Már idén nemzetközi vizekre evezhet az IndyCar

Úgy tűnik, Mark Miles tényleg komolyan gondolja, hogy még ebben az évben kontinenst ugrik az IndyCarral.
Február végén látott napvilágot a hír, miszerint a széria komolyan fontolgatja egy extra verseny beiktatását a naptárba. Konkrétumokról akkoriban még nem esett szó, mindössze annyi számított bizonyosnak, hogy a teoretikus szinten létező futam helyszínét illetően nem Észak-Amerikában gondolkodnak.
Az IndyCar vezérigazgatójának, azaz Miles-nak tervei között már hosszú évek óta külön prioritást élvez a sorozat nemzetközi vizekre való terelése. Eleinte egy téli, az USA-n kívüli helyszíneken rendezendő minibajnokság ötlete merült fel, majd ennek meghiúsulása után a tényleges versenyszezont akarták felturbózni külföldi pályákkal. Az eddigi törekvések azonban nem jártak sikerrel. A 2015-ös szezonnyitónak szánt brazíliavárosi futamot alig egy hónappal a kiírt dátum előtt fújták le, a széria – akarom mondani Miles – azonban nem veszített lelkesedéséből és továbbra is aktívan kereste a szóba jöhető külföldi versenyhelyszíneket.
Az IndyCar 2016-ra tervezett, potenciális jelöltjei között olyan országok szerepeltek, mint például Dél-Afrika, Dubai, vagy éppen Mexikó, de végül ezekből egy sem valósult meg, így a nemzetközi hódítás jelenleg egyetlen kanadai versenyre korlátozódik a széria állomásai között.
Legalábbis ami a magát a színtiszta szezont illeti, ugyanis – mint arra a bevezetőben utaltunk – az IndyCar előrehaladott tárgyalásokat folytat annak érdekében, hogy még idén ősszel egy bajnokságon kívüli versenyt bonyolítson le ……
tessék megkapaszkodni az alsóneműben ……
Kínában.
Igen, abban a Kínában, amely 2012-ben egyszer már szerepelt a széria menetrendjében, de alig két hónappal a rajt előtt törölni kellett, miután a helyiek inkább egy sörfesztivál mellett tették le a voksukat.
A széria azonban olybá’ fest – ne legyen igazam -, hogy újra hajlandó önként beleállni egy pofonba és alig négy év után ismét az ázsiai ország felé venné az irányt. És nagyon komolyan gondolják.
Az előzetes tervek szerint a Beijing Indy 600 névre hallgató versenyt öt héttel a bajnokavató sonomai futam után, október 22-23-án rendeznék meg a Peking Fengtal körzetében kialakított, 2.56 mérföld hosszú, ideiglenes utcai pályán.
A Motorsport értesülései szerint a projekt összeállításában nagy szerepet játszott az Ázsiai Regionális Fejlesztési Bizottság (ARD) első embere, Joe Chrnelich, aki nem mellesleg az elkaszált 2012-es, qingdaói futam mögött is állt.
„Néhány hónapja már tárgyalásokat folytatunk Joe-val, valamint vezető beosztású tisztviselőkkel Kínában, akik érdeklődnek egy kínai IndyCar verseny iránt” – mondta Miles. „Ha ez megvalósul, akkor az a fejlesztés alatt álló Fengtai körzetében lesz. Az infrastruktúra jelentős része már készen áll, az utak ötven százaléka valószínűleg megépült és az ingatlanokkal kapcsolatos fejlesztések is folyamatban vannak.”
Miles ugyanakkor igyekezett leszögezni, hogy a verseny megrendezése még korántsem tekinthető biztosnak, miután több – legfőképpen gazdasági jellegű – tényező vár még tisztázásra.
„A helyzet az, hogy még számos lényeges pontot kell véglegesítenünk. Addig nem fogjuk bejelenteni a versenyt és nem lesz benne a naptárunkba, amíg ezek mindegyikét nem pipáltuk ki. […] Tony Cotman dolgozik a pálya kialakításán a város utcáinak tervét alapul véve, de nem fogjuk megerősíteni sem a futamot, sem pedig a pályát addig, amíg pontosan nem tudjuk, mi fog megépülni. Nem hagyunk semmit sem a levegőben lógni, máskülönben nem jelentjük be a versenyt és nem megyünk oda. A határidő június első hete. Ha addig nem erősítjük meg a futamot, akkor nem is fog megtörténni.”
Bár az eseményre Beijing Indy 600-ként hivatkoznak, Miles a Motorsportnak leszögezte, ennek semmi köze nincs a versenytávhoz. Felmerültek olyan találgatások, miszerint duplafordulós hétvégére kerülhet sor két 186 mérföldes (300 km) futammal, de ezt a vezérigazgató cáfolta.
„Egyetlen egy, szokásos hosszúságú versenyről beszélünk, szó sincs duplafordulóról.”
Akárhogyan is alakuljanak a dolgok az előttünk álló hetekben, egyet – ha hihetünk Miles-nak – biztosra vehetünk: még a verseny sikeres megvalósulása esetén sem lesz Pekingből pontozásos futam a jövőben.
„Az ARD-t az októberi időszak érdekelte 2016-ot tekintve, mi pedig azt mondtuk, hogy ebben az esetben nem lehet pontozásos verseny, ők pedig beleegyeztek. Az egyetlen, reális lehetőség pontozásos, nemzetközi fordulókra a február, a pekingi szervezők pedig nem gondolják, hogy ez az időszak működőképes lenne-e számukra. […] Kínából nem lesz a bajnokságot lezáró verseny sem idén, sem máskor. Megmondtuk már számtalanszor, a stratégiánk az, hogy két nemzetközi versenyt adjunk a naptárhoz februárban, majd St. Petersburgben elkezdjük az Észak-Amerikai idényt és a bajnokunkat az Egyesült Államokban koronázzuk meg.”
Az IndyCarnál lévő fejekben az is megfordult, hogy ha már több, különböző ország részvételével rendezendő minibajnokságra momentán kevés az esély, egy kizárólag Kínára koncentráló verzió azonban működőképes lehet. Legalábbis szerintük.
„Ha nagyobb képben gondolkodunk, akkor lehetne két, vagy akár három versenyünk is Kínában a fő IndyCar szezon után” – mondta Miles. „A kis, kínai széria pedig külön pontozásos lehetne. Mindez viszont csak színtiszta spekuláció, és a mostani verseny, amennyiben létrejön, nem függ össze ezzel.”
A széria eddigi utolsó, bajnokságon kívüli versenyére az újraegyesülés évében, 2008-ban került sor Surfers Paradise-on.
Az ausztrál helyszín eredetileg az IndyCarba beolvadó Champ Car előzetes naptárában szerepelt, méghozzá október 26-ai időponttal. Az összeboruláskor azonban az IRL/IndyCarnál már fix pontnak számított a szeptember 7-ei, Chicagoland Speedway-re kiírt szezonzáró, így – mivel ekkor még Surfersnek egészen 2013-ig élő szerződése volt, dátummódosításra pedig nem volt mód – nem maradt más választás, mint pontozás nélküli eseménnyé tenni az aranyparti küzdelmeket.
Hamarosan azonban kiderült, hogy a népszerű ausztrál helyszín nem, hogy még öt évig, de már a következő szezonban sem látja vendégül a széria mezőnyét.
Még ezt megelőzően, 1987-1992 között rendezték a CART all-star futamaként számon tartott Marlboro Challenge-et, amely szintén pontozás nélküli volt, és mint ilyen, a hivatalos statisztikákba sem tartozott bele.

“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough