Mégsem lesz idén IndyCar futam Kínában
A széria lefújta az ázsiai projektet.
Februárban röppent fel először a hír, miszerint az IndyCar egy extra, Észak-Amerikán kívüli helyszínnel bővítené a 2016-os menetrendjét, méghozzá egy bajnokságon kívüli forduló formájában.
Ezt követően néhány héten át néma csend uralkodott a témával kapcsolatban, mígnem április végén újabb fejlemény látott napvilágot.
Mark Miles, az IndyCart tulajdonló Hulman & Co. vezérigazgatója ekkor hivatalosan megerősítette, komoly tárgyalásokat folytatnak egy, a kínai Peking városába vizionált, pontozás nélküli verseny kapcsán. Az akkor felvázolt, előzetes tervek szerint a Beijing Indy 600 munkanéven futó rendezvényt öt héttel a bajnokavató sonomai futam után, október 22-23-án rendeznék meg egy, a Peking Fengtal körzetében kialakított, 2.56 mérföld hosszú, ideiglenes utcai pályán.
Miles tervei között már hosszú évek óta külön prioritást élvez a sorozat nemzetközi vizekre való terelése. Eleinte egy téli, az USA-n kívüli helyszíneken rendezendő minibajnokság ötlete merült fel, majd ennek kútba esése után a tényleges versenyszezont akarták feldobni külföldi pályákkal. Az eddigi törekvéseket azonban nem koronázta siker. A 2015-ös szezonnyitónak szánt brazíliavárosi futamot alig egy hónappal a kiírt dátum előtt fújták le, a széria – akarom mondani Miles – azonban nem veszített lelkesedéséből és továbbra is aktívan kereste a szóba jöhető külföldi versenyhelyszíneket.
Az IndyCar 2016-ra tervezett, potenciális jelöltjei között olyan országok szerepeltek, mint például Dél-Afrika, Dubai, vagy éppen Mexikó, de végül ezekből egy sem valósult meg, így a nemzetközi hódítás jelenleg egyetlen kanadai versenyre korlátozódik a széria állomásai között.
Ezen fiaskók sem tántorították el Miles-t attól, hogy tovább próbálkozzon, akár még azzal a Kínával is, amellyel egyszer már sikerült az IndyCarnak befürödnie. Mint ismeretes, Qingdao 2012-ben szerepelt a széria menetrendjében, de alig két hónappal a rajt előtt törölni kényszerültek egy nagyszabású sörfesztivállal való összeférhetetlenség miatt.
Az idei projekt kapcsán olybá’ tűnhetett, hogy a széria önként áll bele egy újabb pofonba, különösen miután kiderült, hogy a Beijing Indy 600 tető alá hozásában az Ázsiai Regionális Fejlesztési Bizottság (ARD) első embere, Joe Chrnelich játszik kulcsfontosságú szerepet, aki nem mellesleg a már említett, qingdaói futam agytrösztje is volt.
Szerencsére azonban Miles-ék most már óvatosabbak voltak, amit jól példáz, hogy mindvégig igyekeztek leszögezni, a verseny megrendezése csak akkor lesz biztosnak tekinthető, ha valamennyi – legfőképpen gazdasági jellegű – kérdést sikerül tisztázni.
Ennek ellenére távolabbi tervek is kezdtek körvonalazódni az IndyCarnál lévő fejekben, és arra jutottak, hogy ha már több, különböző ország részvételével rendezendő minibajnokságra kevés az esély, egy kizárólag Kínára koncentráló verzió még működőképes lehet.
„Ha nagyobb képben gondolkodunk, akkor lehetne két, vagy akár három versenyünk is Kínában a fő IndyCar szezon után” – mondta áprilisban Miles. „A kis, kínai széria pedig külön pontozásos lehetne. Mindez viszont csak színtiszta spekuláció, és a mostani verseny, amennyiben létrejön, nem függ össze ezzel.”
Mint azonban mostanra kiderült a pekingi projektből egyelőre nem lesz semmi.
„Június elseje van és arra a következtetésre jutottunk, hogy túl sok minden tisztázatlan még ahhoz, hogy belevágjunk” – nyilatkozta Miles a Motorsport.com-nak szerdán. „Nem akarunk egy nemzetközi, vagy bármilyen versenynek is nekiindulni anélkül, hogy a legmagasabb szinten bizonyosak lennénk abban, az meg is fog történni. Megpróbálni versenyezni első alkalommal Kínában különösen bonyolult és nem voltunk biztosak abban, hogy ez lenne a helyes döntés.”
A futam tervezett helyszínéül egy 2.56 mérföld hosszú utcai pálya szolgált volna Kína fővárosának jelenleg infrastrukturális fejlesztések alatt álló Fengtai körzetébn. Miles ezzel kapcsolatban leszögezte, a tény, miszerint a terület még kialakítás alatt áll, nem a meghátrálásuk egyetlen oka volt.
„Számos más probléma merült még fel, amelyeket nem fogok felsorolni, de ezek mind összeadva vezettek a döntéshez, miszerint az ajánlat elfogadása idén nem megfelelő számunkra.”
Miles elmondása szerint bár akadtak ellenzői, a paddock összességében mégis pozitívan fogadta a kínai futam tervét.
„Egy, vagy két csapat nyilvánvalóvá tette, hogy nem támogatja, a többség azonban lelkesedett a lehetőség miatt. Ez sanszot kínált arra, hogy a jogdíjakból egy szép összeget adjunk tovább számukra, tehát hasznos lett volna.”
A vezérigazgató korábban már többször kijelentette, hogy az IndyCar bajnokát csakis az USA-n belül koronázhatják meg, így szóba sem jöhet egy külföldi szezonzáró. Ezen álláspontját továbbra is tartja.
„A stratégiánk változatlan és ez nem tartalmaz egyszeri versenyeket. Továbbra is próbálunk két nemzetközi futamot beiktatni a Super Bowl és a St. Petersburg-i versenyünk közé, amelyeket a bajnokság részévé tennénk. St. Pete után pedig már nem szándékozunk elhagyni Észak-Amerikát.”
A kínai törekvések jegelésével az IndyCar a lehető legjobb döntést hozta, mivel nem engedhetnek meg maguknak egy újabb, létrejöttét tekintve kétesélyes versenyt.
Az idén szeptember első hétvégéjére datált, ámde folyamatosan botrányokkal övezett GP of Boston képében az IndyCar idén már törölni kényszerült egy futamot a naptárából. Szerencsére azonban ezúttal gyorsan találtak helyettes pályát a nagy múltú Watkins Glen International által.
A történetet viszont egyelőre még nem tekinthetik lezártnak, miután a bostoni verseny promóterével való nézeteltérések miatt a széria jogi lépések megtétele mellett határozott.
képek: IndyCar Media
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough