Az IndyCar első embere megtörte a csendet

Közel másfél hónap eltelt az IndyCar szezonzáró, sonomai versenye óta, a holtidény pedig minden eddiginél lassabb ütemben csordogál, már ami a híreket illeti.

Pedig számos, a bajnokság jövőjét érintően kulcsfontosságú kérdés lóg a levegőben. A 2016-os versenynaptár bejelentése továbbra is várat magára, ahogyan azt sem tudni, hogy a szériában szereplő gyártók, vagyis a Honda és a Chevrolet mikor írja alá a hosszabbításra vonatkozó szerződést. A versenyzésért felelős igazgatói pozícióból augusztus végén távozott Derrick Walker utódjának személyét szintén homály fedi, de a Justin Wilson halálos balesetét követő vizsgálat eredményeinek ismertetése sem kapott eddig nyilvánosságot.

A USA Today ezen kérdésekre igyekezett választ kicsikarni az IndyCar anyacégének, a Hulman & Co.-nak vezérigazgatójától, Mark Miles-tól.

A Wilson-baleset után rengetegen kezdték arra sürgetni az IndyCart, hogy tegyen lépéseket a versenyzők biztonsági körülményeinek javítása érdekében, a kritikus hangok pedig legfőképpen a pilótafülke zárttá tételét követelték. A tragédia után a széria átfogó vizsgálatot tartott, aminek eredményeiből azonban mindeddig nem sok részlet látott napvilágot.

“A jelentés rengeteg adatot közöl a baleset során fellépett energiákról és erőhatásokról, valamint arról, hogy mi történt pontosan” – mondta a USA Today-nek Miles. “Nem gondolom, hogy lett volna benne bármi meglepő. Azt hiszem, mindenki nevében mondhatom, hogy a jelentéssel, vagy anélkül, de mindannyian reméljük, hogy képesek leszünk előrelépéseket tenni és megtaláljuk a módját annak, hogy a cockpitet biztonságosabbá tegyük, csökkentsük a kockázatokat. Előfordulhat, hogy teszünk pár rövidtávú intézkedést, mint például olyan elemek autóhoz kötése, amelyek ebben a szezonban még nem voltak ily módon rögzítve. Az ezzel kapcsolatos munka jelenleg is folyamatban van. Ugyanakkor nem akarom, hogy bárki is azt szűrje le ebből, hogy mindez amiatt történik, mert valami kirívó dologra derült fény a [Wilson] baleset utáni vizsgálat során.”

Miles nemrég egy másfél órás mítingen vett részt a légiközlekedésben és a NASA-nál jártas szakemberekkel, akik tényleges tapasztalattal rendelkeznek többek között a vadászgépek zárt pilótafülkéjének tervezése és kivitelezése terén. Ahogyan azonban az IndyCar biztonsági konzultánsa, dr. Terry Trammell is elmondta korábban, a cockpit lefedése nem várt kockázatokat rejthet magában.

“Melyek azok a dolgok, amelyeket meg kell oldani?” – tette fel a kérdést Miles. “Nyilvánvalóan a leglényegesebb pont, hogy megtaláljuk a megoldást, ami megvédené a versenyzőt, ugyanakkor nincs olyan, ami teljes védelmet nyújtana, ha egy olyan helyzetbe kerülsz, mint Las Vegas [a Dan Wheldon halálába torkollott, 2011-es tömegbaleset, amelynek során a brit bajnok feje egyenesen az egyik kerítéstartó oszlopnak csapódott].”

Az IndyCar nem egy teljesen zárt pilótafülkében gondolkodik, sokkal inkább egy részleges, szélvédő-szerűségben, de ennek megvalósítása rendkívüli körültekintést igényel. Ennek okai az alábbi posztban részletesen kivesézésre kerültek.

“Nem fognak látni változásokat az autón már jövőre ebből a szempontból, mivel, úgy vélem, ez lehetetlen. Az IndyCar nagyban arra összpontosít, hogy külsős szakértők bevonásával jöjjön rá arra, mit lehet tenni. Ezek komoly technikai kihívások, és nehéz elképzelni, hogy bármiféle átalakulás még ebben az évben megtörténhet. Jelenleg nem zárnám ki erre a 2017-et, de a kutatásoknak, a fejlesztéseknek végbe kell menniük, annak érdekében, hogy valamennyi kérdésre választ kapjunk.”

Ami a versenyzésért felelős igazgatói állást illeti, Derrick Walker egy korábbi interjújában úgy nyilatkozott, hogy a pozíció egyik legnagyobb hátulütője, hogy túl sok feladat, ezáltal felelősség hárul az azt betöltőre. Nemrég még arról volt szó, hogy a posztot több ember között osztják majd szét, Miles szavaiból azonban kiderül, ez mégsem lesz így.

“A [versenyzésért felelős igazgató] munkaköri leírása egy kicsit módosul. A pozíció majdani betöltője három területért lesz felelős, amelyeket jelenleg összefoglalóan “technikainak” hívunk, ez magában foglalja a mérnöki feladatokat, mindegy, hogy az aeróról, a motorról, vagy a többiről van szó, továbbá az autók biztonságára vonatkozó részeket. Három ember tartozik ehhez a poszthoz jelentési kötelezettséggel, a vezető mérnökünk, Will Phillips, a versenyigazgatóság feje, Brian Barnhart, valamint egy harmadik fél, Vince Kremer, aki egyfajta mindenes. Miután az én hatásköröm bővült, így lesznek olyan emberek, akik most egyenesen nekem jelentenek majd. […] A versenyzés, a működés, az autó és a technikai szabályozások tartoznak majd ahhoz a személyhez, aki betölti a pozíciót.”

A holtszezon egyik legnagyobb kérdőjele jelenleg a szériában szereplő két gyártó szerződéshosszabbításának kérdése. Mind a Honda, mind pedig a Chevrolet erőforrásokra vonatkozó kontraktusa már szeptember 14-én lejárt, a megújításuk pedig továbbra is várat magára.

Miles elmondása szerint az IndyCar tisztviselői ezen a héten tervezik, hogy időpontot találjanak a további egyeztetésekre, a végkimenetelt tekintve pedig optimista.

“Nem hiszem, hogy bármi akadálya lenne annak, hogy mindent véglegesítsünk.”

Érdekesség, hogy a tervezett tárgyalással kapcsolatban Miles csak Detroitot említette, amely a Chevrolet otthona, tehát a Hondára vonatkozó részt sikerült ügyesen megkerülnie.

Arra a kérdésre, hogy van-e jelenleg bármilyen hatással az IndyCarban lévő csapatokra a tény, miszerint egyik gyártó sincs jelenleg motorokra vonatkozó szerződésben a szériával, Miles csak a fejét rázta.

“Nincs, ugyanolyan tempóban működnek, ugyanúgy csinálnak mindent, mint normál esetben tennék a következő szezonra készülve.”

 

 

kép: IndyCar

hirdetés

hirdetés

Ez a weboldal a jobb felhasználói élmény érdekében cookie-kat használ.
Elfogadom
Elutasítom
Privacy Policy