Power-saga: Szó sincs agyrázkódásról, de valóban helyesen jártak el?
Az IndyCar legfrissebb tájékoztatása szerint mégsem agyrázkódás okozta a 2014-es bajnok rosszullétét, ami miatt ki kellett hagynia a szezonnyitó, St. Petersburgi versenyt.


Mint ismeretes, a múlt vasárnapi futamon a spanyol Oriol Servia vezette a Team Penske 12-es számú Dallara-Chevy-jét, mivel annak eredeti gazdája erős hányinger és szédülés miatt képtelen volt vállalni az indulást.
Power még a pénteki, első szabadedzésen félig-meddig saját hibájából csapta falnak munkaeszközét, de ezt már aznap feledtetni tudta, miután magabiztosan megnyerte a második gyakorlást. Ezen formáját szombatra is átmentette és fölényesen uralta a harmadik edzést, majd néhány órával később saját pályacsúcsát megdöntve szerezte meg a pole pozíciót is.
Vasárnapra azonban a fent említett egészségügyi problémái már olyan mértékűvé erősödtek, hogy a 35 éves pilótának először a bemelegítő edzést, majd magát a futamot is ki kellet hagynia.
Az okokat firtató első hírek gyomorinfluenzáról, majd később a Power életét több, mint egy hónapja megkeserítő belsőfül gyulladásról szóltak, mígnem a verseny előtt nem sokkal megérkezett az IndyCar hivatalos közleménye, amelyben a pénteki edzés következtében elszenvedett agyrázkódást nevezték meg a versenyző problémáinak kiváltójaként.
Innentől fogva pedig a széria rendesen kapni kezdte az ívet a média képviselőitől, valamint a rajongóktól egyaránt, mondván hogy a búbánatos úristenbe lehetséges az, hogy közel 48 órán át nem vették észre az erre utaló jeleket és vígan engedték autóba ülni a sérült pilótát.
Minderre a széria úgy reflektált, hogy az agyrázkódás diagnózisának felállítása rendkívül trükkös és nem ritkán csak órákkal, napokkal később jelentkeznek a tünetek. Emellett hozzátették még, hogy a biztonsági csapattal együtt a baleset helyszínére érkező orvos semmilyen jelét nem látta Poweren annak, hogy megsérült volna, később pedig a versenyző fülében, valamint az autón lévő, az ütközések erejét mérni hivatott műszerek adatai is bőven a normál értéktartományban mozogtak.
Szerdára azonban újabb fordulat állt be az ügyben, miután az IndyCar bejelentette, mégsincs szó semmiféle agyrázkódásról.
A széria legfrissebb tájékoztatása szerint Power egy átfogó – és felpörgetett, lévén a széria orvosi konzultánsa, Dr. Terry Trammell szerint egy heti tesztet végeztek el rajta egyetlen nap alatt – vizsgálaton esett át a Miami Egyetem agyrázkódásokra specializálódott programja által, amely az MRI-vel együtt tökéletes normál eredményt hozott, tehát a versenyző nem szenvedett fejsérülést.
Ennek megfelelően Power megkapta a zöld jelzés arra, hogy ismét autóba üljön így már nincs akadálya annak, hogy az április 2-án, a Phoenix International Raceway-en rendezendő futamon csatlakozhasson a mezőnyhöz.
„A Miami Egyetem orvosai arra a következtetésre jutottak, hogy Power tünetei nem agyrázkódás eredményeként jelentkeztek” – idézi az IndyCar sajtóközleménye Dr. Trammellt. „[A tünetek] lehetséges, hogy kapcsolatban álltak egy fennálló belsőfül gyulladásal, amely miatt kezelés alatt áll. Nincs bizonyíték arra, hogy a pénteki baleset során agyrázkódást szenvedett volna, ami összefüggésben áll a fülében lévő accelerométer által mért adatokkal és a baleset után kötelezően elvégzett vizsgálat végkövetkeztetéseivel.”
Itt érdemes megjegyezni, hogy az IndyCar szabályai szerint csak az oválpályákon történt balesetek után, orvosilag indokolt esetben kötelezik arra a versenyzőket, hogy minden egyes alkalommal ejtsenek meg egy látogatást az egészségügyi központban. Oválpályás futamon viszont nincs kivétel, valamennyi csattanás után be kell mennie az érintett(ek)nek.
Az agyrázkódást cáfoló hírt követően Power, a Penske Racing igazgatója, Tim Cindric, valamint Dr. Trammell és Dr. Steven Olvey telekonferencia formájában válaszolt a sajtó kérdéseire.
A vizsgálatok kiderítették, hogy a pilóta egy igen komoly nyaki izomfeszüléssel is küzd, amely az orvosok szerint az erőteljes fejfájást is kiváltotta. Emiatt jelenleg szintén gyógyszeres kezelés alatt áll.
Siettetni azonban nem akarják a visszatérést, mivel akkor a hétvégi epizód nagy eséllyel megismétlődhet.
„Azt szeretnénk, ha ezen a héten még nem ülne autóba, de ez a nyaki izomproblémával van kapcsolatban, nem agyrázkódással” – mondta Dr. Olvey. „Kedden viszont már képesnek kell lennie arra, hogy gond nélkül visszatérjen a volán mögé.”
Powernek értelemszerűen ki kellett hagynia a március 15-ei, barberi IndyCar tesztet, amelyet a tervek szerint a jövő héten pótolhat be.
„Már jobban érzem magam és nyilvánvalóan jó dolog, hogy visszatérhetek az autóba. Ez a legjobb gyógymód, amit kaphatsz” – nyilatkozta Power. „Nehéz volt nézni a versenyt úgy, hogy valaki más vezeti az autót, de tovább kell lépni”
Az ausztrál elmondta, hogy már a hét korábbi részében sem érezte magát jól, a helyzet pedig a hétvégén csak tovább rosszabbodott.
„A baleset után pénteken még jól voltam. Kiszálltam az autóból, minden oké volt, végigcsináltam az edzést, jól ment, majd aztán, az éjszaka folyamán elkezdtem érezni a tüneteket. Ez szombatra egyre rosszabb lett, és végül eljutottam arra a pontra, hogy muszáj volt az orvosi stábhoz fordulnom. […] Az időmérő előtt nem voltam valami jól, és abban sem voltam biztos, hogy egyáltalán meg kellene-e csinálnom, vagy sem. […] Vasárnap reggel jött el az, hogy végül tényleg kétségbe vontam, képes vagyok-e indulni [a versenyen]. „
Az ekkor elvégzett tesztek alapján Power valamennyi tünete illett az agyrázkódás kórképébe.
„Persze nagyon szerettem volna autóba ülni, de a másik oldalról nézve, nagyon aggasztó tud lenni, ha úgy érzed, agyrázkódásod van.”
Most, hogy kiderült, nem ez a helyzet áll fenn, már maga a pilóta is nyugodtabb, pláne, hogy a belsőfül gyulladása is javulásnak indult.
„Nincsenek fejfájásaim, vagy hányingerem. És igen, jövő héten kedden tesztelni fogok Barberen. Jó lesz ismét autóban lenni.”
A szezon második futamának otthont adó Phoenix International Raceway rendkívüli erőhatásokkal és tempóval kecsegtet, Power azonban biztos abban, hogy ez nem lesz probléma.
„Túl vagyok már egy Phoenix teszten, amit már a gyulladás mellett teljesítettem, és nem volt semmi probléma. Nem aggódom.”
A ‘mégsem agyrázkódás’ hírére az IndyCar rajongótáborának hardcore szakosztálya elégedetten nyugtázta, hogy lám-lám a mégis csak mindenki jól járt el, nem volt szó a késői diagnózis miatti veszélyeztetésről.
Ez azonban véleményem szerint igen messze áll a valóságtól.
Az IndyCar vasárnapi tájékoztatása szerint Power a kvalifikáció után kezdett el tüneteket produkálni, holott ugye maga a versenyző is úgy nyilatkozott már az időmérő után is, hogy olyannyira betegnek érezte magát egész álló nap, hogy egy ideig még az is kérdéses volt, részt tud-e egyáltalán venni az időmérőn.
Ennek tudatában teljes mértékben nonszensznek, sőt, röhejesnek tartom, amikor olyan véleményekbe botlok bele, miszerint senki nem követett el hibát azzal, hogy szombaton is autóba engedték a versenyzőt. Ha az IndyCar nem is volt ludas – Brian Barnhart versenyigazgató állítólag csak vasárnap értesült Power rosszullétéről -, de a Team Penske mindenképpen nagyot kockáztatott. Tim Cindric a futam napján saját maga ismerte el, hogy nem zárják ki egy esetleges agyrázkódás tényét, ahogyan azt sem, hogy a problémák forrása a belsőfül gyulladásban keresendő.
Szigorú magánvéleményem szerint viszont teljesen mindegy volt, mi váltotta ki. A lényeg, hogy az egész álló nap hullasápadtan grasszáló Powert úgy engedték pályára lépni kétszer is a nap folyamán, hogy szédüléssel és émelygéssel járó problémái voltak.
Az IndyCar úgy fogalmazott, hogy a fennálló egészségügyi gondjai – aka belsőfül – miatt született téves diagnózis a vasárnapi agyrázkódás teszt során.
A folyadékegyensúly megváltozása miatt ez a betegség ugyanolyan tüneteket képes produkálni, mint egy enyhe/közepes mértékű fejsérülés. Nem kell agysebésznek lenni ahhoz, hogy lemérjük, a pályán való kockázati tényező a pilótára, valamint a többiekre nézve ugyanakkora mindkét esetben. Totálisan lényegtelen, hogy mitől szédül és émelyeg, a koncentrációját, reflexeit ugyanúgy befolyásolják ezen körülmények.
Ezért nem értem, miért kell tapsikolni ahhoz, hogy kiderült, nincs szó agyrázkódásról és így már senki nem követett el hibát. De, elkövettek.
A legutóbbi versenyző, akit belsőfüllel kapcsolatos problémák sújtottak, Carlos Huertas volt. A fiatal kolumbiai 2014-ben, a Dale Coyne Racing teljes szezonos pilótája volt, de két oválfutamot is idő előtt fel kellett adnia furcsa szédülés és fejfájás miatt, majd a 2015-ös Indianapolis 500-tól is két nappal a verseny előtt visszalépni kényszerült. Mint később kiderült, egy, Huertas bal fülét érintő krónikus gyulladás okozta a diszkomfort érzetét. A diagnózis felállítása után azonnal megkezdték a kezeléseket, de csak mintegy kilenc hónappal később, idén februárban nyilvánították ismét teljesen gyógyultnak.
képek: IndyCar Media
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough