Nevet kap az Indy 500

Nevet kap az Indy 500

Ilyenre még nem volt példa az elmúlt évszázad során.

1911 óta az Indianapolis 500 egyszerűen csak Indianapolis 500 volt. Semmi flikk-flakkos cég nem kapcsolódott nevében hozzá, a verseny pusztán maga volt AZ Indianapolis 500.   

A 100. rajt évébe érve azonban ez már a múlté. A történelem során először ugyanis egy főszponzor csatlakozik a legendás futam mellé a motorolajat gyártó és forgalmazó D.A. Lubricants’ PennGrade1 személyében.

Szokjuk csak, ízlelgessük, ismételgessük félhangosan:

 

The Indianapolis 500 presented by PennGrade Motor Oil

 

A három évre szóló szerződés értelmében a cég hozzávetőlegesen 4.5-5 millió dollárt (egyes pletykák szerint ennél akár többet is) invesztál a versenybe.

Miközben az Indy 500 tradíciókat pártoló rajongói finoman szólva sem fogadták kitörő örömmel a hírt, az IMS-hez közel állók már sokkal lelkesebbnek bizonyultak.

„Ez óriási!” – nyilatkozta a USA Today-nek a csapattulajdonosként összesen 16 Indianapolis 500 győzelemmel rendelkező Roger Penske. „Bármi, ami segítségére van a Speedway-nek, az jót tesz a sportnak.”

A PennGrade hivatalos megfogalmazásban az Indy 500 úgynevezett ‘presenting sponsora” lesz, ami bár a legtöbb elemében megegyezik, de mégsem összetévesztendő a hagyományos névadó szponzori titulussal, azaz angolul a „title sponsorral”. Utóbbi esetében az adott esemény teljes elnevezése a támogató cégre utal (pl. az IndyCar és a NASCAR legtöbb futamát így jegyzik lásd. Firestone 600, Coca-Cola 600, Duck Commander 500, ABC Supply 500 stb.), „presenting sponsor” esetében azonban a pénzét adó vállalat afféle kiegészítésként szerepel, miközben a névben a rendezvény meghatározása is változtatás nélkül megtalálható (pl. Iowa Corn Indy 250 presented by DeKalb, Pocono IndyCar 400 fueled by Sunoco stb.).

„Egy dolog azt mondani, hogy a versenyt XY „prezentálja”, mint mondjuk egyenesen ‘Subway Indianapolis 500-nak” hívni” – nyilatkozta a USA Today-nek a világ egyik vezető marketingügynökségének, a Just Marketing Internationalnek alapító-vezérigazgatója, Zak Brown.

Márpedig az üzletembernek van rálátása a dologra, mivel cégén keresztül, közvetve mindkét szponzorációs típushoz volt már szerencséje az IndyCart és persze az IMS-t birtokló Hulman & Company-nél.

Az open-wheel egyesülés évében, 2008-ban a JMI jóvoltából lett az IndyCar „presenting sponsora” a DirecTV, aminek révén a széria hivatalos megnevezése az ‘IndyCar Series in DIRECTV HD’ volt . A közreműködésnek azonban egy év után végeszakadt, a versenyeket közvetítő konkurens tévétársasággal, a Versus-szal (a mai NBCSN elődje) való összeférhetetlenség miatt.

A széria hat évvel később ismét igénybe vette a JMI szolgálatait és rajtuk keresztül született meg (az ugyanezt a helyet betöltő IZOD idő előtti távozása után) a title sponsori megállapodás a Verizonnal, és létrejött a jelenlegi Verizon IndyCar Series.

„A teljes tisztaságnak a sportban mint amilyen Wimbledon és a Masters, már vége” – mondta Brown. „Sőt, ma már ezeknek az eseményeknek is vannak kereskedelmi partnerei. Én nem látok ebben semmi lejtmenetet.”

A PennGrade Motor Oil annak az indianai székhelyű D-A Lubricants-nak a leányvállalata, amely már az ötvenes években is szponzorált autókat a legendás versenyen. A tavalyi szezonban pedig a Rahal Letterman Lanigan Racing támogatói között is megtalálhatóak voltak. A bejelentést követően a csapat társtulajdonosa, Bobby Rahal úgy nyilatkozott, az Indy 500-zal kötött szerződés nem befolyásolja az RLLR kapcsolatát a céggel, akik a 2016-os szezonban is megtalálhatóak lesznek Graham Rahal #15 Dallara-Hondáján.

 

 

 kép: IndyCar Media