Nem lesz többé NASCAR Cup?
Az már egy ideje köztudott, hogy a NASCAR legmagasabban jegyzett bajnoksága 2017-től új főszponzorral folytatja tovább, a legfrissebb hírek szerint azonban ez még csak jéghegy csúcsa lehet.
Az amerikai stock-car versenyzés királykategóriája fennállásának második, azaz 1950-es idényétől kezdve húsz éven át futott Grand National Series-ként, mígnem 1971-ben merőben új éra köszöntött be, lévén a bajnokság ekkor először tett szert főszponzorra, továbbá felvette a Cup, vagyis Kupa nevet.
Az azóta eltelt 45 év során összesen három úgynevezett Cup-korszak zajlott le, legalábbis a kiemelt támogató szerepében tetszelgő márkaneveket tekintve.
Ezek közül az eddigi leghosszabb együttműködést az első, még a Winston égisze alatt teljesítették.
A bajnokság 1971-2003 között, tehát összesen 33 szezonon keresztül szerepelt a NASCAR Winston Cup Series név alatt, mígnem 2004-től – a dohányreklámokra vonatkozó szigorítás miatt – a telekommunikációban utazó Nextel lépett a cigarettamárka helyébe.
A legfőképpen vezeték nélküli szolgáltatásokra specializálódott cég életében azonban hamarosan komoly változás állt be, miután a rivális Sprint Corporation 2005-ben felvásárolta a Nextel részvényeinek 50.1%-át, vagyis többségi tulajdonossá váltak. A Sprint innentől fogva viharos gyorsasággal igyekezett kivezetni a Nextel védjegyet, aminek eredményeképpen 2008-tól már a NASCAR főkategóriája is Sprint Cup Series név alatt működött tovább. Ez utóbbi, szám szerint harmadik éra kilenc szezon után, 2016-ban érkezett el a végéhez, miután a vállalat úgy döntött, nem kívánják tovább betölteni a főszponzori tisztséget.
A Sprintet váltó új kiemelt támogató kilétét illetően az elmúlt hónapok során már számos ismert márka – mint például a Samsung, a PayPal, a Hisense, a Dunkin’ Donuts, vagy éppen a Coca-Cola – szóba került, mígnem októberben a Monster Energy révén egy vadonatúj név robbant be a listára, annak is rögtön az első helyére, mint a legvalószínűbb befutó.
A ‘NASCAR Monster Cup Series’ kétségkívül figyelemfelkeltőnek, mi több, dögösnek hat, a legújabb információk szerint azonban jobban tesszük, ha egyelőre még nem kezdjük el ízlelgetni ezt az elnevezést. És nem csak azért, mert a márka érkezését egyelőre csak – hivatalos bejelentés híján – pletykaként kell kezelni.
A SportsBusinessDaily.com legújabb, bennfentesektől származó információi szerint ugyanis könnyen lehet, hogy 2017-től már magától a ‘Cup’ kifejezéstől is búcsúzik a széria.
A megbízhatónak tekinthető online lap a tárgyalásokhoz közel álló forrásaira hivatkozva arról számolt be, hogy a NASCAR hajlik arra, hogy vadonatúj szerződés nyélbe ütése érdekében megváljon a mára ikonikussá vált Cup elnevezéstől. Erre jó példaként hozták fel, hogy az utóbbi időkben nyilvánosságra hozott marketinggel kapcsolatos dokumentumainak egy részében már egyáltalán nem szerepel a Cup szócska, ehelyett a szervezet csak mint ‘premier series’, vagyis elsőszámú szériaként hivatkozik a legmagasabban jegyzett bajnokságára.
Az SBD felhívja a figyelmet arra, hogy ha valóban dobják a Cup megnevezést, akkor az jelentős változásokat idéz elő a NASCAR-ban, mint brandben. Arról egyelőre nincs információ, hogy mindez egy kényszerű alku lehet-e a szervezet részéről annak érdekében, hogy a potenciális új főszponzorral nyélbe üthessék a szerződést.
A lap ezzel kapcsolatban megkereste a NASCAR-t, amelynek tisztviselői azonban nem kívánták kommentálni a dolgot.
Az SDN spekulációi szerint ha a Cupot pedig elvetik, az új széria a ‘NASCAR [főszponzor neve] Series’, mintájára kaphat új megnevezést. Egy azonban biztos, a szervezet fő célkitűzése, hogy az új érának egy teljesen friss rajtot kíván biztosítani.
A NASCAR továbbra sem adott tájékoztatást arról, hogy mikorra várható a leendő főszponzorral kapcsolatos, hivatalos bejelentés.
kép: NASCAR
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough