Charlie Kimball, a közellenség
Jelenleg nem a Chip Ganassi Racing amerikai versenyzője a legnépszerűbb az IndyCar paddockjában.
Kimball az IndyCar Watkins Glenen rendezett versenyén két komoly balesetben is közreműködött, amelyek ráadásul egy-egy kollégája kiesésével végződtek.
A múlt vasárnapi futam 19. körében először az RLL Racinges Graham Rahalt terelte a gumibálák közé, majd bő húsz körrel később a Team Penske-s Will Powerrel való kakaskodásának eredménye végződött nagy erejű ütközéssel, ő maga azonban mindkét esetben gond nélkül folytatni tudta a versenyt és végül a hatodikként ért célba.
„Kimball úgy döntött, hogy a kanyar kijáratánál egyáltalán nem ad nekem helyet, valószínűleg ez a legnagyobb ütés, amit életemben kaptam” – nyilatkozta a történtek után a dühös Rahal, aki így csak a 21.-ként fejezte be a futamot. „Ugyanakkor én is hibás vagyok, nem lett volna szabad ilyen helyzetbe hoznom magam. Jobban kellett volna ismernem őt [Kimballt] annál, hogy így versenyezzek ellene. Ő egy „karakter”.”
Power a huszadik helyen zárta a versenyt, míg legnagyob ellenfele, egyben csapattársa, az összetettet vezető Simon Pagenaud a hetedikként látta meg a kockás zászlót, ami pontokban kifejezve tizenöt egységgel (28-ról 43-ra) mélyítette a két pilóta közötti szakadékot a bajnoki tabellán.
Hiába osztanak azonban a szezonzáró sonomai fordulón duplapontokat, ez a különbség már önmagában véve sorsdöntő lehet, elég csak a 2015-ös évre gondolni, amikor is a címet végül nevető harmadikként behúzó Scott Dixon az összetettet akkor vezető Juan Pablo Montoyához viszonyítva 47, a másodikként jegyzett Graham Rahalhoz pedig 13 egységnyi lemaradásban veselkedett neki az idény utolsó futamának.
Az incidens után Power kifakadt Kimballra.
„Senki nem szeret ellene versenyezni. Mindenki ugyanazon a véleményen van, ő a legveszélyesebb srác a pályán.”
Az amerikai természetesen nem értett egyet.
„A dombra felfelé menet mindenki más, aki mellé értem jobb oldalon maradt és blokkolt” – mondta Kimball, aki várhatóan jövőre is marad a Chip Ganassi Racing kötelékén belül. “Amikor viszont beértem Powert, ő csak ment előre Carlos Munoz után, mintha észre sem venné, hogy valaki van mögötte. Tőlem lehet csalódott, de ha tudta, hogy én ott vagyok, akkor direkt leszorított a fűre. Még mindig vannak visszapillantó tükreink.”
Arra a kérdésre, hogy akkor is így versenyzett volna Power ellen, ha ő maga is meccsben lenne a bajnoki címért, Kimball határozott igennel felelt:
„Minden pozícióért ugyangy harcolsz. Biztos vagyok abban, hogy a stewardok megnézték mi történt, és azért nem kaptam büntetést elkerülhető ütközésért, mert látták, hogy mellette voltam.”
Az eset kapcsán a Team Penske élő legendája, jelenleg a gárdánál tanácsadóként, valamint Helio Castroneves spottereként tevékenykedő Rick Mears is megszólalt.
„Ha az első szárnyam éppen, hogy a másik srác hátsó abroncsa mellett van, látom, hogy épp áttér a normál ívre, és elkapom az előttem lévő szélárnyékát, akkor arra gondolok „Mi történik itt? Mit kellene csinálnom?'” – nyilatkozta a négyszeres Indianapolis 500 győztes a Motorsportnak, majd szarkasztikusan hozzátette: „Ez azért egy rohadt nehéz döntés, nem? Nem azt mondom, hogy Will teljesen vétlen, mivel egy kicsit az ő keze is benne volt, túlságosan előre figyelt és nem nézte a visszapillantó tükröt Kimball miatt. Mindig fel kell készülnöd a váratlanra.”
Mears Kimball Watkins Glenen mutatott versenyzői képességeiről is lesújtó véleménnyel volt.
„Nagy esély volt arra, hogy saját magát is kiejtse. Ugyanakkor ha az önös érdekeidet figyelmen kívül is hagyod, még mindig gondolnod kell arra, hogy megvan az esélye annak, hogy megsérül valaki, mivel nincs lassú része a pályának.”
Ami Powert illeti, a kieséssel járó pontveszteség csak a jéghegy csúcsa lehet számára.
A balesetet követő orvosi ellenőrzés során ugyanis agyrázkódásra utaló jeleket észleltek nála, így a versenyző egyelőre nem kapta meg a zöld jelzést arra, hogy ismét volán mögé üljön. A sorsa a várhatóan kedden lezajló újabb tesztek eredményétől függ.
A 35 éves pilóta még vasárnap, a baleset után közvetlenül úgy nyilatkozott, jól érzi magát és nem aggódik amiatt, hogy esetleg nem kapja meg az engedélyt a folytatásra.
Néhány órával később viszont Power lakóbuszát az IndyCar vezető orvosi konzulense, Dr. Terry Trammell személyesen meglátogatta, majd nagyjából harminc perc után szó nélkül távozott onnan, a sajtó érdeklődését elutasítva.
A pilóta egy családtagja ezt követően mindössze annyit mondott a USA Today-nek, hogy nem kíván részleteket megosztani Power állapotát illetően, aki akkor látogatókat sem volt hajlandó fogadni.
Az orvosok által meghozandó ítéletben kiemelt szerepet játszanak a versenyző fülében, továbbá az autóban elhelyezett lineáris gyorsulásmérő által mért adatok, amelyek ha egy megadott határértéken túlmutató értéket produkálnak, akkor automatikusan fennáll az agyrázkódás valószínűségének gyanúja még abban az esetben is, ha maga a pilóta tökéletesen jól érzi magát. A 2014-es bajnok esetében viszont sajnos a panaszok valamilyen formában már jelen vannak, amire ráadásul az ő esetében kiemelt figyelmet kell fordítani, lévén pályafutása során többször volt már része ilyen típusú fejsérülésben.
Power a szezont rögtön egy kihagyott futammal kezdte, miután a márciusi, St. Pete-i fordulót a hivatalos közlemény szerint belsőfül problémák miatt a partvonalon volt kénytelen tölteni, az akkori tünetei alapján azonban eleinte szintén agyrázkódásra gyanakodtak, az egyik szabadedzésen történt balesetére visszavezetve.
Az idény második, phoenixi futamán újra csatalkozhatott a mezőnyhöz, de később maga az ausztrál árulta el, hogy még legalább egy hónapig nem érezte magát száz százalékos állapotban.
Az Indianapolis 500 után azonban már igazán fantasztikus formát mutatva – többek között négy győzelmet, két második és egy harmadik helyet szerezve – tornászta fel magát az összetett második helyére.
A toowoombai az előzetes tervek szerint ezen a héten, csütörtökön lépne ismét pályára a Sonoma Raceway-en esedékes teszt keretein belül.
Ha viszont bekövetkezne a legrosszabb, vagyis, hogy Power nem ülhet autóba a szezon utolsó, szeptember 18-ai futamán, akkor Pagenaud 2016-os bajnoki címe már azelőtt eldőlne, hogy a sonomai verseny egyáltalán megkapná a rajtjelet, az ausztrál szezonját pedig egyúttal morbid keretbe foglalná.
Pagenaud jelenleg 555 ponttal vezeti az összetettet, míg a rá bajnokság szempontjából egyedül veszélyes Power 521 egységet tud magáénak.
képek: IndyCar Media
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough