Pokoli tempóval érkezett meg az IndyCar Phoenixre
Csak a hozzám hasonló, mániákus őrültek megszállott rajongók érezhetik át, hogy egy röpke fél évet felölelő holtszezon után micsoda örömet tud okozni még egy tesztnap live timingos közvetítése is.
Az IndyCar idény előtti első, kollektív tesztjére került sor február 26-án, pénteken azon a Phoenix International Raceway-en, amely pályán tizenegy év után először, idén áprilisban rendez futamot a széria. Az 1.022 mérföldes oválon zajló munkát pedig élő táblázatos formátumban bárki nyomon is követhette, az elvonási tünetekkel küzdő szurkolók számára igazi ‘kisgyerek a cukorkaboltban’ élményt nyújtva.
Az előzetes hírek alapján borítékolható volt, hogy az IndyCar autói piszok gyorsak lesznk a PIR-en, arra azonban nem sokan számítottak, hogy az uralkodó pályacsúcsot már az első napon négyen is túlszárnyalják.
Az érvényben lévő 19.608 másodperces (183.599 mph) rekordot még a pálya egy korábbi verzióján érte el 1996-ban Arie Luyndyk, ennek ellenére ez az idő és tempó számít máig az abszolút csúcsnak. A kétszeres Indy 500 győztes holland azonban maga is tudja (lévén a közösségi profiljain már többször hangot adott ennek), hogy uralkodása a PIR-en nem sokáig tart már, sőt, ha pénteken teszt helyett versenyhétvége lett volna, akkor máris csak múltidőben diskurálnánk ezen 1996-os gyorsköréről.
Az első nap legjobb eredményét a Team Penske (sőt, az egy csapaton belül eltöltött legtöbb szezont tekintve) leglojálisabb versenyzője, Helio Castroneves futotta 19.5858 másodperccel (187.850 mph), aminek hála övé a nem hivatalos pályacsúcs. A brazilhoz hasonlóan túlszárnyalta még Luyendyk idejét Penske-s csapattársa, Will Power, a PIR-re az első körétől kezdve fantasztikusan ráérzett Marco Andretti az Andretti Autosport #27 Dallara-Hondájában és az uralkodó bajnok Scott Dixon is a Chip Ganassi Racing nagy örömére.
Az ötödik helyen az újra csak a saját neve által fémjelzett csapattal induló Ed Carpenter zárt.
Az összesen hat órás teszten mondhatni ment minden, mint a karikacsapás, lévén nem, hogy autótörésre, de még egy ártatlan megpördülésre sem került sor.
Ez a teszt abból a szempontból is lényeges, hogy most csapnak össze először a Chevrolet és a Honda 2016-os aero kitjei – előbbi kevesebb, utóbbi az IndyCar külön engedélyével jelentős módosításokkal felvértezve.
Az első szakasz alatt még a japánok némi hátrányt könyvelhettek el és csak két autóval képviselték magukat a legjobb tízben. Késő délutánra azonban, amikor a gyorsan csökkenő hőmérsékleti viszonyok közepette már a kvalifikációs szimulációk mellett hosszabb etapokat teljesítettek, érezhető volt a javulás, amit jól példáz, hogy az akkori legjobb időt Marco Andretti hozta össze, akin kívül még további négy hondás masina is ott mosolygott a top 10-esek elit klubjában.
A kombinált eredménylistán végül hét Chevy és három Honda alkotta a felső házat, utóbbiak legjobb körét Andretti 3.0 szolgáltatta, méghozzá a harmadik pozícióban.
Ami az erőforrásokat illeti, a japánok szóvivője szerint a teszten a gyártóhoz tartozó csapatok a 2015-ös, sonomai szezonzárón használtak módosított verzióját vitték pályára. A motorokon számos frissítést eszközöltek, de a teljesítmény szempontjából fontos, 2016-ra engedélyezett változtatások csak a szezon kezdete után várhatóak.
Az újoncokat tekintve az oválokkal még ismerkedő Luca Filippi egyelőre csak az utolsó helyet szerezte meg 20.1285-ös legjobb körével, de ez az idő is csak alig hat tizedes hátrányt jelentett Castroneveséhez képest.
Az olasznak továbbra sincs aláírt szerződése a Dale Coyne Racinggel a szezonra, azonban a csapat állítása szerint keményen dolgoznak azon, hogy véglegesítsék a hiányzó pontokat.
Ami pedig az újoncokat illeti: a Chip Ganassi Racinges Max Chilton a 16. helyet csípte el, míg a Dale Coyne-nak vezető Conor Daly a 18. pozícióban zárt.
UPDATE-Szombati eredmények >>>>>>>>>>>>>>>>> Sikeres tesztet zárt az IndyCar a PIR-en
Folytatás szombaton.
1. edzés (magyar idő szerint): febr. 27. – szombat/20:00 – 23:00
2. edzés (magyar idő szerint): febr. 28. – vasárnap/1:00 – 4:00
Az események élőben követhetőek a htttp://racecontrol.indycar.com/-on
Az 1. nap végeredménye:
képek: IndyCar Media
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough