Egyelőre csúszik az IndyCar hőn áhított visszatérése Clevelandre
Csodára lenne szükség ahhoz, hogy jövőre újra a naptár része legyen a tradicionális reptéri pálya.
Március végén látott napvilágot a hír, miszerint kilenc év után, 2016-ban ismét megrendezésre kerülhet a Grand Prix of Cleveland.
Az akkoriban több, megbízható online lap által megszellőztetett információ alapján nem csak az IndyCar, de a verseny utolsó promótere, a jelenleg a Rahal Letterman Lanigan Racing társtulajdonosaként is tevékenykedő Mike Lanigan is komoly esélyt látott arra, hogy az amerikai open-wheel jövőre újra a Burke Lakefront Airportra látogathat.
Mindennek alapjául a GP of Clevelandet 1983-92 között irányított Gene Haskett nyilatkozata szolgált, amelyben az üzletember azt állította, egy meg nem nevezett cég felajánlotta számára, hogy ha felmerülne az IndyCar visszatérése a reptéri pályára, akkor ők szívesen ellátnák a főszponzori tisztséget.
A promóter szerepére Lanigan hajlott is, ahogyan a széria anyacégének, a Hulman & Co.-nak vezérigazgatója, Mark Miles is biztatóan nyilatkozott a 2016-os clevelandi visszatérésről.
A legfrissebb hírek szerint azonban korai volt az öröm, az IndyCar ugyanis egészen biztosan nem tér vissza jövőre a legendásnak mondható helyszínre.
Az egyik fő kihívás a megfelelő dátum megtalálása volt, Cleveland pedig mindenképpen nyáron akart időpontot kapni, méghozzá olyat, amely a televíziós közvetítés szempontjából is megfelelő számukra. Amikor azonban az IndyCar bejelentette az amerikai Munka Ünnepére kiírt bostoni futamot, az utolsó ajtó is bezárult előttük.
A 2017-es szezonra azonban még mindig komoly esélyt prognosztizálnak a közkedvelt reptér számára, már ha természetesen valamennyi érdekelt félnek (az IndyCar, valamint Cleveland illetékesei, potenciális szponzorok, promóter stb.) sikerül megállapodnia.
„A legnagyobb akadály jelenleg a 2016-os republikánus elnökjelölő konvenció” – mondta a clevelandi polgármester, Frank Jackson szóvivője és stábjának vezetője, Ken Silliman.
A hivatalos magyarázat szerint ez az esemény olyan mértékű felkészülést és pénzeket emészt fel, ami miatt a város nem képes egy másik, kiemelt rendezvényre is koncentrálni.
„Ahogyan mi tudjuk, a verseny egy nagyszerű közösségi esemény volt, amit mindenki nagyon várt. Amikor megrendeztük, akkor az jó hatással volt a városa nézve. A visszatérés ugyanakkor rengeteg munkát igényel.”
A GP of Cleveland először 1982-ben kapta meg a zöld zászlót és egészen 2007-ig, megszakítás nélkül a CART/Champ Car naptárában szerepelt. 2008-ban viszont ez a verseny is áldozatául esett a nagy open-wheel újraegyesülésnek és az ismét egységes IndyCarban már nem kapott helyet.
„Az egyesülés után a versenyrendezési díjak majdnem a triplájára nőttek” – folytatta Silliman. „Egy évig, vagy még tovább próbálkoztunk azzal, hogy támogatást szerezzünk rá, de nem jött össze.”
A költségekhez még hozzájönnek a reptér ideiglenes pályává való átalakítása, a lelátók, a televíziós kamerák, a pitlane és egyéb kiszolgáló standok felállítása, amelyeket alig néhány órával a leintés után nyomtalanul el is kell tüntetni, hogy a területet visszaadhassák a légiforgalomnak. Ezek a munkálatok sem egy-két dollárba kerülnek.
„Az egyik legkedvesebb emlékem az a New York Yankees-től kapott hívás, amiben közölték, hogy a verseny befejezése után kevesebb, mint három órán belül landolnának” – mondta a repülőtér egykori tisztviselője, Mike Barth a cleveland.com-nak. „Ez egy nagyszerű gyakorlat volt arra, hogy megmutassuk, nem csak reptérként, de versenypályaként is elsőrangúan tudunk működni. A Yankees időben megérkezett egy 727-essel és landolni is tudtak a Burke-ön. Csodás volt.”
Barth is szívesen viszontlátná az IndyCart.
„Remek kirakatesemény volt számos szinten, pozitív színben tüntette fel a várost a nyilvánosság előtt és a színfalak mögött egyaránt. Nekem hiányzik a verseny, boldog voltam, amikor a részese lehetettem.”
A GP of Cleveland tehát hivatalosan még egyáltalán nem halott ügy (most az ezzel kapcsolatban felmerült, enyhén fogalmazva is szomorkás pletykákkal nem foglalkoznék), a hírek szerint pedig a forduló felélesztésében számos, a régi érában érintett személy boldogan részt venne.
„Nagy érdeklődést mutatunk a clevelandi visszatérésre, nem is tudok jobb versenyhelyszínre gondolni a középnyugaton” – mondta Lanigan. „Továbbra is folytatjuk a kemény munkát, hogy financiális támogatást találjunk a jövőben.”
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough