Ausztrál-meló: A Supercars vezér szerint az IndyCar túl drága

Az utóbbi napok legnagyobb IndyCar vonatkozású híre kétségkívül a széria esetleges ausztráliai visszatéréséről szólt.
A helyi illetőségű Gold Coast Bulletin szerdán szellőztette meg, hogy az IndyCar titkos tárgyalásokat folytat egy pontosan nem definiált összetételű konzorciumon keresztül, aminek értelmében akár már jövőre ismét felbőghetnek a motorok a távoli kontintensen.
A csoportosulás név nélkül nyilatkozó szóvivője a lapnak elmondta, hogy a verseny helyszínét tekintve a már jól ismert Surfers Paradise számít elsődleges prioritásnak. A Gold Coast-i utcai pálya azt követően került ismét az ausztrál média figyelmének középpontjába, hogy hosszú bizonytalanság után hivatalossá vált, a Supercars Championship (korábbi nevén V8 Supercars) naptárában egészen 2019-ig biztosan maradni fog.
A CART, majd később a Champ Car World Series 1991 és 2008 között (1994-től a túraautósokkal kiegészülve tette tiszteletét Surfers Paradise-on, a legutolsó évben, az újfent egységes IndyCar naptárában viszont már csak pontozáson kívüli viadalnak számított.
A Supercars vezérigazgatója, James Warburton nem zárkózik el attól, hogy újra osztozzanak az amerikai open-wheelesekkel és még arra is hajlandóságot mutatnak, hogy az IndyCar a hétvége főeseménye legyen, így ők ismét kvázi alárendelt szerepet töltsenek be.
Mindez azonban a szakember szerint csak úgy valósulhat meg, ha a fent említett, rejtélyes összetételű konzrocium vállalja magára a promóteri feladatok tisztázását.
A Supercars a queenslandi versenyek (a Gold Coast 600 és a Townsville 400) hosszabbítását érintő, a helyi kormányzattal született megállapodásának értelmében továbbra is marad a rendezvények promótere, ezáltal vállalva valamennyi financiális kockázatot. A szervezet rengeteget dolgozott azért, hogy a fordulóik gazdasági értelemben életképesek legyenek, amiből maga Gold Coast is profitál. Többek között ezen erőfeszítéseik vezettek végül a most bejelentett hároméves hosszabbításhoz.
Az IndyCarra azonban nincs fedezet és a Supercars vezér szavaiból olybá’ tűnik, ők maguk is pesszimistán tekintenek nem csak a széria újbóli ausztrál, de en bloc annak nemzetközi hódítási törekvései felé.
“Versenyeztünk már az IndyCarral, nagy rajongóik vagyunk és szeretnénk ha itt lennének” – mondta Warburton, aki szerint legalább negyven millió dollár értékű állami és magánjellegű támogatás szükségeltetik ahhoz, hogy az eseményről reálisan szót lehessen ejteni. “Boldogan támogatjuk őket, de a versenyt nem tudjuk promótálni, mivel ismerjük az ehhez szükséges számokat. Anélkül, hogy el akarnám rontani a bulit …. Nincs olyan város, promóter, vagy kormányzat a világon, ami működőképessé tudna tenni egy IndyCar eseményt. A konzorciumnak kell megoldást találnia arra, hogy ki fogja promótálni a versenyt, vállalni az ezzel járó kockázatokat és előteremteni a forrásokat. Az IndyCar Gold Coaston fantasztikus volt, én mindegyik futamon jelen voltam, de oka van annak, miért nem volt fenntartható. Azért is nincsenek versenyek Észak-Amerikán kívül, mivel egy rendkívül drága formuláról van szó.”
Warburton külön kiemelte azokat a kiadásokat, amelyek a pálya átalakításával járnának, hogy az ismét alkalmas legyen egy IndyCar futam fogadására.
“Ha végiggondoljuk a logisztikát, valamint a pálya hosszát, akkor nagyjából ötven százalékkal nagyobb területre volna szükség” – folytatta Warburton. “Hosszabb kifutó zónák kellenének, emellett pedig a pálya teljes áttervezése is nélkülözhetetlen lenne. “
A Supercars 2010-től már egy rövidebb vonalvezetést használ Surfersen, miután a régi érában használtat 4.47 km-ről 2.98-ra csippentették le. Ennek elsődleges okai a felmerülő kiadások csökkentésében, valamint a helyi vállalkozásokat és turizmust érintő kockázatok mérséklésében voltak keresendőek.
A szóban forgó terület déli oldalán nemrég ráadásul villamossíneket fektettek le, amelyek miatt a régi pályát lehetetlen lenne újra használatba venni.
kép: IndyCar Media

“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough