A zárt pilótafülke egyelőre még a távoli jövő zenéje
Will Power az elmúlt héten egy rövid látogatást tett szülővárosában, az ausztráliai Toowoombában, ahol megkapta a város jelképes kulcsát, majd ezt követően a V8 Supercars ikonikus versenyét, a Bathurst 1000-et is megnézte a DJR Team Penske vendégeként.
A Speedcafe nevű online lap ezt az alkalmat használta ki arra, hogy egy interjú erejéig elkapja a 34 éves pilótát és többek között az IndyCart érintő biztonsági kérdésekről is kifaggassa.
Power 2015-ben a tizedik, teljes szezonját – ebből hetediket a Team Penske színeiben – teljesítette az amerikai open-wheelben, de úgy érzi, még bőven van ideje a legmagasabb kategóriában.
„Öt, vagy még több, további évben gondolkodom. Szerintem lehetsz gyors idősebben is. [Juan Pablo] Montoya és Helio [Castroneves] még mindig nagyon versenyképesek. Helio a korral határozottan jobb lett, és idén már a 40. évét töltötte be. Nyilvánvalóan képes vagy tartani a lépést egy ideig, mindez csak azon múlik, hogy (elgondolkodik)….. Az IndyCar versenyzés rizikós. Ha egy jó csapatnál vagy és az élen tudsz lenni, az némiképp csökkenti ezt a kockázatot, de superspeedway-eken ez olyasmi, ami mindig ott motoszkál az agyadban, ahogy egy kicsit idősebb leszel. Egy olyan csapatnál lenni, mint a Penske nagyszerű dolog és mindig jó felszerelést biztosítanak. Annyit mondhatok, hogy jó itt lenni, ezért nehéz lenne hátat fordítani.”
Az idei Indianapolis 500 második helyezettje azonban egy percig sem titkolja, hogy úgy véli, több bajnoki címet érdemelne.
„Egyáltalán nem lennék elégedett, ha csak egyszeres bajnokként hagynám abba, pláne ha a következő öt évet is végig versenyezném. Már most úgy érzem, hogy több, mint egy címemnek kellene lennie, azt nézve, miként zajlottak le azok a szezonok, amikor a második lettem (2010-2012). Szóval, nyilvánvalóan több bajnokságot akarok nyerni és egy Indy 500-at is. A megnyert versenyeim számát (22) figyelembe véve, az egy cím nem túl jó arány. Több bajnokságot kellett volna már szereznem, de hát ez egy ilyen játék.”
Justin Wilson halálát követően sokan a pilótafülke azonnali zárttá tételét követelték, azt azonban sokan nem vették figyelembe, hogy ez nem egy olyan dolog, amit egyik pillanatról másikra meg lehet valósítani. Erről már többek között az autósportban is rendkívül nagy tiszteletnek örvendő ortopédsebész, dr. Terry Trammell, legutóbb pedig az IndyCar első embere, Mark Miles is kifejtette a véleményét.
„Minden alkalommal, ha egy baleset történik, valamit tenni kell azért, hogy ne ismétlődhessen meg újra” – mondta Power „Az egyetlen dolog, ami miatt ez az open-wheel versenyzésben nehéz, az a cockpit. A nyakadig védve vagy, korábban ez csak vállmagasságig volt így. Nagyon nehéz lenne megvalósítani a védőfedelet rövid időn belül. Ugyanakkor, szerintem a sisaktechnológia az, ahol a dolgok változhatnak. Három oldalról (jobb, bal és hátul) nagyon jól vagyunk védve, mintha csak egy második sisakról beszélnénk. Az anyaga miatt, valamint annak révén, hogy csatlakoztatva van a HANS-hoz, már a sisak súlya sem jelent akkora problémát, mint a múltban. Véleményem szerint, az elülső részének alakja és a mérete az, amin változtatni lehetne, hogy törmelékek esetén segítsen. A sisakgyártók valószínűleg egy halom adattal rendelkeznek ezzel kapcsolatban, jóval többel, mint amennyivel az IndyCar. Azt hiszem, az IndyCar ezekkel a srácokkal, valamint az FIA-val dolgozik jelenleg is, hogy megoldást találjanak a fejsérülésekre. Van egy versenyzői szövetségünk, amelynek én is tagja vagyok, de benne van még Simon Pagenaud, Tony Kanaan és James Hinchcliffe is. Én nagy szószólója vagyok a biztonságnak, mivel már magam is sérültem meg nagyon súlyosan, emellett pedig láttam is pár igazán csúnya dolgot. Igazán azt akarom, hogy az IndyCar versenyzés biztonságos legyen, egyszerűen nem bírom végignézni, hogy az emberek megsérülnek.”
Power egyáltalán nem biztos abban, hogy a részlegesen, vagy akár teljesen fedett pilótafülke egyszer hétköznapossá válhat az open-wheelben, de hiszi, hogy valamilyen megoldás születni fog a problémára.
„Az FIA-nál már nagyon régóta téma ez, és számukra óriási költségvetés áll rendelkezésre ahhoz, hogy teszteljék az ilyen típusú dolgokat, mégis, még mindig nem találtak megoldást. Nyilvánvalóan ez egy rendkívül kemény feladat. Láttunk már számos védőfedél tervezetet, tehát folyamatosan dolgoznak rajta, de egyelőre még nem jártak sikerrel.”
A 2014-es Verizon IndyCar Series bajnok emlékeztet arra, hogy a versenyek közben letéphető sisakfóliát használnak, mivel ekkora sebesség mellett elkerülhetetlenül összeszednek rengeteg port és piszkot. Fedett cockpit esetében viszont ez a gyors megoldás már nem lenne alkalmazható, emellett pedig számos egyéb gond is adódhat.
„Nagyon sok probléma lenne a hűtéssel is, arról nem beszélve, milyen nehéz lenne egy baleset után kiszedni valakit az autóból, ha az fejjel lefelé landolna. A jó dolog az, hogy mindenki rajta van az ügyön az FIA-nál és az IndyCarban. Biztos vagyok abban, hogy elő fognak rukkolni valamivel.”
Arra a kérdésre, hogy az IndyCarnak az open-wheel világ élére kellene-e állnia a biztonsági technológiák terén, Power így válaszolt:
„A múltban már megtették többek között a SAFER fallal, és azt hiszem, jelenleg jobb fejtámaszunk van, mint az F1-nek. Ez egy igazán puha, progresszív támaszték, tehát alig érzed. Kifejezetten csak az IndyCar számára fejlesztették ki.”
A széria jövőjét tekintve az ausztrál optimista.
„Számomra az IndyCar jelenleg a valaha volt legjobb a csapatok minőségét és a pilóták tehetségét tekintve. Amióta csak követem, most a legversenyképesebb. […] A televíziós nézettség nő, a helyes irányba tart, ami jó, mivel volt idő, amikor nagyon rezgett a léc. Ha még pár évig ebben az ütemben javul, akkor borzasztóan jó formában leszünk.”
képek: IndyCar
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough