcsönét, valamint egy Utah állambeli ügyvéd díját.
A teljesség igénye nélkül Casey a Boston Grand Prix számlájára vásárolt még egy vadonatúj Porschét, ami jelenleg is használatában áll, továbbá ebből újította meg a Boston College Club 2500 dolláros tagságiját és fizette ki másik saját cége, az IndyCar futamhoz egyébként semmilyen szálon nem kötődő Laser Leasing tartozásait is.
A meghallgatás során Casey – igyekezve menteni a saját bőrét – megemlítette, hogy a BGP már az elődjének, Mark Perrone-nak személyes számláit is fedezte, beleértve az adótartozásait és luxus Mercedesének költségeit is.
A korábban a Milwaukee Mile-on és a Champ Carban is magas pozíciót betöltött Perrone-t egyébként, a 90-es évek végén, majd 2014-ben is csak egy hajszál válaszotta el attól, hogy ne kelljen élveznie valamelyik állami intézmény rácsos ablakokkal díszített lakosztályát notórius adócsaló mivolta miatt.
Na, de térjünk vissza Casey-hez. Az úriemberről az is kiderült továbbá, hogy a BGP pénzén nyújtott pénzbeli, vissza nem térítendő juttatást ingatlanvásárláshoz a szervezet egy női alkalmazottjának részére mintegy 200.000 dollár értékben. Amikor a meghallgatáson erre nyíltan rákérdeztek, Casey annyit reagált, hogy ezt a dokumentumot ő még életében nem látta, azt viszont nem tagadta, hogy ismeri a nőt, akit “egy régi barátnője unokatestvéreként” definiált.
Az alkalmazottakat tekintve nem csak ez az egy visszásság került napvilágra, hiszen az ügyészség szerint a BGP levonta az adókat a dolgozók fizetéséből, csak éppen ezt az összeget elfelejtették továbbítani az állami és szövetségi kormányzat felé.
A Boston Grand Prix közel kétéves tevékenységéről nem áll rendelkezésre könyvelés, vagy kimutatás, a 5 Investigations szerint mindössze csak egyetlen, hét oldalas táblázat készült, amiben viszont semmilyen tranzakcióról nem esett szó.
Amikor a meghallgatáson rákérdeztek arra, hogy akkor a kintlévőségek kezelését ő tulajdonképpen a saját fejében tartotta számon, Casey egy igennel felelt.
A GP of Boston megfúrására 2016. januárjában, helyi lakosok által létrehozott csoport, a Coalition Against IndyCar Boston (Összefogás a bostoni IndyCar ellen) jogi képviselője, David Lurie szerint kirívóan szokatlannak számít, hogy egy vezető pénzügyi szakember, aki több millió dollárnyi pénzforgalomért felel, ne rendelkezzen egy épkézláb könyveléssel.
“Micsoda csalás” – válaszolta Lurie a 5 Investigations-nek arra a kérdésre, hogy mi futott át az agyán a meghallgások során. “Micsoda teljes körű csalás, hogy ezt a pénzt személyes célokra használták fel és közben senki nem vette észre. Senki a Boston Grand Prix-n belül, senki a városvezetés részéről, senki állami szinten.”
Ha pedig már városvezetés, politikai szinten is érdekes dolgok derültek ki.
A fő figyelem bizonyos Dan Passacantilin és Chris Keohanen, akik saját tanácsadó cégeik révén kerültek kapcsolatba a BGP-vel. Casey elmondása szerint a két férfinak tulajdonrészt ajánlottak az eseményből, cserébe pedig azt várták, hogy befolyásukkal hatást gyakoroljanak Marty Walsh polgármesterre.
Passacantillinek ráadásképpen további 42.000 dollárt is ütötte a markát a BGP által, amikor pedig az ügyész megkérdezte miért pont ő, Casey annyit válaszolt:
“Mivel a fivére a polgármester tanácsadója.”
Ami Keohant illeti, a CK Strategies tulajdonosaként 3% tulajdonrészt kapott a BGP-ből, továbbá 137.000 dollárt azért, hogy lobbizzon az érdekükben politikai fronton. Casey elmondása szerint a Walsh egykori kampányfőnökeként ténykedett Keohan volt az elsőszámú kapocs közte és a polgármester között.
A 5 Investigations megkereste magát Walsh-t is, hogy arról érdeklődjön, a BGP tényleg képes volt-e kvázi kapcsolatokat vásárolni a hivatalába.
“A Boston Grand Prix elbukott, meg sem történt, szóval nem tudom milyen kapcsolatokról lehet szó. Senkit sem részesítek különleges bánásmódban és biztosíthatok mindenkit, a BGP tanácsadói sem kivételek” – mondta a polgármester, majd örömét fejezte ki annak irányába, hogy kiderült, miként működött a Boston Grand Prix.
A teljes képhez hozzátartozik, hogy pontosan Walsh volt az, aki szinte az utolsó pillanatig teljes támogatásáról biztosította a GP of Boston megrendezését. Ennek oka a szintén botrányos körülmények között elbukott 2024-es olimpiai pályázatban volt keresendő, amit követően politikai karrierje az elemzők szerint már nem bírt volna el egy újabb bukást. Nem véletlen tehát, hogy most már 180 fokos fordulatot véve mossa kezeit.
Előzmények:
A helyi lakosok a GP of Boston lefújását követelik
Egyre több a visszásság az IndyCar bostoni versenye körül
A bostoni városvezetés trükközött az IndyCar szerződésekkel?
Magyar cég lesz az IndyCar bostoni versenyének névadó szponzora
A hivatalos verzióval ellentétben még nem kapott zöld utat a GP of Boston
Boston-saga: Már a 2018-ra tervezett IndyCar futammal is gondok vannak
Egy bostoni akadályt már sikeresen vett az IndyCar
A Grand Prix of Boston minden pénzt megér (?)
Bíróság előtt állt a Boston Grand Prix vezére
GP of Boston: Az IndyCar lassan kifut az időből
Újabb összefogás az IndyCar bostoni futama ellen
Vesztegetéssel próbált támogatókat szerezni az IndyCar Boston
Jelentős előrelépés történt az IndyCar bostoni futamának ügyében
Újabb, nem várt akadály gördült az IndyCar bostoni versenye elé
HIVATALOS: Törölték a bostoni IndyCar versenyt
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough