Bíróság elé citálják az IndyCar újoncot

Bíróság elé citálják az IndyCar újoncot

Közel félmillió dollárt követel egykori versenyzőjétől a Schmidt Peterson Motorsports.

Néhány nappal ezelőtt látott napvilágot a hír, miszerint a július utolsó hétvégéjén, Mid-Ohión esedékes fordulón megejtheti IndyCar debütálását az amerikai RC Enerson.

A 19 esztendős pilóta a július 21-én rendezett újoncteszten vezethette először a Dale Coyne Racing 19-es számú Dallara-Hondáját, teljesítményével – na és persze pénztárcájával – pedig olyannyira meg volt elégedve a gárda, hogy már a soron következő versenyen lehetőséget kínált számára az éles körülmények közötti bizonyításra.

A kiscsapat akkor úgy fogalmazott, hogy ha minden jól alakul, Enerson akár Watkins Glenen és Sonomán is pályára léphet.

Az idill azonban olybá’ tűnik, nem tart sokáig.

Sajtóinformációk szerint ugyanis a Schmidt Peterson Motorsports a szerződésben foglaltak teljesítésének elmulasztása okán jogi lépéseket kíván tenni a floridai versenyző édesapja, Neil Enerson tulajdonában lévő, RC pályafutásának egyengetésére létrehozott Team E Racing néven futó vállalkozás ellen.

Enerson 2015-ben írt alá az SPM Indy Lights-ban futó csapatához, amelynek színeiben a negyedik helyen zárta a szezont, Mid-Ohión pedig megszerezte pályafutása első és eddig egyetlen győzelmét is az IndyCar elsőszámú nevelősorozatában.

A Motorsport.com beszámolója szerint a pilóta és a Team E Racing tavaly decemberben sikeresen megállapodott az SPM-mel, aminek értelmében RC a teljes 2016-os szezonra megújította kontraktusát.

Az idei év nyolcadik fordulója, az Indianapolis Motor Speedway-en lebonyolított Freedom 100 után azonban Enersonék úgy határoztak, mivel a bajnoki címre nincs reális esélyük, inkább kiszállnak az Lights küzdelmeiből és minden erőforrásukkal – beleértve az anyagiakat is – egy 2017-re szóló IndyCar szerződés tető alá hozására fókuszálnak.

A Team E Racing mindezt hivatalosan május 31-én erősítette meg, az SPM pedig rögtön tudatta velük, hogy mivel a versenyző egyoldalúan, azonnali hatállyal hozta meg ezt a döntést így a csapat továbbra is igényt tart a szerződésben foglalt összeg még kifizetetlen, 445.000 dollárnak megfelelő részére. Schmidték emellett további 15.000 dollárt kifizetését is kérték egy márciusra datált IndyCar teszt költségei okán.

Ez utóbbiban csak az az érdekes, hogy nem csak Enerson, de a Dale Coyne Racing és valamennyi, további érintett mindeddig egyaránt úgy fogalmazott, hogy a július 21-ei teszt volt az első alkalom, hogy RC egy főkategóriás autó volánja mögé ülhetett.

A szóban forgó, összesen 460.000 dolláros fizetési kötelezettségüknek Enersonék az SPM többszöri kérésére sem tettek eleget, a csapat pedig realizálta, hogy már csak jogi utakon keresztül hajthatják be a pénzüket.

Sam Schmidték azzal érvelnek, hogy ők, mint munkáltató maradéktalanul teljesítették a szerződés rájuk vonatkozó részét, a költségek pedig továbbra is terhelik őket függetlenül attól, hogy Enerson óhajt-e vezetni, avagy sem.

“Ahogyan az a motorsportban általános gyakorlatnak számít, a feleknek kapcsolatát szerződés szabályozza” – válaszolta a Motorsport megkeresésére Schmidt. “Sajnos RC Enerson és a Team E Racing azt kommunikálta a csapat felé, hogy nem fogják tisztelni a szerződésben foglalt kötelezettségeiket, továbbá nem mutatnak érdeklődést arra, hogy az ügyben tárgyalások útján keressünk megoldást. Sajnálatos módon a csapat számára az egyetlen megoldás, ha jogi úton érvényesíti a szerződésben foglalt feltételeket.”

Schmidt ugyanakkor a RACER-nek adott nyilatkozatában igyekezett leszögezni, hogy a lépés nem RC és az ő kerrierje ellen irányul.

Már húsz éve a paddock-ban vagyok és még soha nem volt okom arra, hogy bárkit is a bíróság elé vigyek, annak érdekében, hogy megoldjak valamit. RC egy tehetséges versenyző és hisszük, hogy az IndyCarba tartozik, méghozzá a teljes szezonra. Ugyanakkor itt vagyunk most, majdnem július végén, végigmentünk a szokásos csatornákon, hogy mepróbáljunk megoldást találni a helyzetre. A másik fél viszont egyáltalán nem válaszolt az email-jeinkre, üzeneteinkre, vagy bármire, nem akartak leülni szemtől-szembe, hogy tárgyaljunk.”

Schmidt-et felháborította, hogy miközben az ő csapatának nem hajlandóak kiegyenlíteni a tartozást, addig egy másik gárdának – a Dale Coyne Racingnek – gondolkodás nélkül kifizetnek egy igencsak komoly összeget RC versenyeztetése okán.

„Ennek semmi értelme, frusztráló. Ismétlem, soha nem tettem még ilyet az egész karrierem során, de a cég érdekeit is szem előtt kell tartani. […] RC-nek semmi köze nincs ehhez és nem akarok akadályt gördíteni a pályafutása elé. Ez egy sima üzleti ügy. Minden számlát megelőlegeztünk nekik, ők viszont nem akarnak fizetni. Ez szégyen.”