Extra versennyel bővülhet az idei IndyCar versenynaptár?
Dörzsölhetik a tenyerüket azok, akik szerint az IndyCar jelenlegi holtszezonja a vártnál jóval lassabban csordogál, ugyanis a széria bedobta a mennyei mézesmadzagot, akarom mondani mannát.
A hírek szerint ugyanis az IndyCar idén részben megvalósíthatja évek óta dédelgetett, nemzetközi fordulókról szóló álmát. A ‘részben’ szócska nem véletlenül került az előbbi mondatba, hiszen egyelőre csak egy, USA-n kívüli futamról lenne szó.
A pontozás nélküli verseny helyszínét még nem nevezték meg, annyit viszont már tudni lehet, hogy potenciális dátumként a 2016-os IndyCar szezon sonomai, szeptember 18-ai zárófutamát követő harmadik vasárnapot, azaz október 9-ét tűzték ki.
A széria első embere, Mark Miles elmondása szerint már folyamatban vannak tárgyalások az ügyben, egy dolog azonban biztos: semmiképpen nem kívánják befolyásolni a szezon rendes menetét és a bajnokság az előzetes tervek szerint, egészen biztosan a Sonoma Raceway-en fejeződik be.
A bajnokságon kívüli fordulótól a széria további bevételnövekedést vár, beleértve esetleges külföldi befektetők érdeklődésének felkeltését, továbbá a Leaders Circle program pénzügyi keretének bővülésére is számítanának.
Megbízható források szerint azonban egy másik oka is lehet a plusz egy futam beiktatására irányuló, hirtelen törekvéseknek. A szeptember első hétvégéjére kiírt bostoni forduló megvalósulásának esélye továbbra is kétesélyes, az IndyCarnak pedig a verseny elkaszálásának esetére nincs konkrét B-terve.
Márpedig muszáj valamiféle vészforgatókönyvet kiagyalni, hiszen ha a massachusetts-i utcák kiesnek, akkor a 2016-os naptár 16-ról 15 futamosra apad, ami kritikus lehet az amúgy is anyagi problémákkal küzdő szériának, hiszen a legtöbb partnerükkel – beleértve a főszponzori tisztséget ellátó Verizonnal – kötött szerződésükben kitételként szerepel a minimum tizenhat versenyt tartalmazó naptár.
Ne menjünk messzebb, 2012-ben az utolsó pillanatban került törlésre a Kínába tervezett futam, az idő rövidsége miatt pedig az IndyCar már nem tudta más helyszínnel pótolni azt. Ebből adódóan a szezon során csak 15 fordulót bonyolítottak le, ami végül az egyik oka lett annak, hogy az akkori főtámogató, az IZOD felbontotta szerződését a szériával.
Rajta tartjuk a szemünket az eseményeken, de egy-két dolgot azért már most megjegyeznénk.
Az IndyCar a bajnokság részét képező versenyeihez sem könnyen szerez szponzorokat, ebből adódóan pedig el tudjuk képzelni, mennyire tobzódnak majd a támogatók egy tökéletesen tét nélküli, bemutató jellegű futam esetén. Pláne, ha még azt is hozzátesszük, hogy az időpont sem túl szerencsés, lévén arra a hétvégére már két kiemelt verseny (Japán Nagydíj, Bathurst 1000) van kiírva, amelyek önmagukban véve könnyedén elhappolják a maradék médiaérdeklődést is az IndyCar jutalomjátékáról.
A széria eddigi utolsó, bajnokságon kívüli versenyére az újraegyesülés évében, 2008-ban került sor Surfers Paradise-on.
Az ausztrál helyszín eredetileg az IndyCarba beolvadó Champ Car előzetes naptárában szerepelt, méghozzá október 26-ai időponttal. Az összeboruláskor azonban az IRL/IndyCarnál már fix pontnak számított a szeptember 7-ei, Chicagoland Speedway-re kiírt szezonzáró, így – mivel ekkor még Surfersnek egészen 2013-ig élő szerződése volt, dátummódosításra pedig nem volt mód – nem maradt más választás, mint pontozás nélküli eseménnyé tenni az aranyparti küzdelmeket.
Hamarosan azonban kiderült, hogy a népszerű ausztrál helyszín nem, hogy még öt évig, de már a következő szezonban sem látja vendégül a széria mezőnyét.
Még ezt megelőzően, 1987-1992 között rendezték a CART all-star futamaként számon tartott Marlboro Challenge-et, amely szintén pontozás nélküli volt, és mint ilyen, a hivatalos statisztikákba sem tartozott bele.
kép: IndyCar Media
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough