Bostoni bukta: Minden a promóter hibája?

Senkit nem ért a meglepetés erejével az IndyCar szeptemberre tervezett bostoni versenyének eltörlése.
Az amerikai Munka Ünnepének hétvégéjére tervezett futamot már az első pillanattól kisebb-nagyobb botrányok övezték. Bár a lakosok egy része – főként a helyi politikai ellenzék szimpatizánsai – is erőteljesen lobbiztak a futam megrendezése ellen, a legnagyobb akadályt azonban az utcai pálya egyes területeit felügyelő hivatalok jóváhagyásának megszerzése jelentette. Az esemény promóteri tisztségét ellátó Boston Grand Prix nevű szervezet tavaly decemberben végül egy szándéknyilatkozatot írt alá, amelyben vállalták, hogy valamennyi felmerülő költség fedezetét ők maguk teremtik elő, így biztosítva, hogy a bostoni adófizetőknek egyetlen centjébe sem fog kerülni.
A végső, hivatalos engedélyt az érintett hivataloktól áprilisban kapták meg, amit a BGP egyértelmű győzelemként kommunikált le. Alig két héttel később azonban újabb akadály merült fel, miután a városvédelmi hatóság a Szövetségi Válságkezelési Ügynökség [FEMA] legújabb rendeletére hivatkozva – amely az utcai pálya vonalvezetésének kiemelt részét képezett Seaport Districtet árvizek esetén magas kockázatú területnek minősítette – egy újabb engedély beszerzésére kötelezte a BGP-t. Ennek értelmében a pálya kialakításának munkálatait mindaddig nem kezdhették volna meg, amíg a kulcsfontosságú jóváhagyás meg nem történik.
A Boston Globe értesülései szerint azonban nem ez verte be az utolsó szöget a Grand Prix of Boston koporsójába.
A lap – amely a kezdetektől fogva igyekezett politikai állástól mentesen tudósítani a verseny körüli történésekről, ennek ellenére mindvégig érezhető volt, hogy annak megrendezése pártján állnak – ugyanis azt állítja, hogy a fiaskóért legfőként maga a Boston Grand Prix tehető felelőssé, a helyi politikai helyzet pedig maximum egy zavaró körülménynek volt csak tekinthető.
„Végül eljutottak arra a pontra, amikor már fel kellett mutatniuk a pénzt, és ők nem tudták ezt teljesíteni” – mondta a bostoni közéleti és politikai berkekben közismert, a hatóságok és a BGP közötti tárgyalások során független összekötő szerepét játszó Larry Moulter.
A BGP az elmúlt hónapokban folyamatosan azt állította, hogy a szponzorok és üzleti partnereik révén nem lesz probléma a verseny anyagi fedezetével. A futam hivatalos honlapján több, mint ötven helyi és országos cég logója szerepelt, mintegy bizonyítva, hogy valóban jelentős támogatás áll a rendezvény mögött. Mindennek ellenére azonban a BGP a tárgyalások során képtelen volt egy részletes pénzügyi tervet prezentálni, ráadásul egyes hírek szerint később az is kibukott, hogy a szponzorok által valóban felajánlott összeg többszöröséről igyekeztek meggyőzni az állami szerveket jóváhagyásuk megszerzése érdekében.
Az, hogy ilyen körülmények közepette áprilisban mégis rábólintottak az eseményre a szóban forgó hivatalok csakis Massachusetts állam kormányzójának, a futam megrendezését végig pártoló Charlie Baker felső utasításának volt köszönhető.
A BGP nem csak a pénzügyi tervek kapcsán vallott csődöt, de emellett elmulasztott időben folyamodni többek között a környezetvédelmi hatóság (EPA) engedélyéért, a fent említett FEMA kritériumokról pedig a vezérigazgató, John Casey saját bevallása szerint csak márciusban szereztek tudomást. Ez pedig már csak azért is kínos, mert utóbbi rendelet módosítása már tavaly ősszel nyilvánossá vált.
Mindent összevetve a bostoni politikai háborúzás, beleértve az elbukott 2024-es olimpiai pályázat után a karrierjét féltő polgármester, Martin Walsh erőlködését is, megnehezítette, de még nem lehetetlenítette el a BGP-t abban, hogy a város utcáira vigye az IndyCart. A fiaskóért egyedül saját magukat tehetik felelőssé köszönhetően az amatőr intézkedéseiknek, amelyek során olyan alapvető dolgokat mulasztottak el, mint a kötelező engedélyek mibenlétéről való tájékozódás, nem beszélve a szándékosan kozmetikázott anyagi hátterükről.
Azt pedig már csak halkan jegyezzük meg, a BGP azt követően sem a professzionális magatartásról tett tanúbizonyságot, hogy bedobták volna a törölközőt: a döntésről ugyanis nem csak a polgármester, de az IndyCar vezér Mark Miles is csak a sajtóból értesült.
A verseny pótlásának esélye napról-napra csökken (az Indy Star bennfentes szakírója, Curt Cavin szerint már most sem éri el az 50%-ot), köszönhetően annak, hogy az IndyCar nem készített B-tervet még a bostoni forduló agóniáját látva sem. Új esemény felhúzása pedig alig négy hónap alatt igencsak nagy kihívás, elég már önmagában csak a promócióra gondolni, nem beszélve a szponzorok felhajtásáról sem. Arra ugyanis nem lehet számítani, hogy a bostoni futam iránt ténylesen elkötelezett cégek egy teljesen más helyszín esetében is adják a pénzüket.
Mindez elég érdekes, ámde nem példátlan helyzetet teremt. Az IndyCarnak ugyanis szinte valamennyi kiemelt partnerével – beleértve a névadó szponzort, a Verizont – kötött szerződésben garantálják a minimum 16 versenyes szezont. Ha Bostont nem tudják pótolni, akkor ez a szám 15-re apad.
A kínai kiruccanás eltörlését követően 2012-ben is a minimálisan garantált 16 helyett csak 15 futamra került sor. Az akkori főtámogató, az IZOD 2013 végén, egy évvel a szerződésük lejárta előtt távozott a szériából, de ez nem állt szoros kapcsolatban a qingdaói verseny kaszálásával, sokkal inkább a ruházati cég vezérkarában már korábban végbement változásokkal.
Az IZOD anyacégének, a Phillips-Van Heusen Corporationnek élén már 2012 elején leváltották a saját bevallása szerint nagy IndyCar rajongónak számító Michael Shaffert, akinek helyét a sporttal nem igazán szimpatizáló Allen Sirkin vette át. Ennek révén a PVH már ebben a szezonban szinte teljes mértékben megszüntette az IndyCarral kapcsolatos promócióit, beleértve az Indy 500 előtti, nagyszabású rendezvénysorozatát.
Azt nem tudni, hogy jelen esetben a Verizon miként reagálna arra, ha ténylegesen betöltetlen maradna Boston helye a naptárban, ezáltal az IndyCar nem tudná garantálni a szerződésben foglaltakat.
Előzmények:
A helyi lakosok a GP of Boston lefújását követelik
Egyre több a visszásság az IndyCar bostoni versenye körül
A bostoni városvezetés trükközött az IndyCar szerződésekkel?
Magyar cég lesz az IndyCar bostoni versenyének névadó szponzora
A hivatalos verzióval ellentétben még nem kapott zöld utat a GP of Boston
Boston-saga: Már a 2018-ra tervezett IndyCar futammal is gondok vannak
Egy bostoni akadályt már sikeresen vett az IndyCar
A Grand Prix of Boston minden pénzt megér (?)
Bíróság előtt állt a Boston Grand Prix vezére
GP of Boston: Az IndyCar lassan kifut az időből
Újabb összefogás az IndyCar bostoni futama ellen
Vesztegetéssel próbált támogatókat szerezni az IndyCar Boston
Jelentős előrelépés történt az IndyCar bostoni futamának ügyében
Újabb, nem várt akadály gördült az IndyCar bostoni versenye elé
HIVATALOS: Törölték a bostoni IndyCar versenyt

“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough