Kurt Busch már biztosan nem lesz ott a 100. Indy 500-on
Az amerikai versenyző hivatalos honlapján jelentette be, korábbi terveivel ellentétben mégsem lesz ott a kerek évfordulóját ünneplő verseny nevezői között.
A NASCAR Cup 2004-es bajnoka februárban úgy nyilatkozott, hogy két évvel ezelőtti sikerén felbuzdulva nagyon szívesen pályára lépne ismét az Indianapolis 500-on, de konkrétumokról akkor még nem akart szót ejteni. Mostanra viszont hivatalossá vált, hogy ebből sajnos – legalábbis idén – nem materializálódik semmi.
„Miután komolyan mérlegeltem egy újabb duplázás lehetőségét, és válaszolva arra a rengeteg kérdésre, amit a Május Hónap közeledtével ezzel kapcsolatban kapok, le akarom szögezni, hogy nem fogok részt venni az idei, 100. Indianapolis 500-on” – olvasható Busch közleményében. „Azt kell, hogy mondjam, ez nem volt egy könnyű döntés és semmiképpen nem tükrözi a vágyamat arra nézve, hogy újra induljak a világ egyik legnagyobb versenyén. Mindez kizárólag azon alapul, hogy jelenleg arra kell összpontosítanunk a figyelmet a 41-es számú Stewart-Haas Racing Haas Automation/Monster Energy Chevy csapattal, hogy fenntartsuk azt a lendületet, amit a NASCAR szezon korai részében vettünk és ami remélhetőleg egészen Homesteadig, a bajnoki hétvégéig [szezonzáró futam, a Chase utolsó szegmense] visz bennünket. A tapasztalatom az Andretti Autosporttal és annak versenyzőivel rendkívül pozitív, valamint az a fogadtatás, amiben az IndyCar rajongói és a média részesített kétségkívül a karrierem egyik csúcspontja mind személyesen, mind pedig hivatásos szinten. Szerencsére Michael [Andretti] és az Indianapolis Motor Speedway egyaránt nyitott maradt egy jövőbeli indulásomra, és valószínűleg egy napon be fogom ezt tartatni velük, csak épp nem ebben az évben.”
Busch 2014-ben kísérelte meg a nagy duplázást, azaz teljesíteni az egyazon napon megrendezendő Indianapolis 500-at és a NASCAR Sprint Cup Coca-Cola 600-át a Charlotte Motor Speedway-en.
Bár utóbbi motorhiba miatt idejekorán véget ért számára, az Indy 500-at – amely egyben pályafutása első open-wheel futama is volt – azonban sikerrel vette, miután a 12. helyről indulva a 6. pozícióban ért célba az Andretti Autosport autójával, amely eredménynek hála később a verseny legjobb újoncának is megválasztották.
Az előzetes reményekkel ellentétben azonban Busch nem tudta 2015-ben is megismételni az 1100 mérföldes kihívást, köszönhetően az utóbbi évtized egyik legbizarrabb ügyének.
Mint ismeretes, a veterán pilótát 2014. novemberében jelentette fel egykori barátnője, Patricia Driscoll, azt állítva, hogy a mentálisan instabil férfi fizikálisan bántalmazta. Erre jött Busch megdöbbentő válasza, mondván a nő kettős életet él, mint a kormány profi bérgyilkosa, aki többek között Saddam Hussein elfogásánál is jelen volt.
A felek közti, egyre szürreálisabb adok-kapok közepette a NASCAR sem maradt rest és miután a családjogi bíróság jóváhagyta a Driscoll által kért távoltartási végzést, két nappal a szezonnyitó, 2015-ös Daytona 500 előtt hivatalosan felfüggesztette Busch-t.
A versenyző szempontjából az ügy végül happy enddel zárult, miután az ügyészség arra a megállapításra jutott, hogy a birtokukban lévő bizonyító erejű dokumentumok nem elegendőek ahhoz, hogy a vádemelés indokolttá váljon.
Busch a szezon negyedik, phoenixi futamán térhetett vissza, az Indy 500-at azonban kizárta, mondván teljes mértékben NASCAR karrierjére kívánt összpontosítani, amibe nem fért bele egy újabb IndyCar szereplés. Mint látjuk, ez azóta sem változott.
Érdekes megjegyezni, hogy míg korábban szinte mindenki azt prognosztizálta, hogy az Indianapolis 500 századik rajtja több, nagy nevet is nevezésre ösztönöz majd, jelenleg azonban egyáltalán nem így áll a helyzet.
Bár számos sztárpilóta – Fernando Alonsótól kezdve Kasey Kahne-en át Kyle Larsonig – nyilatkozott úgy, hogy szívesen kipróbálná magát az 500-on, erre azonban ilyen-olyan okok (időpontütközés, szponzorációs problémák, csapatérdek stb.) miatt nem kerülhet sor.
Kurt Busch öccse, Kyle Twitterén tett egy sejtelmes megjegyzést korábbi nyilatkozataira utalva, amelyekben anno kijelentette, csak akkor fontolná meg az Indy 500-at, ha már megszerezte a NASCAR Sprint Cup bajnoki címét. Nos, ez tavaly megtörtént, de reálisan nézve a minimálisnál is minimálisabb az esély arra, hogy a Rowdy becenévre hallgató pilóta ott lesz a 100. mezőnyében.
Eddig egyedül Kurt ideiglenes SHR-es csapattársa, a 14-es Chevrolet-ban a sérült Tony Stewartot helyettesítő Brian Vickers neve merült fel komolyabban, mint a Schmidt Peterson Motorsports Indy 500-ra tervezett, harmadik gépének egyik esélyes versenyzője. A sansz azonban arra, hogy a 32 éves amerikai lehet a befutó a szóban forgó gépre, a csapatvezető Sam Schmidt szerint is nagyon kicsi. Az egyik ok, hogy Vickers nem rendelkezik open-wheel tapaszalattal (bár 2014 előtt Busch is csak egyetlen CART tesztet tudott felmutatni még 2003-ból), továbbá nem tudni pontosan, meddig kell még vezetnie Stewart helyén.
A leges-legnagyobb akadály azonban mint mindig, most is a pénz. Azt hihettük volna, hogy a 100. rajt ténye és az ezzel járó hajcihő némiképp megkönnyíti a szponzorszerzést, a valóság azonban egyáltalán nem ezt mutatja.
„Mindhárom autón dolgozunk és azt hiszem, egy jó programunk van, de a harmadikat nem tudjuk indítani ingyen” – nyilatkozta a minap Schmidt. „Nincs belülről jövő szponzorációnk és elképesztőnek találom, hogy ez lesz az Indy 500 századik felvonása, mégis úgy tűnik, hogy senkinek nincs meg az ehhez szükséges pénze. Ez frusztráló.”
képek: IndyCar Media, NASCAR
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough