Simon Pagenaud a szervó bevezetését szorgalmazza
A Team Penske franciája szerint a frissített aero kitek által generált, nagyobb leszorítóerő jelentős fizikai kihívás elé állíthatja a versenyzőket idén.
A 2016-os szezonra az IndyCarban szereplő mindkét gyártó, azaz a Honda és a Chevrolet is komoly módosításokat eszközölt az aero kitjeik terén.
Előbbi japánok a széria különleges engedélyével, az érvényben lévő szabályozásokon felül hajthattak végre fejlesztéseket az aerodinamikai csomagjukon, hogy ezáltal áthidalják az amerikai ellenfelükkel szemben, tavaly tapasztalt lemaradásukat. A konkurens Chevy-re ugyan nem vonatkozott az ezt lehetővé tevő 9.3-as regula, ennek ellenére viszont ők is számottevő változtatások alá vetették az elemeiket.
Az eddigi tesztek alapján, a frissítéseknek köszönhetően mindkét gyártó autóinál jelentős növekedés tapasztalható a leszorítóerő terén, ami egyszerre pozitív és negatív fejlemény is.
„Határozottan élvezetesebb most a vezetés, kicsit olyan, mint egy videójáték” – nyilatkozta a Motorsport.com-nak Simon Pagenaud a Chevy február 10-ei, sonomai tesztjén. „Ugyanakkor nem hiszem, hogy létezik még olyan autó, ami több oldalirányú G-erőt generál, mint az IndyCaré most.”
Évek óta visszatérő témának számít a szérián belül a szervókormány bevezetése, amit a NASCAR-ban, valamint a Forma-1-ben már régóta alkalmaznak a kormányzási erő csökkentésére, az IndyCarban szereplő pilóták dolgát azonban máig nem segíti ez a megoldás. Az eszköz mellett már számos versenyző – beleértve Tony Kanaan-t is – kampányolt, mondván általa ütközések esetén jelentősen csökkenne a kézsérülések esélye.
Szervó-kérdében Pagenaud egészen a tavalyi évig az ellentábort képviselte, az aero kitek érkezésével azonban megváltozott a véleménye.
„Nem rajongtam érte 2012 és 2014 között, de most már abszolút úgy gondolom, hogy jól jönne, mivel szerintem elérkeztünk arra a pontra, ahol már biztonsági aggályok merülhetnek fel.”
A 31 éves franciát meglepte, hogy fizikálisan mennyivel nehezebb a frissített aero kittel felszerelt autót vezetni a tavalyi verzióhoz viszonyítva.
„Örülök, hogy olyan sokat edzettem a télen, de néhány másik srác és az újoncok számára nehéz lesz teljesíteni egy komplett versenytávot, különösen a rövid oválokon. Szóval azt hiszem, ez már a biztonságot érintő probléma is. A G-erők évről-évre nőnek, mostanra pedig elérkeztünk oda, hogy már Popeye fogja megnyerni a futamokat.”
Pagenaud elárulta, mindez arra kényszeríti a versenyzőket, hogy változtassanak a vezetési stílusukon.
„Bármilyen korlátok is merülnek fel, muszáj alkalmazkodnod hozzá, de egy kicsit sajnálatos, hogy ez rengeteget elvesz a vezetés finomságából. Sokkal agrsszívebbnek kell lennünk a fékezési pontokkal, hogy milyen keményen fékezünk, majd milyen hamar nyomjuk neki a gázt. Ez nyilvánvalóan megváltoztatja a vezetés természetét. 2012-höz, az autóval futott első évünkhöz képest sokkal, de sokkal másabb lett.”
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough