Itt van az IndyCar 2016-os versenynaptára!

Vége a hosszú várakozásnak, megérkezett a széria a jövő évi menetrendje.
Akik többé-kevésbé, de nyomon követték az elmúlt hetek IndyCar vonatkozású híreit, azok számára nem tartogat meglepetéseket a széria 2016-os naptára.
Mint arról már előzetesen szó esett, az amerikai open-wheel versenyzés csúcskategóriája jövőre is csak egyetlen, USA-n kívüli helyszínre látogat el a már jól megszokott Toronto képében. Bár voltak arra komoly törekvések, hogy esetleg Mexikóváros ismét vendégül látja a bajnokság mezőnyét, ez azonban – ahogyan sajnos mindvégig várható volt – nem valósult meg, de az IndyCar nem adja fel és 2017-ben mindenképpen vissza akar térni a dél-amerikai országba.
Mexikót eredetileg szezonnyitónak szánták februári időponttal, a meghiúsulását követően azonban ez a szerep ismét St. Petersburgre hárul. A floridai utcák azonban az eddiginél két héttel korábban, azaz március 13-ára kaptak időpontot, amely változás nem kimondottan nyűgözte le a város egyes politikai tisztviselőit és még azzal is fenyegetőztek, hogy hamarosan megválnának a Grand Prix of St Pete-től. Reméljük erre nem kerül sor.
Ha pedig már a politika útvesztőinél tartunk, a naptárban új belépőként szereplő, a helyi republikánus vs. demokrata háború kereszttüzében is álló bostoni futam az amerikai munka ünnepének dátumát, azaz szeptember első hétvégéjét kapta meg. Ez az időszak az elmúlt két évben az IndyCar szezonzárójaként funkcionált, a városvezetés pedig úgy is számolt, hogy a tendenciát követve 2016-ban náluk fogják megkoronázni a széria friss bajnokát.
Ezt a szerepet azonban végül a már 2015-ben is záróversenyként funkcionált Sonoma Raceway kapta meg, méghozzá szeptember 18-án.
Ebből pedig máris kiderül, hogy a csapatok nagy örömére a menetrend némiképp emberbarátabb lesz, mint a sokat kritizált, rendkívül feszített tempójú 2015-ös. A versenyek számát tekintve ugyanis nem történik változás a legutóbbi évhez viszonyítva és jövőre is tizenhat futamot rendeznek majd tizenöt helyszínen, a szezon azonban öt héttel hosszabb lesz.
Távozók és régi/új belépők szintén akadnak. Sajnos búcsút kell vennünk az idén az utóbbi évek egyik legjobb futamát produkált fontanai Auto Club Speedwaytől, ahogyan a Milwuakee Mile-nak sem sikerült találni új promótert az időközben jelentős átalakuláson keresztül ment Andretti Sports Marketing helyére, míg a louisianai NOLA Motorsports Park körül kialakult jogi szappanoperát követően egyenesen az lett volna a meglepetés, ha a road pálya maradni tudott volna a naptárban.
A már említett – és remélhetőleg tényleg megvalósuló – Boston utcái mellett viszont két régi ismerőst is üdvözölhetünk a menetrend állomásai között. A Phoenix International Raceway és Road America a 2008-as újraegyesülés óta először kap helyet az IndyCar naptárában, előbbi április 2-án, utóbbi pedig június 26-án.
A PIR-re utoljára az IRL látogatott el 2005-ben, míg a közkedvenc Elkhart Lake-i road a megboldogult Champ Car utolsó, 2007-es szezonjában fogadott élkategóriás open-wheel gépeket.
Bár sokáig kérdéses volt a Pocono Raceway sorsa, szerencsére azonban jövőre sem kell nélkülöznünk a Long Pond-i triovált, amely három héttel az iowai forduló után, augusztus 21-én kerül megrendezésre, mint a hónap egyetlen IndyCar futama. Ez a tény azonban önmagában véve akár még üdvözölendő is, tekintve, hogy a riói olimpiával párhuzamosan menni felérne egy spontán, nézettségbeli öngyilkossággal bármely sportágat tekintve.
Az iowai verseny végül a tervezett szombati helyett vasárnap kapott időpontot, aminek oka a televíziós szerződésben rejlik. Ezen a júliusi hétvégén rendezik ugyanis a NASCAR Xfinity Series, valamint a Sprint Cup futamait a Kentucky Speedway-en, amelyeket az IndyCarral együtt az NBCSN tűz műsorára. A csatorna mind a három versenyt főműsoridőben, élőben akarta a sugározni, így az open-wheel széria kénytelen volt egy nappal eltolni a kukoricásba kiírt fordulóját.
A szezon egyetlen duplafordulójának 2015-höz hasonlóan jövőre is Detroit szolgál helyszínéül, méghozzá június első hétvégéjén.
Pályatípusra lebontva öt ovál, öt utcai és hat road futamon követhetjük nyomon a széria történéseit. A legnagyobb durranás azonban kétségkívül a 100. Indianapolis 500 lesz, amely május 29-én kapja meg a zöld zászlót.
Az alábbi táblázat jobb oldali oszlopában az amerikai közvetítést készítő csatorna neve mellett a MAGYAR IDŐ SZERINTI kezdési időpont látható.
kép: IndyCar

“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough