Az IndyCar mezőnye tart a ma esti versenytől

A Team Penske kvalifikációs formája továbbra is kiváló, miközben a pilóták egyre jobban aggódnak az előttük álló futam miatt.
A Team Penske idei tizedik pole pozícióját ünnepelhette Fontanában, méghozzá Simon Pagenaud révén. A francia versenyző ezzel a csapat színeiben az első, IndyCar karrierjét tekintve pedig a második rajtelsőségének örülhetett.
„Köszönettel tartozom a csapatomnak az autó felkészítéséért, igazán izgalmas megszerezni a pole-t superspeedway-en” – nyilatkozta Pagenaud, aki eddig csak a tavalyi, houstoni duplaforduló első futamán tudott az élről indulni, de tisztában van azzal, hogy Fontanában jóval kisebb ennek a jelentősége. „A pole jó dolog, de őszintén szólva, egy ötszáz mérföldes versenyt meg lehet nyerni hátulról indulva is, ahogyan Montoya tette az Indianapolis 500-on.”
A 31 éves pilóta 218.952 mph-s, kétkörös átlagsebességgel utasította maga mögé tulajdon csapattársát, a tavalyi pole-os Helio Castronevest. A brazil versenyző által autózott 218.734 mph ezúttal csak a második helyre volt elég. Ez az eredmény egyben azt is jelenti, hogy a Team Penske immár öt futam óta béreli a rajtrács első sorát, győzni azonban ironikus módon utoljára pont azon az Indianapolis 500-on tudtak, amely idén az egyetlen olyan versenynek számít, ahol nem Roger Penske egyik autója volt a pole-ban.
A harmadik legjobb kétkörös átlagot az Andretti Autosportos Marco Andretti hozta össze 217.797 mph-val, aminek köszönhetően a Honda legmagasabb pozícióját is megszerezte. Ezen eredmény a 28 éves amerikai legjobb kvalifikációs helyezése is lett egészen a 2013-as, poconói pole-ja óta.
Andretti mellől az elmúlt három fontanai versenyt az 1.-2.-3. helyeken zárt Ed Carpenter indulhat a CFH Racing #20 Dallara-Chevy-jével.
Visszakanyarodva még egy kicsit a Hondára, a gyártóa kvalifikációt megelőző, két szabadedzésen mutatott formája révén sokan arra tippeltek, hogy beválnak a Fontanába hozott új elemeik és ezáltal autóik komoly faktorává válnak a versenynek. Nos, a kvalifikáció erre szépen rácáfolt, miután az első tízben Andrettin kívül csak az AJ Foyt Racinges Takuma Sato tudott befurakodni, méghozzá a kilencedik helyen.
A kvalifikáción csak huszonkét autó vett részt, miután a második edzésen motorproblémákkal sújtott James Jakes #7 Dallara-Hondáját nem tudta időben pályára kész állapotba hozni a Schmidt Peterson Motorsports illetékes szerelőcsapata.
A legnagyobb slágertémának azonban nem az időmérős helyezések szolgáltak az Auto Club Speedway kétmérföldes oválján.
Már a texasi forduló előtt felmerült, hogy az IndyCarnak talán jó lenne, ha a jobbra kanyarodást nem igénylő pályákon valamilyen formában visszatérnének a megboldogult IRL-érát idéző pack versenyzéshez. Ennek legnagyobb pártolója többek között a Texas Motor Speedway elnöke, Eddie Gossage volt, míg a kontra oldalon azok hallatták a hangjukat, akik szerint ez a formátum elavult, egyben veszélyes is, példaként pedig a 2011-es, Las Vegas-i eseményeket hozták fel.
A Firestone 600 nem vált ugyan pack-versennyé, a kérdéskör azonban ragyogóan átmentette magát Fontanára is.
Történt ugyanis, hogy a második, pénteki szabadedzés után néhány pilóta egyenesen az IndyCar versenyigazgatósága felé vette az irányt, mondván egyáltalán nem örülnek a széria által jóváhagyott, új aero beállítások miatt.
A kvalifikációt megelőző gyakorlások igazán izgalmasra sikeredtek és nem ritkán három-négy autó is száguldott a pályán szorosan, egymás mellett, számos esetben pedig valódi ‘mini-packek’ alakultak ki a pályán.
Jó pár versenyző később arról panaszkodott, hogy képtelenek voltak teljesen egyedül megtenni egy kört, mivel nem tudtak elszakadni a pályán lévő többi autótól, ezért remélik, hogy az IndyCar még a verseny előtt végrehajtat némi módosítást annak érdekében, hogy a MAVTV 500 semmiképpen ne váljon pack-versennyé.
A kétszeres Indianapolis 500 győztes Juan Pablo Montoya elmondta, hogy a tavalyi évhez képest 20-30%-kal több leszorítóerő áll a csapatok rendelkezésére, ami szerinte a fő indoka annak, hogy – ha az IndyCar nem lép addig valamit – pack versenyre kerül sor helyi idő szerint szombat délután.
„Nem vagyok boldog, amiért [a fontanai pack] a részesének kell lennem” – tette hozzá a kolumbiai, aki az ötödik helyről várhatja a zöld zászlót.
Bár Montoya szavaival a pilóták többsége egyetértett, nagyon kevés az esély arra, hogy az edzések és a kvalifikáció lebonyolítása után számottevő lépést tesz az IndyCar. A széria versenyzésért felelős igazgatója, Derrick Walker péntek este úgy nyilatkozott, hogy az aero konfiguráció terén nem valószínű már bárminemű módosítás, mivel nem mindenki tartja azt, egységesen problémának.
A tavalyi, még szezonzáróként funkcionált fontanai verseny este került megrendezésre, hűvösebb körülmények közepette, míg a mostani felvonás a délutáni hőség kellős közepén zajlik majd le. Ez volt az elsődleges oka annak, hogy az illetékesek úgy határoztak, szükségük van az autóknak a plusz leszorítóerőre a minél jobb tapadás érdekében.
Továbbá nem szabad félvállról venni azt a tényt sem, miszerint az – Indianapolis 500-at leszámítva – az IndyCar oválversenyei az utóbbi időben meglehetősen laposkásra, olykor kimondottan unalmasra sikeredtek. Az Auto Club Speedway nagysága, valamint az ötszáz mérföldes táv hossza pedig különösen kedvez annak, hogy a pályán tartózkodó huszonhárom autó már pár kör után szétszóródik, ami minimális akcióval kecsegtetne a nézők számára. A kiélezett, egymástól centikre száguldó autók látványa viszont nagyobb élményt nyújthat a rajongók számára, ami a széria reményei szerint a nézettségi mutatókban is megnyilvánulna.
Csak ne legyen belőle semmi gáz.
A fontanai MAVTV 500 magyar idő szerint 22:36-kor kapja meg a zöld zászlót. A verseny live timingon követhető a racecontrol.indycar.com-on, míg az online streamek a nap későbbi részében a blog Facebook oldalára kerülnek fel.
Addig is, senki ne feledje, hogy továbbra is zajlik a motorsport és a sebesség megszállottjainak éves szeánsza, vagyis a Goodwood Festival of Speed, amely a hivatalos stream segítségével élőben követhető itt.
Terry Grant világrekordját pedig aki még nem látta, rögtön nézze meg. Én még mindig keresen az állam, pedig már jó párszor végignéztem.
A MAVTV 500 kvalifikációjának végeredménye (nagyításhoz katt a képre):
képek: IndyCar

“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough