A pénzügyi helyzet miatt akár másfél autósra is apadhat a CFH Racing
A csapat hivatalosan is megerősítette, hogy gazdasági megfontolásból nyolc munkatársától is kénytelen volt megválni.
A CFH Racing társtulajdonosa, egyben oválversenyzője, Ed Carpenter a RACER kérdésére úgy fogalmazott, ez nem igazán tekinthető leépítésnek, sokkal inkább egy üzleti értelemben vett, szükségszerű lépésnek.
„Nem tekintesz várakozással az ilyen napokra, ez olyasmi, amit soha nem akarsz megtenni, de ha mindent összességében nézel, figyelembe veszed a vállalkozás stabilitását, akkor néha muszáj nehéz döntéseket meghoznod.”
Carpenter mellett tulajdonjoggal rendelkezik még a csapatban az üzletember Wink Hartman, továbbá az egykori versenyző Sarah Fisher és a férje, Andy O’Gara. A RACER információi szerint az elbocsátott nyolc alkalmazottból ketten az O’Gara család tagjai voltak.
A CFH Racing 2014 végén, a Sarah Fisher Hartman Racing és az addig szintén egy teljes szezonos autót szerepeltető Ed Carpenter Racing frigyéből született meg. A csapat az elmúlt szezonban két, teljes szezonos géppel versenyzett (a 67-es Dallara-Chevy-t Josef Newgarden, a 20-ast pedig oválon Carpenter, road/streeten pedig Luca Filippi vezethette), az Indianapolis 500-ra pedig egy harmadik autót is neveztek JR Hildebranddal a volán mögött. Ennek megfelelően a legendás ötszáz mérföldes viadalnak száz százalékban amerikai felállással vágtak neki. Az évad során Newgarden Alabamában és Torontóban is nyerni tudott, utóbbin ráadásul Filippi futott be a második helyen, így a CFH kettős győzelmet ünnepelhetett.
Newgarden 2016-ban is marad a csapat 67-es autójában, a 20-as gép sorsa azonban egyelőre nyitott kérdés, olyannyira, hogy az a lehetőség is felmerült, hogy ha az anyagi háttér nem tisztázódik, akkor ezt az autót full szezon helyett már csak az oválokra nevezik Carpenterrel a volán mögött.
„[Az elbocsátások] nem feltétlenül jelentik azt, hogy jövőre nem csinálunk semmit” – nyilatkozta a RACER-nek Carpenter. „Csak arról van szó, hogy egy kicsit szorosabbra húzzuk a nadrágszíjat és megvizsgáljuk, hol tartunk. A cél és a terv jelenleg ugyanúgy néz ki, mint ami idén volt. Van most néhány lyuk, amit be kell tömni, de november van, úgyhogy bőven maradt még időnk.”
Ősz elején többek közt az Indianapolis Business Journal valamint a RACER is arról számolt be, hogy komoly problémák elébe nézhet a CFH Racing köszönhetően legnagyobb pénzügyi támogatójuk, egyben a társtulajdonosi tisztségben is tetszelgő Wink Hartman miatt.
Az üzletember cége, a Hartman Oil ugyanis jelentős mértékben megsínylette a nemzetközi olajpiacon kialakult válságot, aminek következtében számottevő veszteséget könyvelhetett el. A csapat nevében a ‘H’ betű alatt rejtőző amerikai milliomos a RACER-nek adott, szeptemberi nyilatkozatában úgy fogalmazott, egyáltalán nem tudja garantálni, hogy jövőre is képes lesz annyi pénzt a CFH Racingre fordítani, mint eddig.
Ebből adódóan nem meglepő, hogy a hírek szerint a csapat már egy ideje kétségbeesett szponzorkeresést folytat, egyelőre inkább kevesebb, mint több sikerrel.
Egy teljes szezonos autó indításának költsége az IndyCarban körülbelül 5-8 millió dollár között mozog. Arról nincs pontos információ, hogy Hartman mennyivel járult hozzá a CFH működéséhez, de becslések szerint hétszámjegyű összegről van szó. Arról nem beszélve, hogy úgy tűnik, a #20-t eddig teljes szezonon át pénzelő Fuzzy’s Ultra Premium Vodka is redukálni kívánja az IndyCarra szánt pénzmennyiségét.
„Nem tudom azt mondani teljes bizonyossággal, hogy ez lesz, vagy az, de még egy olyan nehéz napon is, mint a mai, úgy érzem, hogy a csapat növekedése nagy lendületet vett” – véli Carpenter. „Egyes dolgokhoz idő kell. A Fuzzy [ a #20 főtámogatója] továbbra is nagyszerű partnerünk, de még nem dőlt el, hogy mely versenyeken lesznek az autón. Amikor én vezetem, rajta lesznek, de ezen túl, még minden nyitott.”
Az IBJ augusztus közepén megjelent riportjában az egykori versenyző, jelenleg televíziós szakértőként tevékenykedő Derek Daly úgy nyilatkozott, hogy az IndyCar csapatok háromnegyede financiális értelemben véve instabilnak mondható, egy anonimitást kérő csapattulajdonos pedig odáig ment, hogy a gárdák fele egyenesen a csőd szélén táncol. Néhány nappal ezelőtt pedig a Schmidt Peterson Motorsports alapítója/társtulajdonosa, Sam Schmidt fejtette ki kendőzetlen álláspontját a szériában uralkodó, aggasztó pénzügyi helyzetről.
kép: IndyCar
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough