Védőlemez-saga: Montoya nem osztja a Honda aggodalmait – FRISSÍTVE

Védőlemez-saga: Montoya nem osztja a Honda aggodalmait – FRISSÍTVE

A Team Penske kolumbiai sztárja szerint az új elem nem befolyásolja hátrányosan az autó viselkedését, ellenben növeli a biztonságot.

A Motorsport információi szerint a Honda égisze alá tartozó csapatok és versenyzők jelentős része azért lobbizik, hogy az IndyCar hozza vissza a DW12-eken az aero kit éra előtt (2012-2014) használt alvázlemezeket, annak érdekében, hogy a sokat kritizált vadonatúj, kupolás védőelem okozta instabilitást megszüntessék, ezzel együtt pedig javítsák az autók vezethetőségét. 

Az online lap erre vonatkozó érdeklődésére a Honda Performance Developement (HPD) egyelőre nem kívánt érdemben reagálni, mondván mindaddig csendben maradnak, amíg nem születik meg az IndyCar döntése a tárgykörben.

Mint ebben a posztban már részletesen szó esett róla, a széria által az idei superspeedway-eken (Indianapolis, Texas, Pocono) rendezendő versenyekre kötelezővé tett, a padlólemezre hosszanti irányban szerelt kupolás védőelem hatalmas vitákat váltott ki a paddockban. A fő funkciója szerint az autók levegőbe emelkedésének meggátolására szolgáló elem a megkérdezett pilóták szerint csak több kárt okoz, mint hasznot, egyúttal pedig félő, hogy miatta képtelenség lesz előzéseket végrehajtani.

Többek között ezen védőlemez is a figyelem középpontjában állt az IndyCar április 6-ai, az Indianapolis Motor Speedway-en rendezett tesztjén amely már a májusi, 100. Indy 500-ra való felkészülés részét képezte. 

A kupolás védőlemez kapcsán a versenyzők – többségében hondások – a pályán megtett köreik után azt a véleményt tartották továbbra is, hogy a védőlemez tönkre fogja vágni az Indianapolis 500-at.

„Nem vezettem ma forgalomban, de azt kell, hogy mondjam az autó már önmagában borzasztó instabil volt, különösen a kanyarokban, fogalmam sincs miként tudnánk így előzni versenyszituációban” – mondta egy meg nem nevezett Honda-pilóta a Race Review Online-nak. „Még mindig nem késő visszatáncolni ettől a megoldástól, minden, amit tenni kellene, hogy minimum visszatérünk a tavalyi csomaghoz. A 100. Indy 500-ra több, mint 300.000 ember fog kilátogatni és kétségkívül a legnagyobb verseny lesz idén valószínűleg nem csak az Államokban, de világviszonylatban is, szóval nem szúrhatjuk el. Ez a jövőnket is formálhatja, a csomag viszont, amit most tesztelünk nem megfelelő erre.”

Az anonimitásba vonult pilóta hozzátette, még az este meg akarja osztani észrevételeit pár IndyCar tisztviselővel. Az RRO megkérdezte ekkor, hogy oké, de vajon meghallgatják-e vajon őt, mire a versenyző vigyorogva csak ennyit mondott:

„Meglátjuk.”

Nem ért egyet viszont a védőlemezt kritizálókkal a tavaly pályafutása második Indianapolis 500 győzelmét megszerzett Juan Pablo Montoya. A Team Penske kolumbiai versenyzője a keddi Chevrolet által rendezett gyártó teszten, valamint a szerdai kollektív teszten szerzett tapasztalatai alapján semmi kifogásolnivalót nem talált a versenygépe pályán mutatott teljesítményében.

„A különbség [az autó 2016-os új kupolás lemezzel, valamint anélküli viselkedésében] őszintén szólva nem nagy. Amikor első alkalommal kipróbálod, egészen addig, amíg nem állítod be, azt gondolod ‘Ó, Istenem, ez nem működik’, de amint alkalmazkodsz hozzá máris oké. Jól lehet vezetni. Mentem ma egy kicsit forgalomban a végén és akkor is minden rendben volt. […] Egy kicsit nehezebb, de ez nem jelenti azt, hogy rossz dolog. Sőt, szerintem a draftolás még jobb is lesz, mint tavaly. Nagyon érdekes lesz.”

dx.jpg

A hondás pilóták, köztük a Schmidt Peterson Motorsports-nak vezető James Hinchcliffe szerint a kupolás védőlemez annak szánt funkciójával ellentétben pont, hogy növelné a kockázatot a pályán.

Montoya ezzel szemben akkora előrelépésként ítéli meg a szóban forgó elemet a biztonság terén, ami mellett még az autók kezelhetőségének kérdésköre is másodlagossá válik.

„Mindent összevetve a legfontosabb dolog a kupolás védőelemek terén az, hogy javítják a biztonsági faktort, amikor rájössz, hogy mennyivel biztonságosabb most az autó nagy oldalirányú szögben is. Nem emlékszem a számokra, de amikor megmutatták nekem egyszerűen nem hittem el. Hatalmas, hatalmas a növekedés.”

A korábbi alvázlemezekkel együtt használandó védőelem ötletét illetően Montoya elmondta, hogy véleménye szerint ez az ő autóik számára nem osztana, vagy szorozna semmit. Emellett pedig megerősítette, hogy ő nincs ennek az alternatív megoldásnak a támogatói között.

„Ők [a lobbisták] Honda versenyzők. Nézzék, szerintem mindkét gyártó tisztában volt azzal, hogy jöhetnek a kupolás védőelemek akkor, amikor az aero kiteket tervezték, de én nem szeretnék belemenni a politikába. Az IndyCarnak el kell döntenie, hogy mi a helyes, mi a fair, meg fogunk birkózni vele.”

Itt meg kell említeni, hogy a HPD elnöke, Art St. Cyr korábban úgy nyilatkozott, a Honda mindaddig nem aggódott az új védőlemez miatt, amíg élesben pályára nem küldték őket. A szimulációk futtatásakor még semmi nem utalt arra, hogy probléma lehet, a vészharangok a valós autókkal végrehajtott tesztek után kondultak meg.

A négyszeres IndyCar bajnok, egyben a 2008-as Indianapolis 500 győztese, a Chip Ganassi Racing révén a Chevrolet flottáját erősítő Scott Dixon nem félt kimondani, hogy szerinte ez az egész csak zöld asztal mögötti taktika a Honda részéről. A japánok már sikeresen kiharcolták maguknak, hogy a 9.3-as szabály révén extra területeken módosíthassák az aero kitjüket, de a hátrányuk még így is szemmel látható az amerikai riválissal szemben.

„Biztonsági szempontból a kupolás védőelemek egy nagy előrelépést jelentenek, különösen a 90 fokos megpördülések esetén. Mindennél jobban kell figyelnünk a biztonságra. Igen, emiatt most az autót kicsit nehezebb vezetni, de mindegyikben van gázpedál, emellett pedig képesek vagyunk plusz lóerőket hozzáadni annak érdekében, hogy kompenzáljuk a veszteséget.Ez az egész sokkal inkább politikai harc, mint bármi más. Szerintem a Honda [Chevy mögötti] lemaradásának oka, hogy alapvetően nem jó munkát végeztek, így most megpróbálnak további dolgokért is könyörögni. Meglátjuk hová vezet ez bennünket.”

A Schmidt Peterson Motorsports még mindig nem döntött arról, hogy veterán, vagy újonc versenyzővel számolnak-e az Indy 500-on a két teljes szezonos autójuk mellé tervezett harmadik Dallara-Hondájukban.

A csapat társtulajdonosa, Sam Schmidt szerint ez nagyban múlik majd azon, hogy a védőlemez kapcsán milyen álláspontra jut az IndyCar.

„Egyáltalán nem vagyok feldobva a kupolás lemez miatt, mivel úgy hiszem, hogy ez tönkre fogja tenni az autók versenyképességét, ráadásul a valaha volt legnagyobb helyszíni és televíziós nézettségünk előtt. Az elemek autókra gyakorolt hatása nagyon megnehezíti a versenyzést egy újonc számára a Speedway-en. Nem tudom, hogyan tudnám vállalni a kocázatot, és tavaly már két karosszériát is leamortizáltunk.”

Schmidt egyetért versenyzőjével, Hinchcliffe-fel aki szerint az elemmel egy nem létező problémát próbálnak kezelni.

„Ez egy vicc, tisztán nincs olyan biztonsági jellegű probléma, amely indokolná ezeket a lemezeket. A Chevrolet viszont ezt használja ki, mivel tudják, hogy általuk előnyhöz jutnak a versenyképesség terén….. és mivel tudják, hogy megtehetik. […] Ha a kupolás elemmel megyünk, akkor százezer dollárban fogadok arra, hogy nem Honda autó nyeri meg a 100. Indy 500-at. Az IndyCar döntésén múlik, hogy a 100. Indy 500 egy jó versenyt hoz-e, vagy egy szart. Nem akarok kishítű lenni, de ez csúnya lesz. Ha az IndyCar a kupolás lemez útját követi, akkor mi késsel indulunk egy tűzpárbajba.”

A szerdai teszt nem hivatalos két legjobb idejét az Andretti Autosport jóvoltából pont két Honda produkálta Marco Andretti (223.427 mph) és Ryan Hunter-Reay (222.047mph) által. A leggyorsabb Chevy-t a harmadikként találjuk Simon Pagenaud (Team Penske) 221.293 mph-s tempójának hála.
Ezen eredményt azonban Marco szkeptikusan fogadta azt állítva, hogy a Chevrolet-sek szándékosan futottak lassabb köröket annak érdekében, hogy eltereljék a figyelmet az aero kitjük előnyéről a konkurenciával szemben.

„A frusztráció szintje hihetetlen” – mondta a 29 éves amerikai. „A Chevy direkt volt lassabb, mint lehetett volna, 216 mph-s köröket mentek, mindenki látta és ők panaszkodtak arra, hogy én milyen gyors voltam. A 223 mph már a májusi első edzésnapon is lassúnak számít. Ők [a Chevy] jobbra képesek, de megpróbálták azt mondani, hogy mi [hondások] egyenlőek vagyunk velük, holott nem.”

A tavaly bevezetett új aerodinamikai csomagokat már a széria számos résztvevője bukásként könyvelte el, miután azok finoman szólva sem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket. A várttal ellentétben nem hoztak új nézőket, szponzorokat, partnercégeket, sokkal inkább extra költségekbe hajszolták a már így is anyagi gondokkal küzdő csapatokat. A Honda számára külön engedélyezett, a Chevy-vel szembeni hátrányuk csökkentésére szolgáló extra módosítások sem látszanak beválni, olyannyira, hogy bennfentesek szerint félő, az Indy 500-on a két gyártó autói két külön ligára szakadnak majd. 

 

Kapcsolódó:

Tovább gyűrűzik a vita az IndyCar legújabb biztonságtechnikai megoldása körül

Aero-háború csúcsra járatva

Aero-háború: Marad a kupolás védőlemez, Paul Tracy kibukott a Hondára

Andretti: A Honda soha nem akarta az aero kiteket

 

 

 képek: IndyCar Media