Az Indy 500 csajcsapata bedobta a törölközőt

A 100. Indianapolis 500 legnagyobb sztorija lehetett volna, végül azonban a célegyenesből kényszerült visszavonulót fújni a Grace Autosport.
A női csapatfőnökkel, női mérnökökkel, női szerelőkkel és naná, hogy egy női versenyzővel operáló gárda 2015. májusában jelentette be részvételi szándékát a következő évi, kerek születésnapját ünneplő Indy 500-on.
A Grace Autosport agytrösztjének szerepében a motorsport berkekben rendkívüli köztiszteletnek örvendő Beth Paretta tetszelgett, aki korábban a Volkswagen értékesítési igazgatója volt, majd ezt követően az Aston Martin operatív menedzseri pozícióját látta el. Az amerikai szakember 2011-ben elfogadta a Chrysler által ajánlott marketingigazgatói posztot, 2014-től pedig már az SRT és a Dodge motorsport igazgatójaként tevékenykedett. Munkájának részeként együttműködött többek közül a Team Penske-vel a NASCAR Sprint Cup programjuk során, de a sportautózásból is kivette a részét.
A csapat versenyzőjeként a kétszeres Indianapolis 500 résztvevő, jelenleg a Weather Tech SportsCar Championshipben induló Katherine Legge-t nevezték meg. A brit mellett a Grace az elmúlt cirka egy évben több igazolást megejtett, köztük az elismert aerodinamikai mérnök Catherine Crawfordot is. A 36 éves szakember a Forma-1-es Jordannél kezdte pályafutását, majd megfordult az ALMS-ben a Dyson Racingnél, a NASCAR-ban a Team Penske-nél, valamint az IndyCarból 2014-ben távozott Dragon Racingnél is. Crawford részvétele azonban a projektben idén februárban semmissé vált, miután a hölgy egy római családi vakáció során rosszul lett és a vizsgálatok kiderítették, hogy a tüneteit agydaganat okozza, amit azonnal operálni kellett. Bár a prognózisa a korai felismerésnek hála jónak számít, az azonban kérdéses – és a helyzetet tekintve nem is fontos -, hogy mikor térhet vissza ismét a munkába.
Paretta azonban fáradhatatlanul folytatta tovább a munkát és a folyamatos nehézségek ellenére nem adta fel, hogy csapata ott legyen a 100. Indy 500 nevezői között. A történet azonban nem ért tündérmesébe illő véget.
„Több csapattal beszéltünk az IndyCar paddockban, hogy kivizsgáljuk, melyekkel lehetne partnerkapcsolatot megvalósítani, azonban kiderült, hogy számos gárda úgy döntött, redukálja a 2016-os terveit” – áll a Grace hivatalos sajtóközleményében. „Április közepén, a Long Beach-i versenyhétvégén végül készen álltunk arra, hogy bejelentsük a partnercsapatunkat az Indy 500-ra, azonban az általuk szabott feltételekben történt változások nem bizonyultak megfelelőnek a szponzoraink számára, ezért sajnálatos módon vissza kellett lépnünk a megállapodástól.”
Bár nem nevezik meg a szóban forgó gárda nevét, azonban azt már nyílt titokként kezelik, hogy a KVSH Racingről van szó.
Paretta néhány nappal korábban a RACER megkeresésére úgy nyilatkozott, hogy mindenük megvan a csapattagoktól kezdve a versenyzőn keresztül a motorpartneren át (Chevrolet) egészen a kellő anyagi háttérig, mindössze csak egyetlen dolog hiányzott: az autó.
„A szilárd csapatfelállások, valamint a 2016-ra rendelkezésre álló helyek számának csökkenése leapasztotta a lehetőségeinket. A partnerünk Long Beach után beszélt a Dallarával azt illetően, hogy új autót vásároljunk, de már nem volt időben elérhető 2016-os gép az 500-ra. A múlt héten számításba vettünk egy elérhető karosszériát, de nem maradt elég időnk arra, hogy valamennyi szükséges alkatrészt beszerezzünk hozzá ahhoz, hogy biztonságosan összeállítsuk az autót. Az események ezen sorozata következtében nem veszünk részt az idei Indy 500-on.”
Az egyetlen elérhető autó minden bizonnyal annak az AFS Racingnek a Dallaráját takarja, amely két héttel ezelőtt jelentette be, hogy a hátralévő rövid idő miatt visszavonják előzetes nevezésüket a nagy versenyre.
A történtek ellenére azonban a Grace igyekszik pozitív maradni.
„Ahogyan már tavaly nyáron elmondtam, a Grace Autosport célja nem az, hogy csak ott legyen a mezőnyben és a hátsó taktusban versenyezzen” – folytatta Paretta. „Tisztességes erőfeszítést akartunk tenni és versenyképesek lenni, miközben a biztonságot tartjuk elsőként szem előtt a programunk során. Bocsánatot kérünk attól a rengeteg szurkolótól, akik megkerestek bennünket, hogy felajánlják támogatásukat, ami leírhatatlan érzés volt számunkra. A jó hír viszont az, hogy nem adjuk fel és szoros együttműködésben dolgozunk a partnereinkkel a Grace jövőjét szem előtt tartva.”
Paretta elmondta, a csapat szándéka, hogy segítséget nyújtsanak ahhoz, hogy az arra érdemes hölgyek lehetőséghez jussanak a motorsporton belül, valamint, hogy felkeltsék a fiatal lányok figyelmét az úgynevezett STEM (angol mozaikszó, a tudomány, technológia, mérnöki munkák és matematikának megfelelője) szakmák iránt továbbra is változatlan maradt.
„A Grace Autosport kezdeményezése jóval többről szól, mint egy versenyprogramról. A csapat kiépítésével egyidejűleg kereskedelmi partnerekre tettünk szert és a tavalyi terveinknek megfelelően lényeges lépéseket tettünk a STEM-mel kapcsolatos oktatási kezdeményezésünkben, hogy elérjük a közösség tagjait, valamint az osztálytermeket. Még egyszer köszönjük a rajongóknak a folyamatos támogatást és mindazt az elismerést, amit tavaly májusi bejelentésünk óta kaptunk. Bízunk benne, hogy már a közeljövőben találkozhatunk a versenyek során.”
A Grace kiesésével immár biztosra vehető, hogy a századik rajt ide, vagy oda az idei Indianapolis 500 kvalifikációján nem kell senkinek sem attól tartania, hogy nem tudja beverekedni magát a 33 fős mezőnybe, miután a nevezési listán pontosan csak ennyi autó szerepel.
kép: Grace Autosport

“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough