Montoya ésszel és nem erővel nyerné meg a bajnoki címet

Montoya ésszel és nem erővel nyerné meg a bajnoki címet

A kolumbiai nem akar felesleges kockázatot vállalni.

 

Elképesztő versenyek, kiélezett küzdelmek, drámák, sportpolitikai csatározások, lehengerlő manőverek és meglepetések teszik lebilincselővé az IndyCar idei szezonját.

Az izgalmak közepette pedig csak egyetlen dolog tekinthető állandónak, nevezetesen Juan Pablo Montoya elsősége a bajnoki pontversenyben. A Team Penske kolumbiai sztárja a szezonnyitó St. Petersburgi futamon aratott győzelme óta egyetlen pillanatra sem adta át senkinek vezető pozícióját az összetettben, és mindent megtesz azért, hogy az előnye az évad utolsó, sonomai fordulója után is megmaradjon.

Montoya – aki 1999-ben, újoncként lett a CART sorozat bajnoka – azonban nem akar meggondolatlan helyzetekbe keveredni a pályán, mi több, célja elésérének egyetlen módját a felesleges kockázatok elkerülésében látja.

A kolumbiai négy futammal a szezon vége előtt 54 ponttal vezeti az összetettet a Chip Ganassi Racing háromszoros bajnoka, Scott Dixon előtt. Az új-zélandin kívül még további három versenyző az RLL Racinges Graham Rahal, valamint két Penske-s csapattársa, Helio Castroneves és Will Power is hetven ponton belül van Montoyához képest, úgyhogy jelen poszt főhőse egyáltalán nem dőlhet hátra.

„Egyetlen rossz verseny és minden munka, amit a szezonba fektettél máris kidobódik az ablakon” – nyilatkozta Montoya a USA Today-nek. „Ahelyett, hogy jól csinálnád, inkább igyekszel elkerülni a rosszat. Továbbra is úgy kell hajtanod, ahogyan csak tudsz, de nem zárhatsz rossz versenyeket, ha érted mire gondolok.”

A JPM becenévre hallgató klasszis idei szezonja parádésnak mondható, amit jól szemléltet, hogy tizenkét futamból nyolcszor végzett a legjobb ötben, ebből négyszer a dobogón, azon belül is kétszer beleértve az Indianapolis 500-at –  annak legfelső fokán. 

sha444.jpg

Azt azonban senki ne gondolja, hogy az eddigi versenyek sétagaloppnak számítottak Montoya részéről. Példának okáért legutóbbi két fordulón, Fontanában és Milwaukee-ban egyaránt számos probléma és – teniszhasonlattal élve /emberünk esetében ennek a sportnak külön jelentése is van ugye/ – ki nem kényszerített hiba kísérte útját, de mindig sikerült visszaverekednie magát az élmezőnybe és végül mindkét oválon a negyedikként intették le.

Persze a szerencse is mellette állt, közvetlen ellenfelei betlijeinek képében. Jó példa erre Power, aki a milwaukeei kiesése miatt 22 pontot bukott, ennek köszönhetően pedig a másodikról az ötödik helyre csúszott vissza a bajnokságban.

„Az utóbbi két versenyhétvége nagy rizikót képviselt számunkra, de végül két negyedik helyet szereztünk és a legfőbb riválisaim előtt végeztem” – summázta Montoya. „Igen, veszítettem pár pontot Helióval és Rahallal szemben, de alapjában véve igazán mégsem mulasztottunk semmit. Elvesztettem öt pontot, de nem huszat. […] Soha nem lesznek tökéletes hétvégéid, ez inkább arról szól, hogy milyen jól tudsz kijönni a problémákból. Az elmúlt hétvégénk simán végződhetett volna egy 15. hellyel. Az utolsó sárga szakasz előtt a 11-12. pozíciókban voltunk. A végén a csapat jó döntést hozott azzal, hogy kint tartott használt gumikon. Mindent egybevéve, az a személy, akit le kellett győznünk Dixon volt, és megcsináltuk.”

Rahal és Dixon egyetértenek azzal, hogy a bajnoki cím végül annál landol, aki úgy tud sikeresen kimaradni a rázós helyzetekből, hogy közben konstans jó eredményeket hoz.

„Nem hiszem, hogy volt neki egyáltalán egy rossz hétvégéje” – mondta Ganassiék leglojálisabb pilótája. „Nekem viszont három vagy négy. Graham valószínűleg ugyanígy van vele, és Willnek is akadt egy pár. Mindannyian vesztettünk számottevő pontokat Montoyával szemben. Ők nagyszerű munkát végeznek azzal, hogy a rossz versenyeket a saját javukra fordítsák. Van, amikor mindenkinek ugyanannyi rossz futam jut, és van, amikor nem. A bajnokság azonban még nagyon nyílt, több, mint 250 pont szerezhető, szóval egyáltalán nincs lefutva.”

Rahal az idei szezon legnagyobb meglepetésének számít. Az amerikai versenyző létjogosultságát az IndyCar mezőnyében még egy évvel ezelőtt is sokan vitatták, mostanra azonban szó szerint megtáltosodott, és a korábbi sereghajtóból a bajnoki cím egyik esélyesévé lépett elő. Ráadásul mindezt egy, a konkurens Chevrolet-hoz képest hátrányban lévő Honda aero kittel felszerelt autóban.

Rahal idén hat top 5-ös befutót tudhat magáénak, ebből ötször dobogóra állhatott, Fontanában pedig – a 2008-as St. Pete-i futam óta először – nyernie is sikerült. Ezzel egyfajta rekordot is beállított, hiszen korábban még soha nem fordult elő, hogy egy pilótának 128 versenyt kellett várnia második győzelméig.

A 26 éves amerikai jelenleg 69 pontos lemaradásban van Montoyához képest, de nem ringatja magát hiú ábrándokba.

„Úgy érzem, az egyetlen mód arra, hogy befogjuk [Montoyát], ha nem fejezi be a versenyt. Egész évben olyannyira elkapta a fonalat, hogy pusztán a teljesítményre alapozva nagyon nehéz lenne utolérni. Sokkal többre van szükség ennél, és ez az, amire ő is nagyon figyel. Tudja, hogy ha csak végzi a dolgát, befejez minden versenyt top 10-eket hozva, akkor az elég ahhoz, hogy bebiztosítsa magát.”

 

 

képek: IndyCar