Alex Zanardi nem zárkózik el az Indy 500-tól
Az egyik leginspirálóbb ember a Földön, a nagybetűs Példakép a 100. Indianapolis 500-zal kacérkodik.
Alex Zanardi soha nem rejtette véka alá, hogy a karrierjét tekintve a legnagyobb szívfájdalom számára, hogy egyszer sem rajtolhatott el a világ legrégebbi ötszáz mérföldes viadalán.
Az olasz klasszis négy csonka Forma-1-es szezont követően 1996-ban, az open-wheel szakadás évében csatlakozott a CART mezőnyéhez, amely széria naptárának innentől fogva már nem képezte részét az Indy 500. Ennek ellenére nem bánta meg, hogy végül nem a rivális IRL-be vetette a sors, hiszen 1997-98-ban, zsinórban két bajnoki címet szerzett Chip Ganassiék színeiben. 1999-ben egyetlen szezon erejéig visszatért a száguldó cirkuszba, amely lépés azonban nem váltotta be a reményeket, így a következő évben ismét az USA-ban találta magát. 2001-ben újra a CART mezőnyének tagja lett, immár a Mo Nunn Racing autójában, a szezon tizenötödik versenyén, a németországi Lausitzringen azonban kis híján végzetes balesetet szenvedett, aminek következtében mindkét lábát elvesztette.
Zanardi azonban nem tört meg és a helyzetéből igyekezett kihozni a maximumot. Kitartásának és hihetetlen akaraterejének köszönhetően nem, hogy a hétköznapi élet nem okoz számára problémát, de visszatért a versenypályákra és a WTCC-ben például három győzelmet is aratott.
A motorsportban való aktív szerepvállalása mellett új szenvedélyre is lelt az atlétika világában. Zanardi azonban nem az a fajta, aki megelégszik a hobbi szinttel, a kőkemény edzésmunka pedig meghozta a gyümölcsét két arany és egy ezüstérem formájában a 2012-es londoni paralimpián a kézzel hajtott kerékpárok számaiban. Két évvel később újabb fegyvertényt hajtott végre, miután teljesítette élete első Ironman versenyét, nem is akárhol, hanem a Hawaii-on rendezett világbajnokságon.
A sokat megélt olasz bakancslistája azonban továbbra is számos pontot tartalmaz, amelyek között az Indianapolis 500 is ott szerepel.
„Nem leszek egy elégedetlenkedő vénember, ha nem jön össze, de szeretnék részt venni az Indy 500-on, ha megfelelő lehetőség adódik” – nyilatkozta az Autosportnak az élő legenda, akinek nevéhez fűződik többek között „Az előzés” is.
Zanardi ugyanakkor elárulta, hogy a KV Racing társtulajdonosa, Jimmy Vasser – akivel ’96 és ’98 között csapattársak voltak a CGR-nél – ajánlatot is tett neki, a részletekbe azonban nem mentek bele, ő pedig nem szeretné a barátságukat kockára tenni.
Az olasz sportember már korábban is többször elmondta, legszívesebben akkor fontolna meg igazán egy esetleges Indy 500 nevezést, ha azzal a Chip Ganassival ejthetné meg, akinek a két CART bajnoki címét köszönheti.
Itt érdemes megemlíteni, hogy Ganassi a 2013-as Indianapolis 500 előtt, ünnepélyes keretek között ajándékozta Zanardinak azt a Reynard 961/Hondát, amellyel a 96-os, Laguna Secai futam utolsó körében végrehajtotta a már említett világhírűvé vált előzést és landolt végül a dobogó legfelső fokán.
Zanardi 2003-ban egy teljes egészében kézi vezérlésűvé alakított CART géppel tizenhárom kört tett meg a Lausitzring oválján, pontosan annyit, amennyi még hátravolt a két évvel korábbi versenyből a balesete pillanatában. Az időeredményei révén könnyedén kvalifikálhatta volna magát a mezőnybe, egészen pontosan az ötödik rajtpozícióba, ami szemlélteti, hogy a módosított autóval való részvétel nem ütközne akadályokba.
A 48 éves sztár máris keményen edz a 2016 szeptemberében esedékes riói paralimpiára, azt azonban elhintette, hogy a felkészülési programjába még bele tudna préselni egy kis autóversenyzést is az év korábbi szakaszában.
A jövő júliusi spái 24 órást már teljesen mértékben kizárta, arról viszont nem szól a fáma, hogy a Május Hónap időpont tekintetében még belefér-e sűrű edzéstervébe.
Egy biztos, ha megvalósulna Zanardi részvétele, akkor máris megelőlegezhetnénk neki a ‘100. Indianapolis 500 legnagyobb sztorija’ címet.
kép: Chip Ganassi Racing
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough