A bostoni városvezetés trükközött az IndyCar szerződésekkel?

A bostoni városvezetés trükközött az IndyCar szerződésekkel?

Bár az IndyCar október végén ismertetett, 2016-os menetrendjében feketén-fehéren helyet kapott a Dél-Bostoni utcai pálya és maga a bajnokság első embere, Mark Miles is úgy nyilatkozott, semmi kétsége nincs annak megrendezése felől, a városból folyamatosan érkező hírek azonban sajnos egyelőre nem sok optimizmusra adnak okot.

Mint arról már részletesen szó esett, több massachusetts-i állami szervezet adós a verseny lebonyolításához nélkülözhetetlen engedélyek kiadásával, továbbá egyéb problémák is megoldásra várnak, többek között a környezetvédelmet és az infrastruktúrát illetően.

Az állami közlekedési minisztérium (MassDOT) néhány héttel ezelőtt megerősítette, még azt sem engedélyezték az IndyCar számára, hogy annak mezőnye használhassa az ideiglenes pálya vonalvezetésének részét képező Dél-Bostoni Bypass Road-ot.

Hasonlóan fogalmazott a Massachusetts-i Kongresszusi Központ (MCCA) vezetője, Fred Peterson is, aki a Boston Heraldnak elmondta, eddig még egyetlen, financiális jellegű megállapodás sem született az IndyCarral az állami területek használatát illetően, beleértve a Kongresszusi Központ körüli szakaszt is. Az pedig egy külön fejezetét képezheti ennek a politikai szappanoperának, hogy a pálya a Cypher Streeten is áthaladna, amely út alatt mérgező hulladékokat tárolnak, ezért a terület környezetvédelmi szempontból a magas kockázatú kategóriába esik. A magyar névadó szponzorral bíró versenyhez szükséges átalakítási munkálatok – mint például a megszámlálhatatlan mennyiségű kátyú kijavítása – emiatt csak az illetékes környezetvédelmi ügynökség (EPA) jóváhagyásával lennének megkezdhetőek. Márpedig egy ilyen engedély megszerzése olykor évekbe is beletelik.

Néhány nappal ezelőtt egy közvetlenebb hangvételű e-mail is napvilágra került, amelyet Boston polgármesterének, Martin J. Walsh-nak jobbkeze, Patrick Brophy írt a versenyt szervező nonprofit szervezet, a Boston Grand Prix (BGP) kereskedelmi igazgatójának, Jim Freudenbergnek.
A levélben többek között Brophy arra is kitér, hogy a futam nagy támogatójának számító főnöke egyre növekvő aggodalommal figyeli az eseményeket, ezért arra számítanak, hogy két héten belül sikerül megegyezést kötni az állami kötődésű szervezetekkel, továbbá megkérték a BGP-t, hogy a jegyárusítást ne kezdjék el addig, amíg ezen akadályok maradéktalanul el nem hárulnak.

„Körülbelül másfél héttel ezelőtt azt mondtam, nagy szükség van arra, hogy az állami oldal valamennyi érintettje leüljön az IndyCar programban lévő emberekkel, hogy közösen kíméletlen részletességgel dolgozzák ki, mik az elvárásaik ezzel kapcsolatban, mit gondolnak, miként fog ez várhatóan működni és mi azt, amit tőlünk várnak” – mondta a Boston Heraldnak Charlie Baker, Massachusetts állam kormányzója.„Még nincsenek válaszaim arra, hogy miként alakultak ezek a megbeszélések, mivel azok jelenleg is folyamatban vannak. Nagyon fontos számunkra, hogy amilyen hamar csak lehetséges a végére járjunk annak, mire lehet számítani, ennek alapján aztán megfelelően tudunk reagálni a problémára.”

A tárgyalásokon a verseny illetékesei mellett politikai oldalról a MassDOT, az MCCA, a város reptereit is üzemeltető Massachusetts Port Authority (Massport), valamint az útlezárások miatt érintett közlekedési hatóság (MBTA) tisztviselői vesznek részt.
Mindeközben a polgármesteri hivatal – Walsh politikai karrierjének megmentése érdekében – azon dolgozik, hogy módosítsa a városvezetés által elfogadott, időközben a kritikák kereszttüzébe került szerződést. Az IndyCar eredetileg vállalta, hogy az eseménnyel kapcsolatos munkálatokat magánfinanszírozásból fedezik, az érintett utcák versenypályává alakításának, valamint a rendőrség, a tűzoltóság és mentőszolgálat kivezénylésének költségeit viszont Dél-Boston magára vállalta.

A kontraktus módosítása nyilvánvalóan arra kényszerítené a szériát, hogy maguk fedezzék a fenti, egyes becslések szerint milliós nagyságrendű összegbe kerülő szolgáltatásokat, noha egyáltalán nem ezt írták alá.

Walsh úgy szignózta az öt évre szóló megállapodást a szériával, hogy teljesen kihagyta belőle a nyilvánosságot. A szerződés szerint ráadásul Boston maga nem részesül a futam bevételeiből, valamint annak jogdíjából, ellentétben más rendező városokkal.

A városvezetés most már igyekszik terelni és legutóbb úgy nyilatkoztak, hogy a kontraktusban szereplő öt év valójában soha nem számított a végleges verziónak.

„A hivatalos szerződés jelenleg mindkét fél részéről kidolgozás alatt áll, amely semmiféle pénzügyi kötelezettséget nem foglal majd magában Boston városnak részéről” – tudatta a Heralddal Walsh sajtószóvivője, Bonnie McGilpin

Ezen nyilatkozatban foglaltakat később a BGP is megerősítette.

A városi tisztviselők az év elején megkötött szerződésre csak „egyetértési nyilatkozatként” hivatkoznak, amit azonban a verseny törvényességét a nyilvánosság előtt elsőként megkérdőjelező, seaporti lakónegyed jogi képviselője, David Lurie erőteljesen vitat.

„A megállapodás, amit a polgármester aláírt nyilvánvalóan egy szerződésnek felel meg, nem pedig egyetértési nyilatkozatnak” – mondta Lurie. „Ez biztosítja, hogy a város a felelős minden költségtúllépésért, valamint az utcai munkálatokkal kapcsolatos kiadásokért. Ha a verseny szervezői most azt mondják, a város nem vállalja a felelősséget ezekért a jelentős kötelezettségekért, akkor a szerződést módosítani kell.”
Ebben az esetben – különösen ha hihetünk azoknak a pletykáknak, amelyek már a Walsh-féle vezetés kapcsán gazdasági bűncselekményről szólnak – az IndyCar akár jogi útra is terelhetné az ügyet és nagy valószínűséggel nyerne is.

 

 

 kép: Boston Herald