St. Pete és Mid-Ohio produkálta a legnagyobb fellendülést
A 100. Indianapolis 500 viszont a verseny elmúlt harminc évének harmadik legrosszabb mutatóját hozta.
Megérkezek az IndyCar idei hivatalos, amerikai nézettségi adatai.
A Verizon IndyCar Series 2016-os szezonjának tizenhat állomásából összesen ötöt (köztük az Indianapolis 500-at) közvetítettek az ABC jóvoltából országos adón, a maradék tizenegy versenyt pedig az NBC Media Group érdekeltségébe tartozó kábelcsatornákon sugározták, az előzetes tervek szerint ebből kilenc az NBCSN-en, a NASCAR Sprint Cup Series-zel fedésbe került kettő – a július 17-ei Honda Indy Toronto és a július 31-ei Honda Indy 200 – pedig a CNBC-n várta a rajongókat.
Nem hiába írtam viszont, hogy az “előzetes tervek szerint”, mivel az utóbbi, Mid-Ohio Sports Car Course-ön lebonyolított forduló a CNBC mellett az utolsó pillanatban helyet kapott a jóval nagyobb lefedettségű NBCSN-en is, köszönhetően a Sprint Cup eredetileg ekkorra tervezett, ámde eső miatt elhalasztott poconói futama okán üresen maradt idősávnak.
Ennek pedig végül komoly jelentősége lett.
A frissen nyilvánosságra hozott adatok szerint ugyanis pontosan a Honda Indy 200 szolgáltatta az idei szezon legmagasabb, kábeles nézettségi rátáját, miután az Egyesült Államokban 929.000 embert (ebből 811.000-et hozott az NBCSN, 118.000-et a CNBC) ültetett a képernyők elé.
Mid-Ohio ezzel átvette a stafétát a 2015-ös Grand Prix of Sonomától, amely 841.000 nézőjével mindeddig az NBCSN legnézettebb IndyCar versenyének számított.
Az abszolút kábeles csúcsot továbbra is a 2008-as, még az ESPN-en közvetített richmondi viadal tartja a maga 947.000 fős nézőszámával.
A hivatalos statisztikai kimutatás szerint az NBCSN-en leadott tíz futam átlagosan 488.000 embert ültetett a televíziókészülékek elé, amivel a 2009-ben, még a csatorna elődjével, a Versusszal megkezdett éra második legnézettebb szezonjává vált, közvetlenül a 2015-ös idény után, amikor is az egy versenyre levetített nézőszám 507.000 volt.
A kereskedelmi szempontból kiemelten fontos 18-49 év közötti korosztályban az NBC csoporthoz tartozó IndyCar versenyek átlagosan 123.000 nézőt vonzottak az Államokban, ami közel 7%-os növekedésnek számít a 2015-ös 115.000-hez képest.
Ha már az imént szóba került Sonoma, az elmúlt évhez hasonlóan idén is szezonzáróként funkcionáló, egyben a bajnoki címet eldöntő verseny finoman szólva sem ismételte meg a 2015-ös kiugró eredményét, miután mintegy 46%-kal kevesebben, vagyis csak 536.000-en voltak kíváncsiak arra, hogy kinél landol az IndyCar legjobbjának járó Astor Kupa.
Az NBCSports.com és az NBC Sports mobilapplikációján elérhető, hivatalos online közvetítés által a teljes szezon során összesen 6.7 millió percet értékesítettek 89.000 egyéni felhasználó jóvoltából.
Ami az országos ABC-t illeti, az általuk biztosított öt versenyből három esetben mutatkozott javulás.
A szezonnyitó St. Petersburgi futam 2015-ben még 891.000 tévénézőt vonzott, idén viszont már 1.4 millióan követték nyomon a képernyőn át a floridai utcákon köröző IndyCar mezőnyt.
A június 4-5-ei, detroiti duplaforduló első, szombati versenye a tavalyi 845.000 után ebben az évben már 1 millió nézőt hozott. A vasárnapi futam szintén jobban teljesített, köszönhetően az 1.4 milliós nézőszámának, míg 2015-ben csak 1.2 millióan voltak kíváncsiak az IndyCar egy hétvégén belül rendezett második megmérettetésére is.
Több, mint meglepő viszont, hogy az ABC pont a széria ikonikus otthonában, az Indianapolis Motor Speedway-en rendezett versenyeken könyvelhetett el zuhanást.
A május 14-én rendezett Angie’s List Grand Prix of Indianapolis 905.000 nézőt produkált, közel százezer fővel kevesebbet, mint 2015-ben. Az IMS road vonalvezetésén rendezett futamot tavaly még 1.000.311-en követték nyomon a televízión át.
A legmegdöbbentőbb, egyben legkiábrándítóbb adatok viszont a nem csak az IndyCar, de sokak által a komplett motorsport idei főeseményeként aposztrofált 100. Indianapolis 500-hoz fűződnek.
A világ legnagyobb múltra visszatekintő pályaversenyének századik rajtjára korábban kimagasló nézettséget jósoltak, a valóságban azonban mi sem állt távolabb a valóságtól.
A 100. Indy 500 ugyanis mindössze 3.8-as végső rátát ért el az ABC-n, ami 5.859.785 embernek felelt meg. Ez több, mint 8%-os csökkenésnek számít a 2015-ös fordulóhoz képest, amikor 6,394,097-en kapcsoltak a versenyre.
A végül Alexander Rossi győzelmével zárult futam a legnagyobb érdeklődést a hajrában produkálta 4.8-as mutatóval – összehasonlítva a csúcspont 2015-ben 5.7 volt.
A fenti számok egyben azt is jelentették, hogy az elmúlt harminc év harmadik legalacsonyabb nézettségi mutatóját prezentálta az 1986-os, valamint a 2014-es versenyek után, amelyek egyaránt kb. 5.9 millió főt vonzottak a képernyőkhöz.
A futamot ráadásul 1950 óta most először közvetítették élőben Indianapolis körzetében is, ami lokálisan kiugró arányt (33.6) hozott ugyan, az országos rátára levetítve azonban csak két tizedet jelentett.
Az Indianapolis 500 idén először az ESPN hivatalos élő streamjén keresztül is elérhető volt, amely szolgáltatást percenként átlagosan 23.000-en vették igénybe.
képek: IndyCar Media
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough