Bíróságra megy az IndyCar az elkaszált bostoni verseny miatt
A széria szerződésszegéssel vádolja a meghiúsult rendezvény promóteri tisztségét betöltött szervezet, a Boston Grand Prix (BGP) vezető tisztviselőit.
Április végén vált hivatalossá, hogy az IndyCar mezőnye az addigi tervekkel ellentétben mégsem léphet pályára Boston utcáin. A döntést a BGP hozta meg, méghozzá igencsak inkorrekt módon, tekintve, hogy arról mind a város polgármestere, mind pedig a széria vezetősége is csak a sajtóból értesült.
A promóter indoklása szerint a felek közti viszony ekkorra már olyan mértékben megromlott, hogy az már áthidalhatatlan akadályt képezett a versenyhétvége sikeres lebonyolítása előtt.
Az eredetileg szeptember első hétvégéjére, az amerikai munka ünnepére kiírt esemény előkészületeit már a kezdetektől fogva botrányok sora övezte, a hónapok múltával pedig az egész történet egy nagyon kínos politikai szappanoperává vedlett át.
Mostanra azonban kiderült, hogy a Grand Prix of Boston névre keresztelt verseny dicstelen bukásához nem a korrupcióval vádolt városveztés, és nem is a helyi ellenzék játszmája vezetett. A hiba sokkal inkább magának a promóternek a készülékében volt keresendő.
A BGP a rendezvény szervezése során alapvető mulasztásokat követett el, beleértve a kulcsfontosságú engedélyek beszerzése körüli hiányosságokat. Mindez már önmagában véve indokolttá tehetné egy ilyen kaliberű esemény lefújását, a végső szeget azonban mégsem a szükséges aláírások hiánya verte bele a verseny koporsójába.
A GP of Boston megrendezésének egyik alapfeltétele a város, továbbá Massachusetts állam részéről az volt, hogy a felmerülő költségeket teljes mértékben a szervezőknek kell állniuk, így biztosítva, hogy az adófizetőknek egy centjébe sem fog kerülni a hétvége. A BGP mindezt a helyi hatóságokkal tett tavaly decemberi szándéknyilatkozatban, majd a három hónappal később született, végső megállapodásuk során is vállalták, mondván a bőkezű szponzoraiknak hála minden szükséges dollár adott az esemény sikeres lebonyolításához. A verseny hivatalos honlapján több, mint ötven helyi, országos és nemzetközi cég logója szerepelt, mint a Grand Prix of Boston elkötelezett támogatói, de a BGP vezérigazgatója, John Casey szerint ez csak a jéghegy csúcsa volt. Az üzletember még a múlt hónapban is azt állította, hogy ezen kiemelt partnereken kívül számos további vállalatot is maguk mellett tudhatnak, miközben folyamatosan érkeznek feléjük az újabb megkeresések olyan cégektől, amelyek részesei kívánnának lenni a rendezvénynek.
A hangzatos ígéretek ellenére azonban a BGP minden egyes alkalommal igyekezett kibújni a helyi hatóságok által egyre inkább követelt részletes pénzügyi terv bemutatása alól.
Casey még április elején is váltig állította, hogy több, mint 16 millió dollár értékben áll rendelkezésükre anyagi és szolgáltatásbeli támogatás, mára azonban nyilvánvalóvá vált, hogy mi sem állt távolabb a valóságtól.
A Boston Herald birtokába jutott dokumentumok alapján kiderült, hogy a szponzorok listáján szereplő vállalkozások közül többen nem is tudtak arról, hogy a verseny támogatóiként jegyzik őket és soha, semmilyen szerződést nem írtak alá a BGP-vel.
Ellentmondások a tényleges kontraktusban álló partnercégek kapcsán is felmerültek, miután számos esetben a promóter jóval magasabb ősszegről nyújtott tájékoztatást, mint amennyi a tényleges megállapodásban szerepelt.
Az IndyCar végül május 23-án, hétfőn keresetet nyújtott be a BGP jelenlegi és volt vezérigazgatója, azaz John Casey, valamit Mark Perrone ellen szerződésszegés miatt az indianapolisi szövetségi bíróságon. A dokumentum részletei egyelőre nem kerültek nyilvánosságra, miután olyan bizalmas információkat tartalmaznak, mint például kereskedelmi titkok, a különböző jogdíjak értékesítésének köre, valamint egyéb, gazdasági szempontból érzékeny pontok.
A széria promócióért felelős alelnöke, Stephen Starks hivatalos sajtóközleményében szűkszavúan úgy fogalmazott, hogy a kereset által szeretnék érvényesíteni a BGP-vel előzetesen kötött megállapodásukban foglaltakat, beleértve a versenyhétvégére eladott jegyek árának általuk történő visszatérítését.
Sajtóinformációk szerint a szerződés értelmében a promóter azt is vállalta, hogy az esemény meghiúsulásának esetén másfél millió dollár kártérítést fizet az IndyCarnak.
A történtek kapcsán a BGP jogi képviselői, Edward Colbert és Michael Goldberg sajtóközleményt adtak ki:
„A Boston Grand Prix az IndyCar által tett kijelentések többségével nem ért egyet, egyúttal nem hiszi, hogy bármi alapjuk is lenne arra, hogy a felhasznált tőke bármely részét is visszatéríttessék a cégünktől. Valójában a Boston Grand Prix az, amely jelentős kárigénnyel bír az IndyCar ellen a már előre tervezett esemény megszüntetése miatt.”
A bostoni verseny lefújása a BGP szemszögéből nézve ugyanis nem azt jelentette, hogy végeztek az IndyCarral. Casey-ék csak a már előre kijelölt utcai pályára mondtak nemet, a döntést követően pedig úgy nyilatkoztak, hogy más helyszínre kívánják áttenni a GP of Bostont. Hogy ez mennyire volt komoly, azt nem tudni, mindenesetre jelzésértékű, hogy még egy aszfaltozás nélküli lóversenypályát (!) is potenciális lehetőségként mérlegeltek.
Az IndyCar azonban úgy határozott nem kérnek többet a BGP-ből és,inkább maguk próbálnak meg pótfutamot tető alá hozni az üresen maradt szeptember eleji hétvégére. Erőfeszítéseik végül sikerrel jártak és alig két héttel később hivatalosan bejelentették Watkins Glen érkezését a bostoni forduló időpontjára.
„Megszámlálhatatlan munkaórát és anyagi forrást fektettünk abba,hogy ezt az izgalmas eseményt a városunkba hozzuk” – áll a BGP jogászainak sajtóközleményében. „Jelenleg a BGP kitartóan dolgozik azon, hogy 2017-ben egy alternatív eseményt rendezzünk Bostonban, amiről a cég úgy hiszi, hogy a legjobb módja lenne annak, hogy fenntartsuk az érdeklődést a szponzorok, bérlők, valamint a jegyvásárlók részéről.”
A kérdés már csak az, hogy a szervezettel kapcsolatban kibukott – a cikk elején taglalt -, finoman szólva is gazdasági csalás-gyanús hírek után vajon ki lesz hajlandó egyáltalán szóba állni a Boston Gran Prix-vel.
Az IndyCar keresetének egy rövidített verziója 14 napon belül nyilvánosságra kerülhet, ez azonban a széria külön kérésére nem tartalmaz majd kereskedelmi és üzletpolitikai szempontból bizalmasnak számító információkat.
Előzmények:
A helyi lakosok a GP of Boston lefújását követelik
Egyre több a visszásság az IndyCar bostoni versenye körül
A bostoni városvezetés trükközött az IndyCar szerződésekkel?
Magyar cég lesz az IndyCar bostoni versenyének névadó szponzora
A hivatalos verzióval ellentétben még nem kapott zöld utat a GP of Boston
Boston-saga: Már a 2018-ra tervezett IndyCar futammal is gondok vannak
Egy bostoni akadályt már sikeresen vett az IndyCar
A Grand Prix of Boston minden pénzt megér (?)
Bíróság előtt állt a Boston Grand Prix vezére
GP of Boston: Az IndyCar lassan kifut az időből
Újabb összefogás az IndyCar bostoni futama ellen
Vesztegetéssel próbált támogatókat szerezni az IndyCar Boston
Jelentős előrelépés történt az IndyCar bostoni futamának ügyében
Újabb, nem várt akadály gördült az IndyCar bostoni versenye elé
HIVATALOS: Törölték a bostoni IndyCar versenyt
Bostoni bukta: Minden a promóter hibája?
Hol köthet ki az IndyCar az elkaszált bostoni futam helyett?
Csalásra épült a Boston Grand Prix?
képek: IndyCar Media
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough