Változnak a szabályok az IndyCar alabamai versenye előtt

A múlt heti, Long Beach-i futam után számos kritika érte az IndyCart, mondván ha ők maguk sem tudják alkalmazni a saját szabályaikat, akkor azok pontos értelmezését mi jogon várják el a versenyzőiktől.

A vitás esetek sora a kaliforniai város utcáin rendezett futam kvalifikációján kezdődött meg. Először az egyébként már a szabadedzéseken is gyengélkedő időmérő rendszer mondta fel a szolgálatot, ami miatt több versenyző sorsa a folytatásban kérdéses volt egy ideig.

A problémák csak tovább szaporodtak az időmérő utolsó, már a pole pozícióról döntő szegmensére, amelynek során a Team Penske-nek vezető Will Power a pálya 9-es kanyarjában lévő kifutó zónában kötött ki, aminek következtében piros zászlós periódus lépett életbe. A #12 Dallara-Chevy-t sikerült ugyan újraindítani, de akkorra már a számláló lejárt, ami egyet jelentett az időmérő végével. Azaz jelentett volna, hiszen az IndyCar úgy döntött, engedélyez még egy gyors kört valamennyi, ebbe a szakaszba jutott versenyzőnek, kivételt ez alól pedig csak Power képezett, akitől piros jelzés okozásáért a szabályok értelmében elvették a két legjobb idejét, emellett pedig nem élhetett a plusz kör jelentette lehetőséggel.

Az érvényben lévő regula szerint azonban egy szegmens során minimum öt perc zöld zászló alatti időt kell biztosítani az autók számára ahhoz, hogy az eredmény hivatalos legyen. Ez az idő a piros zászló pillanatában már teljesítve volt, így semmi sem indokolta az egy extra kört. A hirtelenjében meghozott döntés legnagyobb kárvallottja a szintén Penske-s Juan Pablo Montoya volt, aki Power incidensekor a harmadik helyen állt, a plusz egy körök megtétele után azonban az ötödikre esett vissza.

A visszásságok végül magán a vasárnapi versenyen csúcsosodtak ki, amikor is a pilóták tömegével a szabályoknak ellentétesen, a dupla sárga vonalat átvágva hagyták el a pitet. A versenyigazgatóság azonban csak a futam második részében adott ki figyelmeztetést, akkor is csak két pilóta, Carlos Munoz és Simon Pagnaud részére. Utóbbi francia a kérdéses mozzanatot pontosan az éppen érkező Scott Dixon előtt hajtotta végre, ami miatt a verseny leintését követően szabályos cunamiként zúdultak a negatív kritikák az IndyCarra. A legnagyobb szószólók között a leginkább érintett Dixon is ott szerepelt, aki úgy vélte, a versenyigazatóság stewardjai az első helytől fosztották meg őt azzal, hogy a vonal levágásáért nem büntették Pagenaud-t. Mint később azonban kiderült, a futam alatt az új-zélandi is egyike volt azoknak, akik nem vették figyelembe a szóban forgó vonalat.

A Long Beach-i kihágások sorát a Chip Ganassi Racing újonca, Max Chilton is gyarapította, aki többször is lerövidítette a pályát, de megúszta szóbeli figyelmeztetéssel.

Mindezek következtében az IndyCar is rájött, hogy lépésekre van szükség a további félreértések, visszásságok elkerülése végett, így az alabamai hétvége előtt hivatalos módosításokat eszközölt, amelyek a következőek:

 
– A road/street pályákon alkalmazott kvalifikációs rendszer utolsó szegmense (a pole-ról döntő Fast 6-ben) hat percesre rövidül, amely időre garantálni kell a zöld jelzést, ezért a visszaszámláló óra piros zászló esetén azonnal megáll.

Ha az újraindításkor rendelkezésre álló, maradék idő nem elegendő, akkor a Fast 6 résztvevői egy gyors körre kapnak lehetőséget, de egy autó csak abban az esetben élhet ezzel, ha a zöld belengetését követően 30 másodpercen belül elhagyja a pitlane-t.

– A szabálykönyv 8.3.5-ös pontja kimondja, hogy ha egy autó piros zászlót idéz elő, akkor elveszti két leggyorsabb körét és nem vehet részt a kvalifikáció következő szegmensében.

A mostani szabálymódosítás részeként ezen regulát kiegészítik a 8.3.5.1-es ponttal, aminek értelmében ha valaki az utolsó felvonás, azaz a Fast 6 során idéz elő piros jelzést, akkor már nem folytathatja tovább a körözést.

– A pit kijáratánál egy elektronikus vezetéket helyeznek el a pálya felületén. Az IndyCar autóin lévő transzpondernek át kell haladnia ezen a vonalon, hogy a kihajtás legálisnak minősüljön. Ezt a procedúrát már a Barber Motorsports Parkban alkalmazni fogják, továbbá valamennyi helyszínen, ahol az ehhez szükséges feltételek adottak.

– Az időmérő rendszer pót adatgyűjtő eszközei a rajt/célvonal mellett a kvalifikációs méréskor szintén használt 14-es kanyarban is telepítésre kerülnek.

– Azon autók, amelyek egy road/street versenyhétvége első edzésének első – az eddigi tizenöt helyett – húsz percében öt kört megtesznek egy szett gumival (a ki- és levezető körökkel), beleértve a promóter teszteket, egy extra szett abroncsot kapnak a hétvégére. 

A Honda Grand Prix of Alabama magyar idő szerint vasárnap, 21:45-kor kapja meg a zöld zászlót. A hétvége teljes menetrendje, valamint az összes fontos tudnivaló ezen a linken olvasható.

 

 kép: IndyCar Media

hirdetés

hirdetés

Ez a weboldal a jobb felhasználói élmény érdekében cookie-kat használ.
Elfogadom
Elutasítom
Privacy Policy