Aero-háború: Marad a kupolás védőlemez, Paul Tracy kibukott a Hondára

Az (általam) vártnál jóval gyorsabban megszületett az IndyCar döntése az utóbbi napok legnagyobb vitáit kiváltott védőlemez sorsát illetően. 

A széria az április 6-ai, Indianapolis Motor Speedway-en rendezett aero teszt során gyűjtött adatok átfogó kielemzését követően úgy határozott, hogy az előzetesen lefektetett szabályokhoz hűen a padlólemezre hosszanti irányban szerelt kupolás védőelem kötelező érvényű marad a május 29-én esedékes Indianapolis 500-on, ahogyan az úgynevezett underwing strike használata is tiltott marad.

A Chevrolet Indy 500-ra szánt aero kitje különösen hatékonyan működik ez utóbbi, diffúzorhoz kapcsolt, penge-szerű elemek nélkül. Az amerikai gyártó korábban már erőteljesen lobbizott az IndyCarnál annak érdekében, hogy ne változtassanak a szabálykönyvben lefektetetteken, vagyis ezen elemek az Indianapolis 500-on tiltottak maradjanak, a Honda azonban az aero teszt után elkezdett kardoskodni az engedélyezésükéért, arra hivatkozva, hogy megkönnyítené az autók vezethetőségét a kupolás védőlemez mellett.

A széria a hivatalos tájékoztatása során közzétette továbbá, hogy a leszorítóerő növelése érdekében a csapatok a versenygépek oldalsó, underwing sidewall elemét 9 milliméterrel alacsonyabbra módosíthatják.

Az IndyCarban uralkodó, már eddig is kritikus méreteket öltő aero-háború ezzel egy újabb fejezetéhez érkezett.

A széria által idén, a superspeedway-eken (Indianapolis, Texas, Pocono) rendezendő versenyekre kötelezővé tett   kupolás védőelem hatalmas vitákat váltott ki a paddockban.

Az elképzelés szerint ha az autó elfordulási szöge nagy mértékben változik – lásd. megpördülések esetén – a védőlemez megnöveli a leszorítóerőt, aminek révén a jármű mozgása lassulni fog, megakadályozva, hogy a levegő alákapjon és felemelje.

Az elem létjogosultságának kérdése szinte teljesen ketté osztotta a mezőnyt, miután – az aero kit háborúban a tavalyi év után idén is vesztésre álló – Honda alá tartozó csapatok és versenyzők szerint csak több kárt okoz, mint hasznot, egyúttal pedig félő, hogy miatta képtelenség lesz előzéseket végrehajtani.

44458.jpg

A témában a legélesebb hangot a Schmidt Peterson Motorsports pilótája, James Hinchcliffe ütötte meg, aki szerint az IndyCar egy nem létező problémát akar megoldani, mivel a jelenleg használatban lévő DW12 kasztni 2012-es debütálása óta egyszer sem fordult elő 90 fokos borulás. A kanadaival a főnöke, Sam Schmidt is egyetértett, mondván a védőelem révén az autók instabillá válnak és kevésbé lesznek versenyképesek, ami miatt könnyen előfordulhat, hogy a 100. Indianapolis 500 – amely az utóbbi idők legnézettebb futamának ígérkezik a szériában – unalomba fullad.

Ezzel szemben viszont a konkurens Chevrolet alá tartozók úgy vélték, hogy a szóban forgó, Dallara által gyártott védőelem megfelel mindannak a kritériumnak, amit az IndyCar elvár tőle, növeli a biztonságot, az autók vezethetősége pedig csak azon múlik, hogy a csapatok miként bánnak a beállításokkal.

A vita elkerülhetetlenül politikai vizekre evezett és a két gyártó rögtön elkezdett ujjal mutogatni egymásra. Sam Schmidt szerint a Chevy tudatában van annak, hogy a védőlemez biztonságtechnikai szempontból irreleváns, és csak azért kardoskodnak mellette, mert általa további előnyökhöz juthatnak a pályán. A csapatvezető emellett azt is kijelentette, hogy a védőlemez maradása esetén nagy tételben fogadna arra, hogy nem Honda fogja megnyerni a 100. Indianapolis 500-at.

A témával kapcsolatban az egykori versenyző, jelenleg az NBCSN szakértőjeként tevékenykedő Paul Tracy is kifejtette a véleményét a RACER megkeresésére.

A CART-éra utolsó – 2003-as – bajnoka a tőle megszokott módon nem tett lakatot a szájára, amikor azt ecsetelte, hogy mennyire elege van már az IndyCar és a gyártók közötti politikai csatározásokból.

“Ez mind kib*szott politika és színtiszta baromság” – mondta Tracy. “A szezonból még csak két verseny telt el, de a Honda máris nyavalyog és picsog, ez már nagyon unalmas, tényleg. Attól, ha nem tudod a saját sz*rod rendesen összerakni, még nem büntetheted a Chevy-t, amiért ők jobban megépítették a kib*szott aero kitjüket és motorjukat. Szerintem nevetséges a Honda politizálása, büntetni a Chevy-t amiért jobb munkát végeztek. Igazán rajtuk áll, hogy összerakják a sajátjukat. A kilencvenes és kétezres években minden évben új autók voltak, több autó és motorgyártóval, abroncsbeszálítóval. És ha nem tudtad a saját sz*rodat összerakni, akkor magadnak kellett rájönnöd a megoldásra. Nem mentél a szériához sírva.”

Tracy szerint az IndyCarnak nem lenne szabad behódolnia a gyártók akarata előtt, mivel az még soha nem vezetett jóra.

“Nyilvánvalóan, ha kinyújtod a kezed és ők a segítségedre sietnek, akkor továbbra is kinyújtva fogod tartani. Ez egy véget nem érő kör, ha az IndyCar egyszer segít, akkor újra meg fog történni. A helyzet az, hogy félek elkezdik majd mondani ‘nem újítjuk meg a szerződésünket, vagy felbontjuk azt ha nem teszitek meg azt, amit mi akarunk’. Ez a fenyegetés, amit megtehetnek. És az IndyCar bele fog menni, mivel nem elég erős a széria nélkülük, amit a gyártók nagyon jól tudnak.”

 

 

Kapcsolódó:

Tovább gyűrűzik a vita az IndyCar legújabb biztonságtechnikai megoldása körül

Védőlemez-saga: Montoya nem osztja a Honda aggodalmait – FRISSÍTVE

Aero-háború csúcsra járatva

Andretti: A Honda soha nem akarta az aero kiteket

 

képek: IndyCar Media

hirdetés

hirdetés

Ez a weboldal a jobb felhasználói élmény érdekében cookie-kat használ.
Elfogadom
Elutasítom
Privacy Policy