Nemrég még életveszélyesnek tartotta, most mégis az IndyCarban kötött ki Alexander Rossi

Nemrég még életveszélyesnek tartotta, most mégis az IndyCarban kötött ki Alexander Rossi

Az amerikai versenyző viszonyát az IndyCarral leginkább az ismert „szeret – nem szeret” játékkal lehetne illusztrálni.

Az Andretti Autosport hivatalosan megerősítette, hogy Alexander Rossi vezetheti a Bryan Hertáékkal közös, negyedik autójukat az idei IndyCar szezonban.

A 24 éves pilóta várhatóan a jövő heti, sebringi teszten gördülhet először pályára új munkaeszközével, a #98 Dallara-Hondával.

„Nagyon várom, hogy megejthessem IndyCar debütálásom ebben a szezonban és büszke vagyok arra, hogy egy ilyen kaliberű és pedigréjű csapattal versenyezhetek, mint az Andretti Autosport” – nyilatkozta Rossi. „A célunk, hogy azonnal, már az első futamon, St. Petersburgben versenyképesek legyünk.”

Az amerikai versenyző kapcsán megmondom őszintén, elég vegyesek az érzelmeim. Egyrészt örülök annak, hogy egy tehetséges fiatal kap lehetőséget a mezőnyben, a képet viszont némiképp árnyalják a múltban tett kijelentései.

Az utóbbi években Rossi már több alkalommal is felkerült a blog radarjára azzal, hogy a létező legsarkalatosabb véleményeket fogalmazta meg hazája open-wheel bajnokságáról – hol jönni akart, hol pedig vehemensen hallani sem akart róla. Volt időszak, amikor bírálta és a világ minden kincséért sem lett volna hajlandó az IndyCarba szerződni, és volt, amikor szinte az egekig emelte, attól függően, hogy éppen neki, személy szerint milyenek voltak a kilátásai a Forma-1-et illetően.

Rossi 2013-ban, az F1 Fanaticnak adott-interjújában még teljesen ellene volt egy IndyCar szereplésnek, mondván ez a széria rendkívül veszélyes a Forma-1-hez viszonyítva, míg neki a legfontosabb, hogy komfortosan érezze magát az autóban. Márpedig szerinte ez a biztonságérzet számos európai kötődésű, vagy éppen itt nevelkedett pilóta számára kérdéses az amerikai open-wheelt illetően.

„Számomra a rizikó az IndyCarban túl nagy” – mondta a brit lapnak akkor a fiatal versenyző. „Nem tudom, hogy korábban, amikor gyakrabban történtek súlyos balesetek, az emberek jobban hozzá voltak-e szokva ehhez, de ahogyan érkezik a fiatalabb generáció, ez nem az, aminek a látványához hozzászoktunk. Amikor komolyabb baleset történik, az határozottan egy kicsit visszafog, nagy sokként ér. Számomra ez a fő ok, amiért egyáltalán nem érdekel az IndyCar. Még csak nem is követem az IndyCart a szakadás óta. A kilencvenes években felnőve, néztem a CART-ot és számomra akkor ez volt a legjobb bajnokság, még az F1-nél is jobb. De a szakadással teljesen tönkretették és rengeteg rajongót vesztettek. Az emberek összezavarodtak a széria pedig lecsúszott a lejtőn.”

Az amerikai az elmúlt hét évben megfordult többek között a GP3-ban, a GP2-ben és a WSR-ben is, legjobb eredményét ez utóbbi szériában érte el még 2011-ben, egy összetettbeli harmadik hely formájában. Az F1-es tervei sem hevertek talonban, hiszen 2012-ben a Caterham tartalékpilótája lett, az anyagi gondokkal küszködő gárda azonban, egy tulajdonosváltást követően 2014 közepén nem csak az Forma-1-es, de még a GP2-es programjukból is kitette. Álmainak azonban ekkor még nem kellett búcsút mondania, hiszen ugyanebben az évben, a Magyar Nagydíj hétvégéjén a Marussia hivatalosan is őt nevezte meg legújabb tartalékversenyzőjeként.

A kiscsapat szomorú szezonvégét mindannyian ismerjük: a Japán Nagydíjon Jules Bianchit fatális végkimenetelű baleset érte, majd a gárdának áthidalhatatlan financiális problémák miatt az utolsó három versenyt ki kellett hagynia. Olybá’ tűnt tehát, Rossi kezéből ki lett tépve az utolsó szalmaszál is, amelybe az F1 kapcsán kapaszkodhatott.

A korábban általa lesajnált IndyCar pedig hirtelenjében minden addiginál érdekesebbé vált számára, olyannyira, hogy állítólag 2014 végén már egy előszerződést is aláírt a Dale Coyne Racinggel a következő szezonra.

„Izgatott vagyok az IndyCar-os kilátásaim miatt, és nem én vagyok az egyetlen, aki azt mondja, hogy a bolygó egyik legjobb versenye van itt” – fogalmazta meg ekkor egy évvel korábbi véleményének gyökeres ellentét. 

A DCR-rel közös munkából végül nem lett semmi, miután Alex barátunk az utolsó pillanatban inkább a Racing Engineering-gel megállapodva a GP2-ben maradt, csak, hogy továbbra is a Forma-1 közelében lehessen.

Az álláspontját napraforgókat megszégyenítően változtatgató Rossi pedig ismét elkezdte hangoztatni, hogy nem szívesen indulna az IndyCarban, mivel azt nagyon veszélyesnek tartja.

„Személy szerint nekem, mint versenyzőnek az IndyCar olyasmi, amitől nem vagyok valami hihetetlenül lenyűgözve az oválok miatt. Ha többségében visszatérnének épített és utcai pályákra, mint régen, akkor igen, lehet megfontolnám [némi fogalomzavar a gépezetben, lévén 2015-ben hat ovál jutott tíz road/street futamra – a szerk.]. De egyelőre az oválok nem érdekelnek, rendkívül veszélyesnek tartom őket, másodsorban pedig úgy vélem, amíg van lehetőségem a Forma-1-ben, azt ki akarom használni. Mindig is F1-es pilóta akartam lenni, számomra csak ez a végső cél, minden más másodlagos opció.”

A 2015-ös idény során Rossi három győzelemmel és négy további dobogós hellyel biztosította be a GP2 bajnoki pontversenyének második helyét, emellett pedig öt Forma-1-es futamon is elindulhatott a Marussia hamvaiból feltámadt Manor autójával. A sajtó pedzegette, hogy Alex barátunk komoly esélyes lehet a világbajnoki sorozatba belépő amerikai csapat, a Haas F1 Team egyik autójára, Gene Haas azonban gyorsan leszögezte, hogy honfitársi érzelmek ide vagy oda, de nem számolnak a fiatal versenyzővel. A Manor ülésére viszont valóban nagy sansza volt, a győztes licit azonban végül nem az övé, hanem az indonéz Rio Haryiantóé lett.

Ekkor azonnal beindult a pletykagépezet, és egyes szakportálok már azon melegében be is ültették az Andretti Autosport negyedik, a csapatba beolvadt BHA-val közösen indítandó 98-as Dallara-Honda volánja mögé. Bryan Herta eleinte igyekezett hárítani, mondván két-három pilótával is tárgyalnak, eközben pedig Rossi úgy nyilatkozott, hogy számos opciót meg akar vizsgálni.

A döntés mostanra pedig megszületett, Alexander Rossi csatlakozik az Andretti/Hertához, amely ezáltal 75%-ban amerikai felállással (Ryan Hunter-Reay, Marco Andretti, Rossi és a kolumbiai Carlos Munoz) várja a szezon kezdetét. Itt érdekesség képpen megjegyeznénk, hogy a legutóbbi három amerikai F1-es versenyő mind az Andretti Autosporttal hozható összefüggsében kezdve a csapattulajdonos Michael Andrettivel, a gárda Global RallyCross leányvállalatával tavaly bajnoki címig jutó Scott Speeden át most Rossiig.