Van, aki pole-ban és van, aki egyre nagyobb bajban


Érdekesen alakult az IndyCar Firestone 600-ának kvalifikációja a Texas Motor Speedway-en.

Alig két héttel ezelőtt Carlos Munoz még vigasztalhatatlan volt, miután rövid pályafutása során már másodszor bukta el félig megnyert helyzetből az Indianapolis 500-at.

2013-ban Tony Kanaan-nel szemben maradt alul, idén pedig, a legendás futam századik felvonásán tulajdon csapattársa, az újonc Alexander Rossi happolta el előle a vágyott sikert, akinek ez ráadásul csak élete második oválfutamát jelentette

Utóbbi után Munoz nem tett lakatot a szájára és többször is elmondta, hogy úgy érzi, a végletekig kicentizett üzemanyagspóroláson alapuló stratégiája révén amerikai kollégája egyszerűen elorozta előle azt a győzelmet, ami valójában – szerinte – őt illette volna igazán.

A versenyzés szépségét – és igen, a csapattagokat, rajongókat egyaránt kétlábon járó cifra káromkodás generátorrá változtató másik oldalát – azonban többek között pontosan az ehhez hasonló momentumok adják meg, különösen az olyan, megjósolhatatlan fordulatokkal előszeretettel operáló széria esetében, mint amilyen az IndyCar.

Mindezzel természetesen Munoz is tisztában van, és saját elmondása szerint mostanra, jó néhány nappal a kiábrándító vereség után már igyekszik tovább lépni és a „mi lett volna, ha …” kezdetű mondatokon rágódás helyett csakis a jövőbe tekint.

A fiatal kolumbiai nem a levegőbe beszél, amit mi sem példáz jobban, mint, hogy a számára negatív előjellel zárult 100. Indianapolis 500 utáni első oválfutam kvalifikációján olyan kétkörös átlagot produkált, amit egy ellenfele sem tudott túlszárnyalni.

Az idei IndyCar szezon kilencedik fordulójának helyszínéül a Texas Motor Speedway másfél mérföldes oválja szolgál, amelyen idén is villanyfényes küzdelmeket láthat a nagyérdemű.

A verseny – hivatalos nevén Firestone 600 – rajtsorrendjét a jól ismert szisztéma szerint, a kvalifikáció alatt futott kétkörös átlagtempó alapján határozták meg. Mint pedig a fentiekből kiderült, az abszolút legjobb sebességet Munoz érte el méghozzá 217.137 mph-val, aminek köszönhetően IndyCar pályafutása során először indulhat a pole pozícióból.

Az Andretti Autosport #26 Dallara-Hondáját vezető pilóta az érthető öröm mellett azonban igyekszik a földön maradni, tudván, hogy egy csatát ugyan megnyert, de az igazi háború még csak másnap vár rá.

„Ez az első pole-om, igazán klassz” – nyilatkozta Munoz, aki eddigi legjobb kvalfikációs eredményét a már említett 2013-as Indy 500-on érte el, ahol újoncként a második pozícióból rajtolhatott – és végül zárt is.

„Igazán örülök a csapatomnak, különösen Indy után. Holnap egy hosszú verseny vár ránk, szóval innentől fogva csak arra összpontosítunk.”

hawk.jpg

Jack Hawksworth jelenlegi helyzetét hűen illusztrálhatná ez a kép

   

Munoz mellől a Chip Ganassi Racing történetének leghűségesebb versenyzője, Scott Dixon indulhat, aki 2002 óta áll a gárda szolgálatában ez idő alatt négy bajnoki címet és egy Indianapolis 500 győzelmet szerezve.

A 2015-ös texasi győztes új-zélandi 216.901 mph-s átlagot hozott, a harmadik pozícióba száműzve a négy győzelme révén a TMS történetének legsikeresebb IndyCar versenyzőjének számító – csapatlojalitást tekintve szintén kiemelkedő, a Team Penske-nél idén már a 17. szezonját teljesítő – Helio Castronevest. A brazil klasszis mellől Takuma Sato rajtolhat, az idén eddig finoman szólva is felejthető szezont produkáló AJ Foyt Racing #14 Dallara-Hondájával.

A csapattal kapcsolatban egyébként makacsul tartják magukat azok a pletykák, miszerint a duójuk másik tagja, Jack Hawksworth alatt erősen rezeg a léc, így még az is előfordulhat, hogy a fiatal brit nem fejezi be a szezont a 41-es autó volánja mögött. Az AJ Foyt Racing mometán kollektíve nem áll a helyzet magaslatán, amit jól példáz, hogy Satót is csak a 16. helyen jegyszik összetettben, de ennek ellenére neki legalább sikerült eddig három top 10-es befutót is hozni (Long Beach-en ráadásul az ötödikként ért célba), míg Hawksworth idei legjobbja egy 11. pozíció még St. Pete-ből, a bajnokságot tekintve pedig a tökutolsóként áll azon versenyzők között, akik hozzá hasonlóan valamennyi idei futamon elindultak. A negatív szériája pedig egyelőre olybá’ tűnik, hogy Texasban sem akaródzik megszakadni, miután csak a 20. starthelyet tudta elcsípni. 

A Firestone 600 rajtsorrendjének ötödik pozíciójából az Ed Carpenter Racing teljes szezonos versenyzője, Josef Newgarden várhatja a zöld zászlót, ami azt is jelenti, hogy a kvalifikáció top 5-ösében öt különböző csapat képviselteti magát.

A hatodik rajthelyet a bajnokságot vezető Team Penske-s Simon Pagenaud kaparintotta meg csapattársa, Will Power előtt. 

Az ausztrál a múlt hét vasárnapi, második detroiti versenyen több, mint egy éve tartó nyeretlenségi sorozatának végére tett pontot, most azonban egy sikerszériát kényszerült lezárni, miután nem tudta zsinórban negyedszerre is elhódítania a TMS pole-ját.

A nyolcadik kétkörös átlagot a Chip Ganassi Racing veteránja, Tony Kanaan rakta össze, a top 10 sorrendjét pedig a 100. Indy 500 győztese, Alexander Rossi (Andretti Herta Autosport), valamint ugyenezen verseny rajtelsője, James Hinchcliffe (Schmidt Peterson Motorsports) teszi teljessé.

Rossi egyébként a kilencedik helyével IndyCar pályafutása eddigi legjobb kvalifikációs eredményét produkálta.

ar98.jpg

Alexander Rossi

 

A Team Penske maradék egynegyede, név szerint Juan Pablo Montoya csak a 17. pozícióból vághat neki a 248 körös futamnak.

A 40 éves kolumbiai nem bonyolódott nyakatekert magyarázkodásba és kiábrándító tempójának okát így definiálta:

„Az autó jónak tűnt, egyszerűen csak lassúak voltunk.”

Az IndyCar jövő hétvégi, Le Mans-i 24 órás viadalban érdekelt különítményét tekintve Mikhail Aleshin a 16., Sébastien Bourdais pedig a 18. helyről kezdheti meg a Firestone 600-at, míg Dixon második pozíciójáról már fentebb értekeztünk.

A kvalifikáción csak huszonegy autó vett részt, miután a szabadedzésen balesetet szenvedett Gabby Chaves #19 Dallara-Hondáját nem tudták időre bevetésre kész állapotba hozni a Dale Coyne Racing szerelői.

Munoz révén a Honda – Hinchcliffe indianapolisi sikeres után – idei második pole-ját ünnepelheti, nem beszélve az 500 végkifejletéről, ahol az első két helyet Rossi és Carlos barátunk által az ő autóik húzták be. A márka – amely még Indy előtt is konkrét panaszáradatot zúdított a komplett médiára, a konkurens Chevrolet-val szembeni hátrányuk miatt – mostanra úgy tűnik, összekapta magát, az extra fejlesztések beválni látszanak.

„Nyilvánvalóan sokkal szűkebb” – nyilatkozta a Chevy égiesze alatt versenyző Dixon a RACER-nek a két gyártó közti különbségekre utalva. „Jelenleg már majdhogynem azt mondanám, talán a Honda egy kicsit előnyben is van. Nehéz ezt kiolvasni az aero kitek miatt. [A Honda feljavulása] óriási dolog a sportot tekintve. Dicséret illeti őket amiért belefektetett munkájuk és erőfeszítéseik révén felzárkóztak. Az a fordulat, amit ilyen rövid időn belül elértek azt hiszem nagyszerű a sportunkra nézve.”

Munoz azonban igyekezett lehűteni a kedélyeket, mondván a texasi kvalifikáción mutatott forma még nem feltétlenül jelent iránymutatást a futamra nézve, amelyet merőben más körülmények között bonyolítanak majd le.

„Az autó jónak tűnik, de éjjel már a hőmérséklet is alacsonyabb és szinte szél sincs, tehát ez megkönnyíti a többiek életét is. Ha van egy jó autód, nem számít, hogy elsőként, vagy utolsóként rajtolsz. A sebességnél jóval fontosabb, hogy igazán konzisztens legyen.”

 A Firestone 600 magyar idő szerint vasárnap, hajnali 2:45-kor rajtol el.

 

IDŐPONTVÁLTOZÁS: AZ INDYCAR FIRESTONE 600-ÁT MAGYAR IDŐ SZERINT VASÁRNAP 20:15-RE HALASZTOTTÁK!!!!!!!



Az ok: Helyi idő szerint szombat késő délután váratlanul, minden időjárási előrejelzést kicselezve bibliai esőzés terítette be a Texas Motor Speedway-t. Az égi áldás nem tartott sokáig, a következményei azonban a pályát tarkító tócsák és vízátfolyások képében alaposan megkavarták az IndyCar lapjait. Az illetékesek mindent megtettek annak érdekében, hogy versenyzésre kész állapotba hozzák a pályát, mintegy 3 órás csúszást követően, helyi idő szerint éjjel fél tizenegykor azonban végképp belátták, hogy (pláne Air Titan nélkül) esélytelenek arra, hogy kellőképpen felszárítsák a TMS oválját.

Erre mondják, hogy mindenki megszívta: mi, nézők nem kapunk villanyfényes versenyt, a széria a tévés közvetítés terén mehet párhuzamosan a NASCAR-ral és az F1-el, nem beszélve a Le Mans-i 24 óráson induló különítményről (Aleshin, Bourdais, Dixon), akiknek az eredeti tervek szerint vasárnap délután már Franciaországban lett volna jelenésük.

Ennyi viszontagság után már tényleg ajánlott, hogy a Firestone 600 egy igazán izgalmas futammal kápráztasson el bennünket!

 

 d2q8.jpg

 

 képek: IndyCar Media