Veszélybe kerülhet az IndyCar St. Petersburgi versenye
A városi tanács megkérdőjelezi a Grand Prix of St. Petersburg helyi gazdaságra gyakorolt hatását, ahogyan magának az eseménynek mai értékét is.
Az 1.8 mérföld hosszú, 14 kanyarból álló ideiglenes utcai pálya 2003-ban mutatkozott be a CART-ban, a következő szezonban azonban a szervezők közötti vita miatt nem kapott helyet a széria állomásai között.
A floridai helyszín 2005-ben már a konkurens Indy Racing League naptárának részeként tért vissza, mint annak első, nem oválon rendezett fordulója. A Grand Prix of St. Petersburg egyike volt azon versenyeknek, amelyek a 2008-as, immár újra egységes IndyCar menetrendjében is helyet kaptak. A következő évtől kezdve – a 2010-es idényt leszámítva – szezonnyitóként funkcionált, bár a nemrég véget ért, 2015-ös bajnokságban betöltött ezen szerepe csak azt követően hárult rá, hogy a brazíliavárosi futam törlésre került.
A St. Pete-i verseny nagy népszerűségnek örvend nem csak a rajongók, de a csapatok körében is, mostanra viszont olybá’ tűnik, hogy ezt a lelkesedést a helyi, politikai vezetők egy része nem igazán osztja.
Az első nézeteltérésre már a jövő évi GP of St. Pete dátumának meghatározásakor sor került, miután néhány tanácstag nehezményezte, hogy az IndyCar az eddig megszokott, március végi időpontnál két héttel hamarabb, azaz március 11-13-ára kívánja megrendezni a 2016-os versenyt.
A változás hivatalos okaként a hónap második felében rendezendő sebringi 12 órás versennyel, valamint a húsvéti hétvégével való dátumegyezés elkerülését jelölték meg, április első hétvégéje pedig az ideiglenes pálya vonalát érintő kulturális intézmények programsorozatával került volna fedésbe.
Most pedig csak még tovább gyűrűzik a verseny körüli, politikai huza-vona.
A St. Petersburgi városi tanács megbízottja, Karl Nurse és a GP of St. Pete promóteri tisztségét ellátó Green Savoree Racing Promotions között lezajlott, szeptember 10-ei megbeszélés eredetileg a felek közötti kontraktus részletezéséről szólt volna, azonban a verbális indulatok gyorsan elszabadultak.
A képviselők felvetették, hogy talán a város már kinőtte az idén összesen 160.000 nézőt vonzott rendezvényt és emiatt lehet nem éri meg az anyagi ráfordítást a város részéről.
Ebből adódóan a tanács tagjai nemtetszésüket fejezték ki, mondván a Green Savoree továbbra sem hajlandó megmutatni nekik a versenyhétvégéről készült kimutatásokat, amelyekből a képviselők pontos képet kaphatnának arról, mennyi bevétel származott a háromnapos eseményből.
A St. Pete és a Green Savoree közötti, hosszúra nyúlt vita következtében néhány képviselő egyenesen azt szorgalmazta, hogy a jelenleg érvényben lévő szerződés 2017-es lejártakor új, a versenyrendezési jogokért zajló ajánlattételi procedúrát írjanak ki, megnyitva az utat más, potenciális promóterek előtt.
„Sok szerencsét hozzá” – summázta a TampaBay.com-nak Kevin Savoree, utalva arra, hogy a városnak nem lesz könnyű dolga, ha új céget akarnak találni a feladatra.
A megbeszélés során néhány képviselő igazat is adott ebben Savoree-nak, mondván nem sokan vállalnák be egy olyan komplikált esemény promóterségét, mint egy teljes versenyhétvége.
Az eredeti tervek szerint St. Petersburg polgármestere, egyben a Grand Prix nagy támogatója, Rick Kriseman októberre kívánta kiírni azt a szavazást, amely a Green Savoree szerződésének újabb, három évvel történő meghosszbbításáról szólt volna. A kialakult parázs helyzet azonban könnyedén felülírhatja mindezt.
Az egyik jelen lévő képviselő, Jim Kennedy például nyíltan kijelentette, abban sem biztos, hogy a Green Savoree által tető alá hozott versenyhétvégéből a város – azon belül is a helyi vállalkozások – egyáltalán profitálnak-e valamit.
„Vajon ez a mostani megállapodás a legjobb számunkra?” – tette fel a kérdést Kennedy, a válasszal pedig Savoree sem maradt adós.
„Ha bennünket akarnak, akkor bennünket akarnak. Ha nem, megértjük. Erről szól az üzlet. Az évek során a promóterek ebben az országban és világszerte jönnek és mennek, mint a yoyo.”
Mindeközben több tanácstag is megkérdőjelezte a Green Savoree-nak a versenyhétvége rendezésére adott, 150.000 dolláros állami támogatás jogosságát, valamint mindazt az infrastruktúrát érintő változtatásokat – lásd. pl. közutak, valamint az ideiglenes pályát érintő reptér lezárását – , amelyekre a GP of St. Pete miatt minden évben szükség van.
Alan DeLisle városfejlesztési megbízott elmondása szerint a város fontolgatja egy, a GP of St Petersburg gazdasági hatásaira irányuló tanulmány elkészítését, annak érdekében, hogy világosan meghatározzák, mennyi pénzt generál a verseny a közösség számára.
Amy Foster képviselőasszony szerint az IndyCar futam mára idejétmúlttá vált St. Petersburg számára, mivel a város az elmúlt évtized folyamán jelentős fejlődésen ment keresztül, amiből adódóan már nem merné kijelenteni, hogy a verseny az egyetlen dolog, ami megkülönböztetően hatna rájuk.
„Őszintén úgy érzem, mi már egy teljesen más város vagyunk, mint amikor ez a verseny elindult.”
képek: IndyCar
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough