A Honda hosszabbított, de még mindig nem boldog
Húzták-vonták, de végül csak megszületett a döntés: a Honda hosszabbított az IndyCarral.
Ennek értelmében a japánok 2017 végéig már egészen biztosan maradnak a szériában, aminek lejártát követően pedig egy három éves, azaz 2020-ig tartó opcióval számolhatnak.
A Honda erőforrás-beszállítói kontraktusa már tavaly szeptember 14-én lejárt a szériával, az első komoly fejleményre pedig egészen novemberig kellett várni, amikor is az IndyCar bejelentette, hogy engedélyezik számukra a 9.3-as szabály alkalmazását, vagyis az életben lévő regulákon túl is végrehajthatnak módosításokat az aero kitjükön annak érdekében, hogy csökkenjen hátrányuk a rivális Chevrolet-vel szemben.
Az új elemekkel lezajlott tesztek mind pozitívan zárultak, amiből komolyan arra lehetett következtetni, hogy a hondások elérték céljukat és most már boldogan várják a 2016-os szezont.
A szériában 1994 óta jelen lévő gyártó, valamint az alájuk tartozó csapatok öröme azonban mégsem felhőtlen, ugyanis a 9.3-as szabály adta kiskaput a superspeedway-ekre szánt aero kiten nem alkalmazhatják, ami az év legfontosabb versenyét, vagyis az Indianapolis 500-at tekintve nem kicsit fájó pont.
„Ez óriási dolog” – utalt az idén 100. alkalommal megrendezendő futamra a HPD elnöke, Art St. Cyr. „Ez A verseny, ha az IndyCarra gondolsz, akkor erre a versenyre gondolsz. Van ez a verseny és van még 15 másik, igazam van? Így tekintünk rá. A Honda Performance Developement legnagyobb célja, hogy megnyerje az Indianapolis 500-at.”
A 2015-ös Indy 500 legjobb tíz helyezettje között csak két Honda autó képviseltette magát: Graham Rahal (RLL Racing) 5. és Marco Andretti (Andretti Autosport) 6. pozíciója által.
„Minden versenyen frusztráló élmény az ötödik helyekért csatázni, de az Indianapolis 500-on ez különösen pocsék érzés” – foglalta össze a harmadik generációs Andretti. „Egy kicsit aggódom az idei 500-on a superspeedway cucc miatt, remélem a mezőny nem válik ketté.”
Egy korábbi posztban már hosszabban értekeztünk arról, hogy miért is számított nonszensznek a Honda 9.3-as szabályért való hisztizése. Ezen regulát még a Lotus 2012-es szerencsétlenkedése után fogalmazták meg arra az esetre, ha egy adott gyártó ismét olyan mértékű lemaradásba kerülne az ellenfelekkel szemben, ami már a versenyzés minőségét veszélyeztetné. A Honda esetében ez azért valljuk be, minimum véleményes, hiszen az igaz, hogy a szezon első felében hátrányban voltak a Chevy-vel szemben, de összességében véve ez nem indokolná a 9.3-as regula létjogosultságát, pláne, hogy Graham Rahal (RLL Racing) révén még az utolsó futamon is bajnokesélyesek voltak. Sima versenyhelyzet – amit ráadásul mindkét gyártó előzetesen szorgalmazott – alakult ki az aero kitekkel, aminek minden esetben vannak nyertesei és vesztesei.
Erről a faramuci helyzetről – beleértve az elmaradhatatlan politikai szálat – bővebben ebben a posztban értekeztünk —> Cirkusz, kupola nélkül.
Bár a Chevy a szezon tizenhat futamából tizet megnyert, az utolsó hat fordulóból négyet a Honda húzott be, oválokon pedig háromszor nyertek a japánok – pont annyiszor, mint az amerikai ellenfelük.
„Egymás ellen versenyzünk, akarjuk azt látni, hogy a Honda extra előnyhöz jut, vagy plusz területeken dolgozhat? Határozottan nem” – nyilatkozta a USA Today-nek a regnáló bajnok Scott Dixon.
Az aero kitek bevezetésekor a pro-oldal egyik fő érve az volt, hogy a két külön gyártó által tervezett elemek révén némiképp eltűnik a széria egyenautós mivolta.
A Chip Ganassi Racing klasszisa szerint azonban a japánoknak jóvá hagyott 9.3-as szabállyal pontosan ennek ástak alá, miután a Honda számos új módosítása kísértetiesen hasonlít a Chevrolet megoldásaira.
„Amit a Hondától már láttunk, szinte teljesen úgy néz ki, mint a Chevy-é” – mondta Dixon.
Graham Rahal, aki még a 2015-ös szezon utolsó versenyén is komoly esélyese volt a bajnoki címnek az RLL Racing #15 Dallara-Hondájában, viszont úgy véli, a Chevrolet idén is nagy veszélyt jelenthet.
„Nem számít ki mit mond, óriási előnyben volt a Chevrolet tavaly. Hülye lennél, ha azt hinnéd, hogy ők nem fejlesztenek és tettek máris jelentős előrelépéseket.”
kép: IndyCar Media
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough