Louisianában már mindenki perel mindenkit
Tovább folytatódik a jogi szappanopera.
Az IndyCar nagy reményeket táplált az idén először megrendezett Grand Prix of Louisiana helyszínéül szolgált NOLA Motorsports Park iránt, amelytől azt remélték, hogy tartós szereplője lehet a versenynaptárnak.
Mostanra viszont már tudjuk, hogy a helyzet finoman szólva sem az előzetes várakozások szerint alakult. Az időjárásnak is köszönhetően a széria fennállása egyik – ha nem A – legrosszabb futamát produkálta, ráadásul mindezt egy maroknyi fizető néző előtt.
Két hónappal később, júniusban aztán robbant a bomba, miszerint a verseny promóteri tisztségét ellátó Andretti Sports Marketing (ASM) pert indít a NOLA ellen csalás, szerződésszegés és tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat vádjával.
Az avondale-i létesítmény még 2014-ben hozta létre saját nonprofit szervezetét, amelynek révén állami támogatást tudtak felvenni mintegy 4.5 millió dollár értékben. Andrettiék szerint a három évre megkötött szerződésükben a NOLA vállalta, hogy ebből csak 2.6 milliót szánnak a pálya körüli munkálatokra, a maradékból pedig az ASM-et, valamint az egyéb, kapcsolódó cégeket fizetik ki. Végül azonban kiderült, hogy 3.4 milliót költöttek a 2.74 mérföld hosszú, 13 kanyarból álló pályára, ami jelentősen megforgatta a költségvetést, amiből adódóan Andrettiéket – állításuk szerint – a vártnál jóval kevesebb pénzzel kompenzálták.
A válaszlépéssel a NOLA sem maradt adós. A New Orleans Advocate szerint a létesítmény, valamint annak tulajdonosa, Laney Chouest július 30-án egy huszonöt oldalas dokumentumot nyújtott be a New Orleans-i körzeti bíróságnak. Ebben azt állítják, hogy a Grand Prix of Louisiana pénzügyi sikerének egyik alapköve a megfelelő jegyeladás lett volna, ami nem valósult meg. A tervek szerint nagyjából 80.000 nézőt vártak a versenyre, a tényleges helyszíni közönség létszáma azonban végül a 8.000 főt sem érte el. A NOLA jogi képviselője, Thomas J. Cortazzo szerint Andrettiék maguknak köszönhetik, hogy anyagilag rosszul jártak, mivel csúfos kudarcot vallottak promóteri kötelességeik teljesítését illetően, és az emiatt kiesett pénzt próbálják megszerezni azzal, hogy tisztességtelenül állítják célkeresztbe a pályát, valamint annak tisztviselőit.
A NOLA emellett állítja, hogy ők valóban csak 2.6 millió dollárt költöttek a létesítmény korszerűsítésére. A louisianai törvények szerint a megítélt állami támogatásnak minden esetben csak a 90%-át bocsátják rendelkezésre, a maradék 10%-ot pedig azután utalják át, ha a cég bizonyította, hogy az előzetesen megkapott összeg rendeltetésszerűen, az előre meghatározott feltételek szerint került felhasználásra. A NOLA szerint ez az ő esetükben is így történt, beleértve azt a 700.000 dollárt is, amely Andrettiék részére azonnal kifizetésre is került. Mindezt hivatalos iratokkal alá is tudják támasztani.
A NOLA-t nem csak Andrettiék várják a bíróság előtt, hanem a pálya körüli lelátók felállításával megbízott Nussli is. A svájci illetőségű építőipari cég vádjai szerint a létesítmény máig nem fizette ki a munkaerő, anyagköltség, valamint egyéb szolgáltatások összértékének megfelelő, mintegy 358.600 dollárt.
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough