Új korszak virrad a NASCAR-ra
Ahogyan arra már számítani lehetett, 2017-től a Monster Energy váltja a Sprint Corporationt a NASCAR legmagasabban jegyzett nemzeti bajnokságának főszponzori posztján.
A NASCAR helyi idő szerint csütörtök délután, rendkívüli sajtótájékoztató keretein belül jelentette be, hogy a népszerű energiaital márka égisze alatt fut tovább a szervezet elsőszámú szériája.
A Las Vegasban lezajlott eseményen a NASCAR vezérigazgatója, Brian France mellett a nemzetközi eladásokért, valamint marketingért felelős alelnök, Steve Phelps, továbbá a Monster vezető tisztviselői jelentek meg kiegészülve az utóbbi márka kapcsán elengedhetetlen hostesslányokkal.
„A motorsport a DNS-ükben van” – méltatta a Monster Energy-t France. „Amikor végigsétálsz az előcsarnokukban Kaliforniában, akkor láthatod is: motorkerékpárok, NASCAR relikviák, és hasonló dolgok mindenhol. Ezek ők maguk, tudják mi a dörgés a motorsportban. Ismerik a NASCAR-t, tudják hogyan érjék el és tüzeljék fel a célközönségünket, egyúttal segítsenek abban, hogy új szurkolókat vonzzunk be. Mindez nagyon izgalmas számunkra.”
Korábbi sajtóértesülések szerint a NASCAR az új főtámogató érkezésével egyidejűleg az 1971 óta használt ‘Cup’, vagyis ‘Kupa’ elnevezéstől is megválna. Ezt France Vegasban sem megerősíteni, sem pedig cáfolni nem kívánta egyelőre, mindössze annyit fűzött csak hozzá, hogy a bajnokság 2017-től érvényes, hivatalos megnevezését egy későbbi időpontban hozzák nyilvánosságra.
Mindenesetre árulkodó lehet, hogy a NASCAR legutóbbi sajtóközleményeiben már egyszer sem olvasható a ‘Cup’ szócska, helyette minduntalan csak ‘premier series’-ként, vagyis elsőszámú sorozatként hivatkoznak az idei szezonban Jimmie Johnson hetedik bajnoki címével zárult bajnokságra.
“Dolgozunk a pontos, összetett logón és hamarosan vissza fogunk térni erre” – kommentálta France. “Nem fog sokáig tartani, van néhány igencsak jó alternatívánk.”
A Monster Energy-vel kötött szerződés pontos hosszáról nem esett szó, France mindössze annyit közölt, hogy több évre szól. Ezzel együtt az anyagiakat érintő részleteket sem ismertették.
Bár pontos számokról nem áll rendelkezésre hivatalos információ, az ESPN üzleti rovatának vezetője szerint az energiaitalosok körülbelül két és félszer kevesebbet fordít a NASCAR szponzorációba a Sprinthez képest.
Utóbbi telekommunikációs vállalat nevét a Cup 2008-tól kezdve viselte, miután a Sprint felvásárolta riválisa, a főtámogatói tisztséget 2004 óta betöltött Nextel részvényeinek többségét. A 2005-ben lezajlott tranzakció után a cég igyekezett a lehető leggyorsabban kivezetni a Nextel védjegyet, aminek értelmében alig három év után a NASCAR főkategóriájának elnevezése hivatalosan is Nextel Cupról Sprint Cupra módosult.
A felek közötti kontraktus 2013 végén járt le, a Sprint azonban még további három évre elkötelezte magát a NASCAR mellett.
Ezen hosszabbítás egyik alapelemének a támogatás anyagi mértékének redukálása számított, köszönhetően a vállalat bevételcsökkenésének, valamint a motorsportban globális értelemben bekövetkezett nézettségbeli zuhanásnak.
A Sprint egészen 2014-ig körülbelül évi 70-75 millió dollárt fektetett a bajnokságba, az új szerződés értelmében azonban ez az összeg már csak 50 millió körül mozgott, ami egyébként a NASCAR-ral előzetesen megállapított mimimumot képviselte.
A vállalat végül 2014 decemberében hivatalosan is tudatta, hogy az érvényben lévő kontraktusuk végeztével már nem kívánnak tovább a Cupban maradni.
Ezt követően a NASCAR átfogó keresésbe fogott, hogy megfelelő utódot találjanak a Sprint helyére. Az elmúlt két évben számos közismert márka neve felröppent a Samsugtól kezdve a PayPalon át egészen Dunkin’ Donuts-ig, míg a Monster – egyből, mint biztos befutó – idén októberben került az amerikai média látóterébe.
Ami a további elköteleződést illeti, a Sprint két, bajnokságon kívüli verseny szponzorációját vállalta – a Daytona 500 előtti Unlimitedét, valamint a charlotte-i all-star futamét -, a jellegzetes zöld logójú utód azonban csak utóbbihoz adja nevét.
A Monster az elmúlt években Kurt Busch kiemelt támogatójának számított, ezen a partnerségen pedig a cég új szerepköre sem fog változtatni.
“Kurt, te továbbra is velünk fogsz vezetni” – vetette oda a sajtótájékoztató során Mark Hall a jelenlévő 2004-es Nextel Cup bajnoknak.
A Monster Beverage Company korábban az ifjabbik Busch-t, a 2015-ös Cup szezon legjobbjává vált Kyle-t is pénzelte a csúcskategóriában, manapság viszont inkább a 31 éves pilóta másodvonalbeli Xfinity Series programját finanszírozza a szintén az ő tulajdonukban lévő Nos márka révén.
Fontos kérdés, hogy mik az elvárások a népszerűség növelését illetően.
A NASCAR szurkolóinak többsége a legutóbbi felmérések szerint kívül esik a kereskedelmileg kiemelt fontosságú, 18-49 esztendős korosztályon, ráadásul felülről nézve.
Ebből adódóan nem meglepő azon célkitűzés, hogy a stock-car versenyzés népszerűsége a fiatalabb korosztályban, különösen az Y-generáció körében is növekedésnek induljon.
A Monster bázisát eleve a fiatal felnőttek alkotják, a márka pedig abban is biztos, hogy az ő megszólításuk még az éltesebb korú rajongókkal való kapcsolatnak is a javára válik.
„A fiatalok diktálják a divatot, az idősebbek pedig adaptálódnak hozzá” – mondta Hall. „A divatot a befolyással bírók egy kis csoportja teremti meg. A kihívás az, hogy a termékedet elég relevánssá tudd tenni ezen csoport számára, hogy aztán ők népszerűvé tegyék azt mások előtt. Ha mi ebben sikeresek tudtunk lenni a múltban, akkor ezt a modellt fogjuk továbbra is követni. Úgy vélem, nagyon sok Monster fogyasztó van már a NASCAR jelenlegi rajongóbázisában is. Szerintem ezt a sportot még érdekesebbé tudjuk tenni a fiatalabb fogyasztók körében.”
Hall szerint a megállapodás új perspektívákat nyit a Monster életében is.
„A mi marketingtevékenységünk nem a hagyományos módot követi” – folytatta Hall. “Számítunk a hozzánk kapcsolódó sportolókra, partnerekre és bizonyos tekintetben a rajongóinkra is. Az egyik elem, amit az elsődleges versenytársaink használnak, mi pedig nem az a média. A konkurencia rutinszerűen vásárol televízós hirdetéseket és egyéb, hagyományos médiafelületeket, mi azonban ezt soha nem tettük. Soha nem készítettünk például tévéreklámokat. Különböző dolgokat csinálunk, amelyekkel már sikeresen magunkra irányítottunk rengeteg szempárt. Ugyanakkor úgy tekintek erre az együttműködésre, mint egy mód arra, hogy beszálljunk a hagyományos médiába is. Ez a parnterség különleges lesz számunkra, mivel a neveink szorosan összekapcsolódnak és valahányszor kimondják ‘NASCAR’, akkor reményeink szerint azt is hozzá fogják tenni, hogy ‘Monster Energy’.”
képek: NASCAR
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough