Helio Castroneves indulhat a pole-ból a Phoenix International Raceway-en

Helio Castroneves indulhat a pole-ból a Phoenix International Raceway-en

A Team Penske mérlege eddig két kvalifikációból kettő az idei IndyCar szezonban.

 

 

Az időmérő az oválokon már jól megszokott – Indianapolis 500-at leszámítva, ahol négy kört tesznek meg egy kísérlet alkalmával – formátum szerint zajlott le. Valamennyi versenyzőnek két gyors kört kellett teljesítenie az üres pályán, amelyek átlaga révén kerültek rangsorolásra.

A legjobb tempót végül Castroneves produkálta, aki 192.324 mérföld per órás (309.5 kmh) kétkörös átlagsebességgel szerezte meg pályafutása negyvenhatodik, főkategóriás rajtelsőségét. Ennek okán immár az ő nevéhez fűződik a PIR hivatalos pályacsúcsa is, így nem meglepő, hogy ‘sebességkirállyá’ koronázták az időmérő után (lásd. nyitókép).

Ez a siker egyben Roger Penske csapatának 236. pole pozícióját is jelenti az amerikai open-wheel szakág csúcsszériájában.

A négyszeres Indianapolis 500 győztes brazil pilóta 2002-ben rajt-cél győzelmet tudott aratni a PIR-en, azonban nem csak neki lehetnek kellemes emlékei a pályáról.

Tony Kanaan 2003-ban és 2004-ben sem talált legyőzőre itt, a fonalat pedig úgy tűnik, több, mint egy évtizeddel később is könnyedén elkapta. A Chip Ganassi Racing pilótája ugyanis 191.511 mph-s (308.2 kmh) átlagsebességet futott, aminek hála honfitársa mellől, az első sorból kezdheti meg a magyar idő szerint vasárnap hajnalban kezdődő futamot.

A második sorban megismétlődik a fenti sorminta, lévén Juan Pablo Montoya, valamint Charlie Kimball révén újfent egy Penske és egy Ganassi alkalmazott várhatja zöld zászlót – előbbi 191.366 mph-s (307.9 kmh), utóbbi pedig 191.220 mph-nak (307.7 kmh) megfelelő átlagsebessége miatt.

Itt érdekes megjegyezni, hogy – mint jól látszik – top 3-at a széria életkort illetően 40+-os különítménye bérelte ki, ami remek példa arra, hogy a PIR megszelidítéséhez bizony a tapasztalatra is vastagon szükség van.

 

A Desert Diamond West Valley Phoenix Grand Prix időmérője két fő mínuszban indult, miután az első szabadedzésen balesetező Takuma Sato (AJ Foyt Racing) és James Hinchcliffe (Schmidt Peterson Motorsports) autóit a csapatok nem tudták időben megjavítani a kvalifikációra. Ennek megfelelően a japán és a kanadai csak a mezőny végéről kezdheti meg a 250 körös futamot.

A hátsó taktushoz mért idő nélkül csatlakozhat továbbá az Andretti Autosport ifjonca, Carlos Munoz is, aki a kvalifikációs kísérletének legelején csapta falnak az autóját, szinte egzakt azon a helyen, ahol az edzésen Sato és Hinch is. Bár az ütközés ereje nagy erejű volt, a kolumbiai pilóta azonban szerencsére kisebb térdsérülésekkel megúszta, amelyek nem befolyásolják a versenyen való indulását.

Ha valami viszont igazán fájhat, az a Honda feje, lévén ahhoz, hogy megtaláljuk a legmagasabban rangsorolt autójukat ismét az eredménylista közepéig kell görgetnünk lefelé. A japán gyártó legjobbja az első edzésen egy 11. hely volt az Andretti Autosportos Ryan Hunter-Reay révén, amelynél a kvalifikáción sem tudták feljebb tornászni magukat. A leggyorsabb Honda ezúttal is egy AA gép volt, de már Marco Andrettivel a volán mögött.

Az időmérő egyik nagy vesztese az RLL Racing, amelynek versenyzője, Graham Rahal csak a kiábrándító 19. pozíciót szerezte meg.

„Ez egy sokk számunkra, mivel a [szezon előtti] teszten igazán jók voltunk, aztán visszatértünk ide és egész álló nap többet kellett jobbra kormányoznom, mint balra” – nyilatkozta az érthetően csalódott Rahal. „A teszten, szélárnyék nélkül mi voltunk a legjobb Honda, szóval jóval többet reméltünk. Az autó leírhatatlanul túlkormányzott volt, és egy olyan hétvégén, mint ez a mostani, amikor annyira kevés a pályán eltölthető idő, nagyon nehéz kezelni ezt. Nagyon sok munka áll előttünk. Van egy nagyszerű pitcsapatom, akik remélhetőleg tudnak nekem segíteni abban, hogy kiállásonként néhány helyezést hozzak. Egyszerűen frusztráló, hogy úgy jövünk vissza ide egy olyan remek teszt után, hogy nincsenek reális esélyeink arra, hogy hasonló jó pozícióban legyünk.”

A top 10-et tehát a Chevrolet csokornyakkendőre hajazó logójával ellátott autók alkották, az viszont külön említésre méltó, hogy összetételét tekintve három csapat képviseltette itt magát a teljes felállásával. A Team Penske Castroneves és Montoya mellett a szezonnyitó St. Pete-i futam pole-ját eredetileg megszerzett, a futamtól azonban betegség miatt távol maradt Will Power révén a kilencedik, az előbbi verseny első rajthelyét így megöröklött Simon Pagenaud pedig a tizedik pozíciót is megszerezte.

A Chip Ganassi Racing részéről Tony Kanaan, valamint a negyedik helyével IndyCar pályafutása legjobb starthelyét elérő Charlie Kimball mellett ott figyel még a felsőházban a négyszeres bajnok Scott Dixon a hatodikként, az újonc Max Chilton pedig a nyolcadikként.

A két patinás gárda mellett az Ed Carpenter Racing teszi teljessé a legjobb tíz klubját, köszönhetően a csapattulajdonos/oválspecialista Carpenter ötödik és a teljes szezonos Josef Newgarden hetedik helye által.

A Desert Diamond West Valley Phoenix Grand Prix (ezt az elnevezést nem lehet megunni) magyar idő szerint vasárnap hajnalban, 3:15 perckor veszi kezdetét. Az amerikai közvetítésért az NBCSN felel, míg magyar nyelven a Digi Sport 1 műsorán lesz látható, akinek viszont ez durván korai időpont, az vasárnap reggel nyolc óra után elcsípheti az ismétlést a Digi Sport 2-n.

Live timingért a szokásos racecontrol.indycar.com linket kell meglátogatni.

 

A kvalifikáció végeredménye:

48.jpg

 

 képek: IndyCar