Nevet kap az Indy 500
Ilyenre még nem volt példa az elmúlt évszázad során.
1911 óta az Indianapolis 500 egyszerűen csak Indianapolis 500 volt. Semmi flikk-flakkos cég nem kapcsolódott nevében hozzá, a verseny pusztán maga volt AZ Indianapolis 500.
A 100. rajt évébe érve azonban ez már a múlté. A történelem során először ugyanis egy főszponzor csatlakozik a legendás futam mellé a motorolajat gyártó és forgalmazó D.A. Lubricants’ PennGrade1 személyében.
Szokjuk csak, ízlelgessük, ismételgessük félhangosan:
The Indianapolis 500 presented by PennGrade Motor Oil
A három évre szóló szerződés értelmében a cég hozzávetőlegesen 4.5-5 millió dollárt (egyes pletykák szerint ennél akár többet is) invesztál a versenybe.
Miközben az Indy 500 tradíciókat pártoló rajongói finoman szólva sem fogadták kitörő örömmel a hírt, az IMS-hez közel állók már sokkal lelkesebbnek bizonyultak.
„Ez óriási!” – nyilatkozta a USA Today-nek a csapattulajdonosként összesen 16 Indianapolis 500 győzelemmel rendelkező Roger Penske. „Bármi, ami segítségére van a Speedway-nek, az jót tesz a sportnak.”
A PennGrade hivatalos megfogalmazásban az Indy 500 úgynevezett ‘presenting sponsora” lesz, ami bár a legtöbb elemében megegyezik, de mégsem összetévesztendő a hagyományos névadó szponzori titulussal, azaz angolul a „title sponsorral”. Utóbbi esetében az adott esemény teljes elnevezése a támogató cégre utal (pl. az IndyCar és a NASCAR legtöbb futamát így jegyzik lásd. Firestone 600, Coca-Cola 600, Duck Commander 500, ABC Supply 500 stb.), „presenting sponsor” esetében azonban a pénzét adó vállalat afféle kiegészítésként szerepel, miközben a névben a rendezvény meghatározása is változtatás nélkül megtalálható (pl. Iowa Corn Indy 250 presented by DeKalb, Pocono IndyCar 400 fueled by Sunoco stb.).
„Egy dolog azt mondani, hogy a versenyt XY „prezentálja”, mint mondjuk egyenesen ‘Subway Indianapolis 500-nak” hívni” – nyilatkozta a USA Today-nek a világ egyik vezető marketingügynökségének, a Just Marketing Internationalnek alapító-vezérigazgatója, Zak Brown.
Márpedig az üzletembernek van rálátása a dologra, mivel cégén keresztül, közvetve mindkét szponzorációs típushoz volt már szerencséje az IndyCart és persze az IMS-t birtokló Hulman & Company-nél.
Az open-wheel egyesülés évében, 2008-ban a JMI jóvoltából lett az IndyCar „presenting sponsora” a DirecTV, aminek révén a széria hivatalos megnevezése az ‘IndyCar Series in DIRECTV HD’ volt . A közreműködésnek azonban egy év után végeszakadt, a versenyeket közvetítő konkurens tévétársasággal, a Versus-szal (a mai NBCSN elődje) való összeférhetetlenség miatt.
A széria hat évvel később ismét igénybe vette a JMI szolgálatait és rajtuk keresztül született meg (az ugyanezt a helyet betöltő IZOD idő előtti távozása után) a title sponsori megállapodás a Verizonnal, és létrejött a jelenlegi Verizon IndyCar Series.
„A teljes tisztaságnak a sportban mint amilyen Wimbledon és a Masters, már vége” – mondta Brown. „Sőt, ma már ezeknek az eseményeknek is vannak kereskedelmi partnerei. Én nem látok ebben semmi lejtmenetet.”
A PennGrade Motor Oil annak az indianai székhelyű D-A Lubricants-nak a leányvállalata, amely már az ötvenes években is szponzorált autókat a legendás versenyen. A tavalyi szezonban pedig a Rahal Letterman Lanigan Racing támogatói között is megtalálhatóak voltak. A bejelentést követően a csapat társtulajdonosa, Bobby Rahal úgy nyilatkozott, az Indy 500-zal kötött szerződés nem befolyásolja az RLLR kapcsolatát a céggel, akik a 2016-os szezonban is megtalálhatóak lesznek Graham Rahal #15 Dallara-Hondáján.
kép: IndyCar Media
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough