A Honda az IndyCar jövőképére kíváncsi
Bár az elmúlt hetekben több olyan pletyka kapott szárnyra, hogy a Hondának sikerült megegyeznie az IndyCarral, a japánok szerint azonban ez egyelőre koránt sincs így.
A Honda jelenlegi szerződése szeptember 13-án jár le, azt pedig továbbra sem lehet tudni, hogy a soron következő szezonban is maradni kívánnak-e a szériában, mint motorpartnerek és aero kit gyártók.
A cég 1994-ben szállt be a CART-ba, kilenc évvel később, 2003-ban pedig a rivális Indy Racing League-hez pártoltak át. 2006 és 2011 között az időközben újra egységes IndyCar kizárólagos erőforrás-beszállítóiként szerepeltek. A széria legújabb generációs autója, a DW12 2012-es debütálása a Chevrolet és a Lotus érkezését vonta maga után, így a bajnokság hat év után, gyártók szempontjából újra többszereplőssé vált. A Lotus rekordidő alatt, botrányoktól övezve vérzett el, aminek következtében a szezon végén távoztak is az IndyCarból. A Chevy és a Honda azonban a már 2010-ben beharangozott aero kitek okán lelkesen tekintett a jövőbe. Mindkét cég szerződésének egyik fontos kitételeként ugyanis ezen elemek bevezetése szerepelt, amitől – az IndyCarral együtt – a bajnokság fellendülését, új gyártók és partnerek bevonzását, a nézőszám növekedését és az egyenautós jelleg bizonyos fokú megszűnését várták. Mostanra kijelenthető, hogy ebből csak vajmi kevés valósult meg. A pályán nyújtott produkcióval eddig sem volt probléma, új belépőket viszont egyáltalán nem hoztak az aero kitek, extra költségeket viszont annál inkább.
A Honda ráadásul az elemek tervezése és gyártása terén számottevő lemaradásba került a Chevrolet-val szemben, amit a japánok – ilyen a versenyzés felkiáltással – még el is fogadtak volna, az amerikai gyártó autóit ért indianapolisi balesetek okán az utolsó pillanatban eszközölt szabálymódosítások viszont már nem hagyták hidegen őket, mondván azok hátrányosan érintették a hozzájuk tartozó csapatokat, holott ők teljesen biztonságos gépeket küldtek pályára. A Honda nem nyerte meg az Indianapolis 500-at, azt a versenyt, amelyet nyíltan a legfontosabbnak tituláltak a komplett szezonban, hamarosan pedig a japánok flottáját erősítő gárdák is egyre élesebb hangokat ütöttek meg a médiában, mondván az aero kitek bevezetése korai volt, ezáltal hatalmas hiba, a lemaradás miatt pedig nem, hogy új szponzorokat nem tudnak szerezni, de még a már meglévőket is csak nagy nehézségek árán tudják egyelőre maradásra bírni. Egyesek azt is javasolták, hogy dobják a francba az aero kiteket és térjenek vissza a régi, Dallara elemekhez, ehhez viszont a Chevy-nek is lenne egy-két szava, lévén ők a szerződésükben fektették le, hogy az új elemek megjelenése az egyik vezető ok, amiért ismét részt vesznek a bajnokságban.
Mondhatjuk, hogy savanyú a szőlő, a problémákat viszont maga az IndyCar is érzi, nem hiába került szóba az úgynevezett 9.3-as szabály életbe léptetésének ötlete, ami azt jelentené, hogy a Honda soron kívül belenyúlhat, fejlesztéseket eszközölhet az aero elemeiben. A gyártó idén három győzelmet jegyez – szemben a Chevrolet nyolc sikerével, beleértve a már említett Indy 500-at -, a legutóbbit például az utóbbi évtized legjobb, egyben legellentmondásosabb versenyén, a kaliforniai Fontanában (egy kőhajításnyira a Honda vadiúj amerikai főhadiszállásától). Ironikus módon azonban mindhárom elsőséget sárga zászló alatti befutón érték el.
Az IndyCar projektért felelős Honda Performance Developement júniusban úgy nyilatkozott, hogy mindenképpen szeretnének maradni a szériában -, de ehhez többek között azt is meg kell vizsgálni, hogy a cég jövőképe egyezik-e a bajnokságéval.
Az elmúlt egy hónap során aztán több olyan, nem hivatalos híresztelés röppent fel, hogy a Hondának és az IndyCarnak sikerült dűlőre jutnia, erről azonban mára kiderült, hogy – egyelőre – semmi sem igaz.
„Folyamatos tárgyalások mennek [az IndyCarral], még semmi sincs aláírva” – válaszolt a RACER megkeresésére a HPD alelnöke, Steve Eriksen. „Az egyetlen dolog, amit kértünk, az az, hogy egyértelműsítsék számunkra, merre tart a széria, valamint az olyan dolgok terén is tisztán szeretnénk látni, mint az aero kitek.”
A szaklap szerint a Honda egy részletes, átogó, több évre szóló tervet szeretne látni az IndyCar részéről a jövőre vonatkozóan, mielőtt eldöntenék, hogy továbbra is részt akarnak-e venni a sorozatban.
„Aktív tárgyalásokat folytatunk az IndyCarral, és annak alapján, amit hallunk fogjuk meghatározni a 2015 utáni irányt. Az eredeti szerződésünk az IndyCarral az év végén jár le.”
A japánok esetleges kiszállása komoly problémákat vetne fel, miután új motorpartner találása nem egyszerű feladat még az IndyCarnál sokkal jobb helyzetben lévő sorozatok számára sem. Arra sem lehet számolni, hogy a Chevrolet akár egy évig is biztosítaná a komplett mezőny számára az erőforrásokat (és aero kiteket), hiszen már többször kijelentették, nem hajlandóak több autót ellátni, mint amennyit jelenleg.
A szériának mindenesetre van egy igazán jelentős fegyver a kezében nem csak a Honda, de számos, a hírek szerint a kiszállással fenyegetőző szponzor meggyőzését illetően, nevezetesen a jövő évi, 100. Indianapolis 500, amelynek mindenki, aki az amerikai open-wheelen belül mozog, a részese akar lenni.
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough